CoBrA – stærke stemmer i efterkrigstidens Europa
Det er nu 75 år siden, at en gruppe progressive kunstnere stiftede CoBrA på Café Notre Dame i Paris. Det markerer vi til december, når vi i samarbejde med Bonhams' globale netværk af auktionshuse for anden gang holder en storslået CoBrA-auktion – både live og online. Her sætter vi spot på en af de mest banebrydende kunstretninger i det 20. århundrede, der fik indflydelse på en stor gruppe af kunstnere gennem mange årtier.
Hos Bruun Rasmussen holder vi nu en Liveauktion den 5. december på Nørgaardsvej 3 i Lyngby og en efterfølgende Onlineauktion den 12. december på bruun-rasmussen.dk med et imponerende udvalg af værker af alle de mest markante kunstnere fra CoBrA-bevægelsen.
På eftersynet fra den 29. november til den 2. december udstiller vi alle værker fra de to auktioner, og vores seniorekspert Niels Raben fortæller om "CoBrA – stærke stemmer i efterkrigstidens Europa“ i selskab med Jacob Thage (tidligere direktør for Museum Jorn) torsdag den 30. november kl. 15 og alene fredag den 1. december kl. 15. Alle er velkomne.
På auktionerne markerer vi kreativiteten, fællesskabet, spontaniteten og den eksperimentelle tilgang til kunsten, som udgjorde kerneparolerne i CoBrA, der i år fylder 75 år. Bevægelsen blev stiftet i 1948 af en gruppe kunstnere af forskellig nationalitet. Med afsæt i de to verdenskriges rædsler opstod CoBrA's idégrundlag som et ønske at reformere samfundet, gå på tværs af konventioner og skabe en bedre verden for menneskeheden. Således blev kunsten betragtet som et middel til forandring. Alle sandheder måtte nedbrydes i forsøget på at skabe en ny kunst.
”At kunne gå i stykker og gro sammen igen på en bedre måde end før: Det er den vanskelige kunst.“
Asger Jorn
CoBrA 1948-51
CoBrA blev således til som et ønske om at nedbryde eksisterende strukturer i samfundet. Kunstnerne ville starte på en frisk, og alle sandheder måtte derfor kastes op i luften for at skabe et universelt billedsprog, der kunne være med til at samle det krigshærgede Europa. De gjorde op med opfattelsen af kunstneren som et isoleret geni – kunstneren skulle i stedet virke som en del af samfundet og skabe kunst, der kunne påvirke mennesket i en ny og bedre retning. I sin natur var CoBrA derfor kritisk og politisk engageret.
I november 1948 mødtes en lille gruppe kunstnere fra Danmark, Belgien og Holland på Hotel Notre Dames café i Paris. Det gjaldt blandt andet Asger Jorn, Christian Dotremont, Karel Appel og Corneille, der alle delte samme tanker om kunstens rolle i samfundet. Sammen stiftede de den legendariske kunstgruppe med det slagkraftige navn CoBrA – dannet af forbogstaverne i de involverede kunstneres hjembyer – København, Bruxelles og Amsterdam. Cobraslangen brugte de samtidig som passende symbol for gruppen, fordi de gerne ville opfattes som giftige og aggressive i deres forsøg på at nedbryde borgerskabets strukturer, vanetænkningen, pænheden og kapitalismen. Set i et større perspektiv er slangen i mange vestlige- og ikke vestlige mytologier symbolet på verdensaltet, hvilket lægger fint i tråd med CoBrAs åbenhed over for omverdenen, fortiden og fremtiden og nye måder at tænke på. |
En kunstnerisk revolution
Det var gennem det ubevidste, fantasien og spontaniteten, at kunstnerne fandt vejen til den nye, uspolerede og frigjorte kunst, som de søgte. De hentede inspiration i børnetegninger, mytologier og primitiv folkekunst. CoBrAs fabulerende og vidtforgrenede udtryk fandt sin vej gennem en kunst, der overskred alle hidtidige grænser. Deres eksperimentelle tilgang til kunsten betød også, at stort set alle tænkelige medier blev taget i brug – fra maleri, skulptur og keramik til grafik og poesi. Et gennemgående træk på tværs af kunstnerne i gruppen var de stærke farver, mærkelige fuglevæsener og figurer, der uroligt og insisterende vrider og vender sig foran os beskuere.
