919/​111

Rita Kernn-Larsen (f. Hillerød 1904, d. København 1998)

“Opvågning”, 1930erne. Sign. på bagsiden. Olie på lærred. 40×25.

Udstillet: Peggy Guggenheims galleri “Guggenheim Jeune”, London, 1938 (påskrevet blændrammen). Udstillet: “Rita Kernn-Larsen. Malerier og tegninger fra 1930'erne”, Sønderjyllands Kunstmuseum, Tønder, 23. maj - 16. juni 1985, kat. nr. 18 (stempel på blændrammen). Udstillet: “SOLO: Rita Kernn-Larsen”, Kunsten Aalborg samt Gl. Holtegaard, 2018–19, gengivet i udstillingskataloget som kat. nr. 1.35, side 67. Proveniens: Privatsamling, Danmark.

Vi er glade for at kunne udbyde hele fire meget unikke malerier af Rita Kernn-Larsen, som efterhånden er et sjældent syn på auktion.

Rita Kernn-Larsen debuterer i 1934 i København, og pressen kalder hende ”en kvindelig dansk Picasso”. Inden da modtager hun undervisning på blandt andet Statens Tegneskole i Oslo, Kunstakademiet i København og på Academie Moderne hos Fernand Léger. Størstedelen af hendes kunstneriske liv tilbringer hun således først i Paris, dernæst London, og hun vender ikke tilbage til Danmark førend midten af 50erne. Kernn-Larsen deltager i flere surrealistiske udstillinger i 30erne, og hun knytter sig til kredsen omkring Linien. Netop surrealismen tilbyder for mange kunstnere ikke blot et eksperiment med stil og teknik, men et holdningsskift væk fra borgerskabets konventioner, og det er muligvis dette opgør, der for flere af tidens progressive kvindelige kunstnere, virker særlig tillokkende.

Kernn-Larsen arbejder ofte med refleksioner over ”den ny kvinde”, et feministisk ideal i forhold til økonomisk, kønslig og seksuel frigørelse, hvilket tre af auktionens værker fra forskellige stadier i hendes surrealistiske periode er fine eksempler på. Den grøn-gule komposition er organisk og abstrakt; to biomorfe former flydende i et udefinerbart rum bundet sammen af en klar gul cirkel, som en allegori på foreningen mellem mand og kvinde i befrugtningens øjeblik. ”Dialog” er udført i en bredere palet. Sammensat af mere genkendelige menneskelige figurer, der kombineret med umage figurer og automattegning, udgør et klassisk surrealistisk værk, mens ”Awakening” er et smukt eksempel på hendes motiver med træer og kvinder i en total-symbiose, som symbol på det sensuelle, legende og intuitive.

Under krigen bor Kernn-Larsen i London, hvor hun oplever dens mange rædsler og bombardementerne på tæt hold. Som konsekvens heraf søger hun nye kunstneriske veje og bosætter sig i Sydfrankrig, hvor naturens gul-grønne farver, vinmarkerne og det nære hverdagsliv bliver inspirationskilder for hendes maleri. Fra 60erne og fremefter udfolder hun sig mere abstrakt i maleri og collageform, men deler herefter skæbne med så mange af hendes kvindelige kollegaer og går ganske i glemmebogen.

De seneste år er Rita Kernn-Larsen for alvor kommet tilbage på den kunsthistoriske dagsorden. Hun er blevet vist på flere udstillinger, blandt andet ”SOLO” i 2019, hvor to af auktionens værker blev vist.

Dette værk er en del af vores tema: Kunstens kvindelige pionerer 1850-1950

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Kunstens kvindelige pionerer, 4. marts 2024

Kategori
Vur­dering

100.000–150.000 DKK

Solgt

Hammerslag

450.000 DKK