Med farvens kraft




I Emil Noldes (1867-1956) kunst løber særligt brugen af stærke, ekspressive farver som en rød tråd igennem de mange forskellige temaer, kunstneren beskæftigede sig med. Den kraftfulde farvebrug i portrætter, stormfulde landskaber, religiøse motiver og blomsterbilleder er klare eksempler på den tyske ekspressionisme, mens impressionismens forståelse for lys også indfandt sig i Noldes tidlige landskabsbilleder, hvilket et af de værker vi har på auktion er et eksempel på. Noldes udvikling som maler tog da også for alvor fart i årtierne, hvor de store ’ismer’ ikke kun trådte ind på den kunstneriske scene, men også i politisk form trampede ind over landegrænser og folkefærd, bl.a. med nazismen i Tyskland, der dømte Noldes værker uønskede som en del af ”Entartete”-kunsten.
Mellem Danmark og Tyskland
Nolde hed oprindeligt Hans Emil Hansen, men han tog navn efter landsbyen Nolde i det daværende Nordslesvig, hvor han blev født i 1867. Tilværelsens begyndelse i grænselandet mellem Danmark og Tyskland blev også kendetegnende for resten af Noldes liv, hvor han både blev undervist af danske kunstnere, giftede sig med den danske skuespillerinde Ada Vilstrup og i perioder boede i København, på Als og nær Tønder, de sidste to steder var dog på dette tidspunkt stadig på tyske hænder. I 1920 blev grænsedragningen i Sønderjylland igen ændret ovenpå resultaterne af Første Verdenskrig, og sammen med Tysklands nordlige grænse flyttede ægteparret Nolde lige syd for Tønder, hvor de byggede huset Seebüll efter Emil Noldes egne anvisninger.
Nolde som privatperson hører derved ligeså meget til Danmark som Tyskland, men som kunstner fulgte han mere de tyske strømninger i tiden. Da han fra 1902 valgte at tilbringe vinterhalvåret i Berlin, blev han også en del af frembringelsen af den tyske ekspressionisme, bl.a. som medlem af kunstnergruppen ”Die Brücke”. Noldes brug af farver kom i første omgang til sin ret med det, der er blevet kendt som hans blomsterbilleder, hvor ”Blühende Sommer” er et flot senere eksempel på, hvordan Nolde til fulde mestrede akvarellens metode.
Styrken i Noldes farvebrug ses tydeligt i hans særegne blomster- og landskabsbilleder, men når den bliver påført hans portrætter og religiøse motiver, fremstår den endnu mere skelsættende. Her løsrives farven fra det malede på en mere radikal måde, som det kan ses i auktionens portræt, hvor den dybe blå baggrundsfarve glider ind som en del af personens ansigt og derved sætter et markant præg på stemningen i værket.
Afvist af Det Tredje Rige
På trods af ekspressionismens subjektive udtryk og voldsomme farvebrug opfattede Nolde selv sin kunst som indbegrebet af en nordisk retning, der ikke nødvendigvis stod i vejen for nazismens projekt i Tyskland. Alligevel faldt hans kunst i løbet af 1930’erne i unåde hos styret. Over tusind af hans værker blev beslaglagt og fjernet fra offentligheden i 1937. 47 af disse værker blev samme år vist på udstillingen ”Entartete Kunst”, der var nazistpartiets opgør med al den kunst, det fandt for degenereret og direkte skadeligt for det samfund, som det ønskede at fremme med Det Tredje Rige.
To af værkerne på vores auktion i december er netop fra denne opbrudstid for Nolde, hvor portrættet med de kraftige farver er malet mellem 1938-45. Det blev givet til sygeplejersken Christa Kaps, efter hun havde været med til at pleje kunstneren under en sygdomsperiode. Blomsterbilledet ”Blühende Sommer” med røde, gule og lilla blomster er fra ca. 1935, hvor Nolde fortsatte sin portrættering af detaljerne fra hjemmets have i Seebüll, mens nazismen for alvor havde slået rod i Tyskland.
Fra 1941 og frem til krigens slutning havde Nolde modtaget et forbud om at male. Alligevel fortsatte han i al hemmelighed med at male akvareller – oliemalerier frygtede han ville kunne blive opdaget pga. lugten. Dette skjulte arbejde blev til det, der i dag kendes som de ”Umalede billeder”, og portrættet, der er med på auktionen, er en del af disse værker. Efter krigen modtog Nolde dog offentlig anerkendelse og oplevede en stigende udbredelse af sin kunst. Der var igen plads til Noldes udtryksfulde og emotionelle farvepalette, hvis betydning han selv satte ord på i 1942:
”Enhver farve rummer i sig en sjæl, som enten glæder eller frastøder mig, og som fungerer som inspiration. For en person, der ikke har nogen kunst i sig, er en farve blot en farve, en tone blot en tone … og det er alt. Alle deres konsekvenser for den menneskelige ånd, som strækker sig fra himlen til helvede, forbliver ubemærket.”
Auktion: 5. december Kl. 14 i Bredgade 33 i København
Eftersyn: 23.-27. november på samme adresse
Se hele udvalget af moderne kunst
Læs mere om auktionen
Læs om budgivning
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk
Annemette Müller Fokdal: 8818 1196 · amf@bruun-rasmussen.dk
Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk