Dansk guldalderkunst hitter i udlandet
Den 6. marts kommer en række interessante værker fra den danske guldalder under hammeren, når vi slår dørene op til årets første auktion i Bredgade. Det gælder bl.a. et skibsmotiv af Martinus Rørbye, hvis tegnede forstudie lige nu er udstillet på The Metropolitan Museum of Art i New York.
Værker af de danske guldaldermalere er i høj kurs – ikke blot i Danmark, men også i udlandet.The Metropolitan Museum of Art i New York er således lige nu aktuel med udstillingen “Beyond the Light: Identity and Place in Nineteenth-Century Danish Art”, der sætter fokus på dansk kunst i første halvdel af det 19. århundrede. Udstillingen vil senere på året fortsætte til Paul J. Getty Museum i Los Angeles. Den 6. marts spiller den danske guldalder ligeledes en central rolle i København, når vi afholder årets første auktion i Bredgade. Her vil flere af guldalderens største navne være repræsenteret med værker af blandt andre Martinus Rørbye, C.W. Eckersberg, Christian Købke, Wilhelm Marstrand, Johan Th. Lundbye og Fritz Petzholdt. |
”Vi er rigtig stolte af at kunne præsentere nogle markante værker fra dansk guldalder på den kommende auktion. Det er en periode i dansk historie, hvor kunsten blomstrede som aldrig før, og det er flere af værkerne rigtig fine eksempler på. Udstillingen i New York vidner om, at der er stor international fokus og efterspørgsel på dansk guldalder. Vi kan se rigtig mange udenlandske museer, kunsthandlere og private samlere af periodens kunst blandt vores kunder, og flere af værkerne på udstillingen er erhvervet her hos Bruun Rasmussen.”
Julie Arendse VossAfdelingsleder og ekspert i ældre kunst
En række højdepunkter på auktionBlandt auktionens højdepunkter finder man et maleri af Martinus Rørbye med titlen "Et stort skib under kalfatring ved Frederikshavn” fra 1847. Statens Museum for Kunst ejer en næsten identisk tegning af motivet, som er et forstudie til maleriet, og denne tegning er lige nu udstillet på The Metropolitan Museum of Art. Maleriet af Rørbye er vurderet til 600.000-800.000 kr. Af andre højdepunkter kan nævnes C.W. Eckersbergs ”Parti fra Liselund” fra 1809 vurderet til 300.000-500.000 kr., Carl Balsgaards "Københavnsk gadescene. Vinter.” vurderet til 100.000-150.000 kr., Wilhelm Marstrands ”Livlig trafik på Canal Grande efter solen er gået ned” vurderet til 80.000-100.000 kr., Frederik Rohdes ”Parti fra Larsens Plads i København” vurderet til 60.000-80.000 kr. og Johan Vilhelm Gertners ”Portræt af Adam Oehlenschläger” vurderet til 60-80.000 kr. |
”Værkerne repræsenterer alle nogle af guldalderens centrale temaer: havet, kysten, landskabet, byen, rejsen og portrættet. Det er de samme temaer, som udstillingen i New York fokuserer på, fordi de er så vigtige i forståelse af, hvor betydningsfuld kunsten var i genopbyggelsen af Danmark som nation ovenpå nederlagene til England, statsbankerotten og afståelsen af Norge i begyndelsen af 1800-tallet,” fortæller Julie Arendse Voss. |
Dansk kunsthistorie på verdensberømte museer
Julie Arendse Voss var selv med til åbningen af udstillingen i New York i januar, og det var ifølge hende en fantastisk oplevelse at se værker fra én af dansk kunsts mest betydningsfulde perioder så smukt præsenteret på et af verdens mest berømte og imposante museer.
”Det er altid lærerigt og forfriskende at se sin egen kunsthistorie med et blik udefra – det perspektiverer ens opfattelse og nedarvede antagelser. Udstillingen sætter således blandt andet spørgsmålstegn ved vores brug af selve betegnelsen ”guldalder”, som er et prædikat eftertiden har givet kunsten i første halvdel af 1800-tallet for at lovprise den uafhængigt af ydre faktorer. Udstillingen forsøger i stedet at placere kunsten i en sociopolitisk og økonomisk kontekst og undersøger og understreger derved kunstens betydning for genopbyggelsen af en ny national identitet og selvbevidsthed ovenpå katastroferne i århundredes begyndelse, hvor Danmark på meget kort tid gik fra at være en central storpolitisk magtfaktor til at være et lille reduceret og marginaliseret land på kanten af Europa,” uddyber hun.
Udstillingen “Beyond the Light: Identity and Place in Nineteenth-Century Danish Art” kan opleves på The Metropolitan Museum of Art i New York frem til d. 16. april. Læs mere om udstillingen her
Udstillingen rykker herefter til Los Angeles, hvor den vises på J. Paul Getty Museum – også kendt som The Getty – fra den 23. maj til d. 20. august 2023.
Kom med til åbningsforedrag på årets første eftersyn – ”Nye perspektiver på dansk guldalder“
Torsdag den 2. marts har man mulighed for at få en større indblik i den danske guldalder, når executive director hos AFSMK (American Friends of Statens Museum for Kunst) Hanne Støvring og kunstekspert Julie Arendse Voss fra Bruun Rasmussen fortæller om guldalderen i et internationalt perspektiv. Dørene til eftersynet åbner den 2. marts kl. 15, og åbningsforedraget begynder kl. 17.
Alle er velkomne!
For yderligere information, kontakt os venligst:
Julie Arendse VossJulie Arendse VossAfdelingsleder / Ældre kunst / København |