Kunstens kvindelige pionerer
Vi folder kvindernes faner ud på en Liveauktion og Onlineauktion med titlen ”Kunstens kvindelige pionerer“. Her blænder vi op for et væld af værker af de kvindelige koryfæer i dansk kunstliv fra årene 1850-1950.
I samarbejde med Bonhams globale netværk af auktionshuse præsenterer vi på årets første Liveauktion på Nørgaardsvej 3 i Lyngby mandag den 4. marts kl. 19 vores stortanlagte temaauktion ”Kunstens kvindelige pionerer“. Liveauktionen følges op af en Onlineauktion den 11.-12. marts på bruun-rasmussen.dk. |
Oplev eftersyn og foredrag!
Alle værker af disse kvindelige kunstnere og formgivere kan ses på vores eftersyn fra den 29. februar til den 3. marts. På åbningsdagen torsdag 29. februar kl. 16 kan du opleve foredraget ”Kunstens kvindelige pionerer 1850-1950 – og hvor er vi i dag?”. Her fortæller ph.d. i kunsthistorie Emilie Boe Bierlich med udgangspunkt i auktionens værker om de udfordringer, som kvindelige kunstnere har stået overfor gennem tiden. Emilie Boe Bierlich er er en af Danmarks førende kunsthistorikere med fokus på kvinder, køn og identitet og har lige været kurator på udstillingen om billedhuggeren Anne Marie Carl Nielsen på Glyptoteket og står også bag den kommende AI-orienterede udstilling på Statens Museum for Kunst med titlen “Against All Odds – Historiske kvinder og nye algoritmer“.
Lørdag 2. marts kl. 12 kan du møde vores egne kunsteksperter Sofie Normann Christensen, Kathrine Eriksen og Amalie Hansen i talken ”Højdepunkter under hammeren – kvindelige kunstnere og keramikere”.
Stigende international interesse for kvindelige kunstnere
Aldrig har interessen for de kvindelige pionerer i kunstens verden været større, og det kan mærkes på den stigende efterspørgsel på auktionsmarkedet og de mange rekordhammerslag. I lighed med museer og forskningsinstitutioner verden over sætter vi med temaet ”Kunstens kvindelige pionerer“ spot på en række kunstnere og formgivere, der ufortjent har stået i skyggen af deres mandlige kollegaer, været underlagt vanskelige udstillingsforhold eller ligefrem er gået i den historiske glemmebog.
Det nye fokus på kvinderne har bragt oversete sider af historien frem i lyset og løftet vores horisont i en grad, så både private samlere og museer fra ind- og udland ønsker at udvide deres samlinger i takt med, at kunst- og designhistorien genskrives.
Kvindernes kamp i kunstverdenen
Det er ingen hemmelighed, at kvindekønnet og det at være udøvende kunstner gennem tiden er blevet opfattet som et modsætningsforhold, og at gængse kønsrollemønstre har stået i vejen for kvinders kunstneriske karrierer.
I 1800-tallet var det især et særsyn at være kunstner som kvinde, og det var først i 1908, at de fik adgang til Det Kongelige Danske Kunstakademi på lige fod med deres mandlige kollegaer. Bevæger man sig op i første halvdel af 1900-tallet var udfordringen ikke længere adgangen til kunstakademiet, men det at få lov til at udstille. Når det gælder dansk designhistorie i første halvdel af 1900-tallet, var der også kun ganske få kvinder, der opnåede en plads i solen. Det var langt mere almindeligt og acceptabelt, at man som kvinde kastede sig over keramikken og tekstilkunsten. På trods af den kønsmæssige skævvridning har der altid været kvindelige kunstnere og formgivere, der trodsede tidens normer. Mange af disse kvinder var aktive i kampen for ligestilling i det danske kunstmiljø, og de kom til at stå som forbilleder for deres medsøstre fra senere generationer. Hos Bruun Rasmussen glæder vi os til at præsentere dette enestående udvalg af kunst, kunsthåndværk og design af disse kvindelige pionerer! |
Kunstens kvindlige pionerer
Bertha Wegmann - Forkæmper for kvindelige kunstnere Bertha Wegmann (1846-1926) blev født i Schweiz, men voksede op i Danmark. Hun uddannede sig som kunstner i München i 1867-81 og derefter i Paris, hvor hun blev påvirket af den franske naturalisme og impressionisme. Efterfølgende bosatte hun sig i Danmark, hvor hun allerede havde debuteret i 1873 på Charlottenborgs Forårsudstilling. |
Sonja Ferlov Mancoba - gennem krig, kunst og kærlighed Sonja Ferlov Mancobas (1911-1984) skulpturer vokser ud af en dyb interesse for ikke-vestlige kulturer – i særdeleshed den afrikanske kunst, som hun allerede i 1920’erne stifter bekendtskab med hos den danske samler Carl Kjersmeier. |
Rita Kernn-Larsen – en international ener Rita Kernn-Larsen (1904-98) begynder sit kunstneriske virke med surrealismen i parløb med kunstnersammenslutningen ”Linien“ i København, men opnår aldrig den brede anerkendelse i Danmark. Det på trods af at pressen ved udstillingsdebuten i 1934 kalder hende ”en kvindelig dansk Picasso”. |
Elisabeth Jerichau Baumann – en kvindelig kosmopolit Som udøvende kunstner i et mandsdomineret fag var Elisabeth Jerichau Baumann (1819-1881) tidligt klar over, at hun skulle konkurrere med sine mandlige kolleger. Trods de stærke forventninger til hvilken type motiver kvinder burde male, betinget af deres ’følsomme væsen’, tyder intet på, at Elisabeth Jerichau Baumann lod sig begrænse af tidens konventioner. |
Anna Ancher – lyset frem for alt Anna Ancher (1859-1935) var en pioner i dansk kunst og regnes for at være den mest moderne af skagensmalerne. Hun var tidligt i sin karriere optaget af stærke og intense farver, og under udstillingsbesøg i København og rejser til Paris i 1885 og 1889 blev hun inspireret af den franske avantgardes eksperimenter med farver og leg med lys. |
Bodil Kjær – et arkitektonisk helhedssyn I mere end syv årtier har professor, arkitekt MAA Bodil Kjær (f. 1932) set det som sin fornemste opgave at løse problemer: Fra udvikling af moderne design og fleksible arbejdsomgivelser til byudvikling, forskning, rådgivning og undervisning i ind- og udland. |
Agnes Slott-Møller - Sagn og symbolisme Agnes Slott-Møller (1862-1937) har en central placering i dansk symbolisme. Hun var optaget af danmarkshistorien, sagnverdenen og folkeviserne, og det udgjorde i vid udstrækning hendes motivverden. Med riddere og jomfruer som ædle forbilleder søgte hun at skabe kunst, som skulle udtrykke fædrelandskærlighed, nationalfølelse og historisk bevidsthed, og som kunne virke som et moralsk spejl for samtiden. |
Gerda Wegener - Mellem sensation, skandale og seksualitet Fortællingen om Gerda Wegener (1885-1940) kender de fleste efterhånden som en historie om en yderst utraditionel og uforglemmelig skæbne samt et banebrydende opgør med gældende normer og kønsroller. Gerda Wegener var på mange måder en kvinde forud for sin tid, og de seneste år er hun blevet genfortolket i lyset af sit kunstneriske talent, kvindeperspektiv og yderst ukonventionelle ægteskab. |
Nanna Ditzel - Et frit liv for mennesket Nanna Ditzel (1923-2005) var en af de få kvinder, der slog igennem i en tid, hvor det ellers var mænd, der sad på stolene i designverdenen. Under sin uddannelse på Kunsthåndværkerskolen i begyndelsen af 1940’erne læste hun sideløbende både filosofikum på universitetet og tog timer hos professor Kaare Klint på kunstakademiet. Læs mere og se værker af Nanna Ditzel
|
Alev Ebüzziya Siesbye - Svævende lethed Den keramiske kunstner Alev Ebüzziya Siesbye (f. 1938) er kendt for sit æteriske formsprog. Hun blev født i Tyrkiet og gik på kunstakademiet i Istanbul, men rejste i begyndelsen af 1960’erne til Danmark, fordi hun var optaget af det enkle nordiske formsprog, som udfoldede sig blandt tidens arkitekter og kunstnere. Med sin viden om antikkens formgivning og farvesætning introducerede Siesbye en helt ny stil, som ikke tidligere var set i dansk kunsthåndværk. |
For yderligere information, kontakt venligst:
+45 8818 1111 · info@bruun-rasmussen.dk