Kunstnernes centrale bidrag til kunsthistorien var udviklingen af det spontant-abstrakte maleri, som i sig rummede forestillingen om den levende frigørende kunst og det gode samfund skabt med udgangspunkt i menneskets behov. På papiret var sammenslutningen kun aktiv fra slutningen af 1948 og frem til 1951, men navnet følger de medvirkende kunstnere resten af deres aktive karrierer og forgrener sig ud til et stort antal andre kunstnere over hele Europa. Selvom den formelle periode således er kort, bliver den spontane og ekspressive tilgang definerende på tværs af landegrænser og generationer. |
CoBrA voksede ud af to verdenskrige, hvor balancen på globalt niveau skulle genoprettes og sårene heles. Det var indelukketheden og den akkumulerede udlængsel fra krigen, der befriede energien og fantasien i en kunst, der overskred alle grænser. Nu var det igen muligt frit at rejse og i fællesskab udvikle drømme og formulere visioner for en ny verden. Både i ord og handling var CoBrA-kunstnere forbundne, og de blev garanter for en kunstnerisk revolution i Europa. CoBrA's farverige energiudladning er således evig aktuel og minder os om, at kunst, mobilitet, fred og frihed er privilegier, som vi ikke kan tage for givet, men som er værd at kæmpe for i alle livets sammenhænge – også i kunstens verden. |
Et internationalt fællesskab af kunstnere
Asger Jorn – en fandenivoldsk rebel Den danske kunstner Asger Jorn (1914-1973) står som en central skikkelse i efterkrigstidens europæiske avantgardekunst. Han var ikke alene frontfigur i CoBrA – med sin radikale fandenivoldskhed og store ego blev han også gruppens kunstneriske rebel. |
Christian Dotremont – CoBrAs poet Den belgiske kunstner Christian Dotremont (1922-79) indtog sin særlige plads i CoBrA som gruppens poet og filosof. Han formulerede CoBrAs manifest ”Sagen var klar“ under det indledende møde på Hotel Notre Dames café i Paris i 1948, og det var ham, der fungerede som den primære talsmand og sekretær for gruppen indtil 1951. |
Karel Appel – frihed frem for alt Den hollandske kunstner, billedhugger og keramiker Karel Appel (1921-2006) var uddannet på kunstakademiet i Amsterdam og var fra start en af hovedskikkelserne i CoBrA. Han styrede efter samme principper om spontanitet, abstraktion og det ekspressive udtryk og kom til at stå som et levende symbol på CoBrA – som rebellen fra arbejderklassen. |
Pierre Alechinsky – balancen mellem modsætninger Pierre Alechinsky sluttede sig til gruppen som en blot 22-årig ung kunstner, der endnu ikke havde formuleret sit eget fuldendte formsprog. Derfor var han nok også den af kunstnerne, hvorpå CoBrA fik den største formelle indvirkning. Alechinsky blev særligt engageret i tankerne omkring det fælles kunstneriske arbejde og i udgivelsen af gruppens vigtigste talerør – tidsskriftet CoBrA. |
Corneille – glædens maler Den hollandske kunstner Corneille (1922-2010) stilede livet igennem efter et poetisk formsprog. Han indledte sin karriere på kunstakademiet i Amsterdam i 1940, men efter krigen forlod han sit hjemlands dybt konservative kunstmiljø til fordel for Budapest og senere Paris. I disse år mødte han de kunstnere, som han stifter CoBrA sammen med i 1948. |
Sonja Ferlov Mancoba – den kompromisløse kamp Sonja Ferlov Mancoba (1911-84) hører til de få kvindelige kunstnere i CoBrA. I årene før anden verdenskrig kom hun på sporet af surrealismen og rejste til Paris, hvor hun fik atelier ved siden af kunstneren Alberto Giacometti, der blev hendes livslange ven og inspirator. Hun blev herfra et vigtigt bindeled mellem den europæiske avantgardekunst og kunstlivet i Danmark. |
For yderligere information, kontakt os venligst:
Niels RabenNiels RabenSenior specialist / Auktionarius / Moderne kunst & samtidskunst / Bruun Rasmussen Kunstauktioner / Danmark |
Andreas RydénAndreas RydénVicepresident / Chefspecialist, kunst / Bukowskis / Sverige |
Arnaud Cornette de Saint CyrArnaud Cornette de Saint CyrCEO / Cornette de Saint Cyr / Frankrig |
Christine de SchaetzenChristine de SchaetzenRegional direktør / Moderne kunst & samtidskunst, specialist / Bonhams / Belgien og Luxembourg |
Cassi YoungCassi YoungAfdelingsleder / Moderne kunst & samtidskunst, senior specialist / Bonhams / England |
Charlotte RoelofsenCharlotte RoelofsenRegional direktør / Bonhams / Holland |