Eckersberg – pioner i perspektivet
C.W. Eckersberg (1783-1853) kom til at præge en hel generation af kunstnere i sin samtid og er i dag populær som aldrig før. Museer og kunstsamlere verden over flokkes om værkerne af den danske guldaldermaler, og det er der flere gode grunde til – kunstneren betragtes ikke alene som dansk malerkunsts fader, men er også eksponent for et kunstsyn, som foregriber det moderne maleri og rækker langt ud over Danmarks grænser. De to bemærkelsesværdige malerier forener helt centrale tematikker i kunstnerens virke, øjebliksskildringen og centralperspektivet.
”Udsigt gennem en Dør” og ”En Storm”
Fælles for Eckersbergs to malerier er skildringen af hverdagslivet i København i midten af 1840’erne, som han gengiver i de såkaldte genrescener.
I det ene værk ”Udsigt gennem en Dør til løbende Figurer” ses en menneskemængde, der løber i samlet flok ned ad gaden. Selve motivet er indrammet af en døråbning, hvor man kun ser et mindre udsnit af gaden, som er fuld af folk. Den meget præcise beskæring af motivet understreger centralperspektivet, der leder blikket direkte ind i midten af maleriet. En ung pige står i døråbningen med solen i ansigtet og spejder efter noget uden for billedet. Eckersberg indfanger øjeblikket og skaber en handling uden historie. Som beskuer undrer man sig over, hvad der egentlig er på færde og fristes til at digte videre på historien før og efter øjebliksskildringen.
I det andet værk ”En Storm” er kunstneren trukket ud på gaden og er blevet fanget af en strid storm. Her er perspektivet åbnet mere op, hjulpet godt på vej af figurernes bevægelse, vinden i deres klæder, de lange skygger, vejens belægning og muren i baggrunden, der leder blikket ned ad gaden, hvor sandet fyger om ørerne på de forbipasserende. Det er efter sigende første gang, at en kunstner i Danmark skildrer støvskyer, der hvirvles op fra gaden af vinden. I sin dagbog beskriver Eckersberg selv tilblivelsen af værket – første gang den 12. april 1845: ”Anlagt et lille Genrebillede” og anden gang den 16. maj 1845: ”Arbeidet paa og er blevet færdig med et lille Genrebillede ”en Storm””.
Professor Eckersberg og perspektivet
C.W. Eckersberg er en af de helt store personligheder i dansk kunst. Han var forbillede for en hel generation af kunstnere i første halvdel af 1800-tallet, hvor han virkede som professor ved Kunstakademiet i København gennem 35 år – fra 1818 til hans død i 1853. Han var drevet af udsøgt kunstnerisk perfektion og besad et uovertruffent teknisk talent, der uigenkaldeligt satte helt nye standarder for maleriet i Danmark.
Som helt ung blev Eckersberg selv uddannet ved Kunstakademiet og blev siden formet af sin store studierejse rundt i Europa (1810-16), hvor han bl.a. blev undervist i Paris af den franske nyklassicist Jacques-Louis David, der var specialiseret i figur- og historiemaleriet. Efterfølgende tog han til Rom, hvor han udførte sine første friluftsmalerier – en praksis han videregav til sine egne elever senere i livet. Da han kom hjem til København i 1816 fortsatte han sine indgående naturstudier og noterede flittigt forskellige vejrforhold, som han gengav i sine marinemalerier, genrebilleder, byprospekter og landskaber. Han indførte også modelstudier af nøgne kvinder på akademiet som den første i Danmark. En anden af hans store bedrifter var udgivelsen af hans perspektivlære til undervisningsbrug. Med udgivelserne ”Forsøg til en Veiledning i Anvendelse af Perspektivlæren for unge Malere” (1833) og ”Linearperspektiven, anvendt paa Malerkunsten” (1841) gik Eckersberg videnskabeligt til værks og plæderede for at føre eleverne ud over det traditionelle modelstudium og undervise dem i at ”ordne en Composition” med matematisk præcision.
I ”Linearperspektiven, anvendt paa Malerkunsten” (1841) Tab. V. Fig. III gengiver Eckersberg en komposition som eksempel på, hvordan man understreger centralperspektivet med lys og skygger. Kompositionen forestiller et motiv, der har stor lighed med det udbudte værk af ”Udsigt gennem en Dør til løbende Figurer” (1845). Det er tydeligt at se, hvordan kunstprofessoren arbejder med sin egen perspektivlære i genrebillederne fra midten af 1840’erne. For Eckersberg var der altid et spil mellem sanseoplevelsen og en underliggende orden. Genstandene skulle være korrekt proportioneret og overbevisende placeret i forhold til hinanden – helt uden spor af den flade, hvorpå det hele var malet. Målet var at skabe den perfekte illusion, som tilfældet også er i de to udbudte værker ”Udsigt gennem en Dør til løbende Figurer” og ”En Storm”.
Eckersbergs elever
Eckersbergs elever talte nogle af guldalderens fremmeste kunstnere, og med på auktionen har vi værker af dem alle. Fx er Martinus Rørbye repræsenteret med en rejsescene, Christen Købke med et landskabsstudie, Fritz Petzholdt med et italiensk motiv, Dankvart Dreyer med et kirkeinteriør og Adam Müller med en skildring af akademiets skulptursamling.
Vi når hele guldalderen rundt – velkommen på rejsen!
Auktion: 28. november kl. 16 i Bredgade 33 i København
Eftersyn: 23.-27. november på samme adresse
Se alle guldalderværker
Se en tidslinje over guldalderen
Læs mere om auktionen
Læs om budgivning
For yderligere information, kontakt venligst:
Julie Arendse Voss: 8818 1123 · jav@bruun-rasmussen.dk
Birte Stokholm: 8818 1122 · bst@bruun-rasmussen.dk