Bare Prisen ikke slaar Dem ihjel! – Peder Moos’ medicinskab
Kompromisløs møbelkunst af Peder Moos, en af dansk designhistories mest originale skikkelser, kommer på Liveauktion 13. juni. Det unikke skab blev udført til en privat kunde og var både tidskrævende og kostbart. Moos havde tydeligvis sine betænkeligheder ved at nævne prisen. Til gengæld skabte han det fuldkomne møbel.
Originalen Peder Moos
Peder Moos’ (1906-1991) møbler er på én gang moderne og trækker samtidig på snedkerhåndværkets hundrede år gamle traditioner. Han var en møbelvirtuos, der med beundringsværdig omhu skabte møbler af træ, hvor der blev kælet for detaljerne. Hans idéer var uden undtagelse originale og kompromisløse, han søgte perfektionen. Der kan ikke herske tvivl om, at Peder Moos er en af de største og mest excentriske personligheder, som dansk møbelkunst har været begunstiget med. Den sønderjyske snedker havde en ganske særlig tilgang til sit fag, og i sit arbejde med træet formåede han at fremhæve dets organiske og levende karakter til fuldkommenhed. Hans evne til at forme træ, som var det modellervoks, formår sammen med det enkle og særegne formsprog stadig at fascinere i dag. Moos var en møbelsnedker af Guds nåde.
”Mine møbler er slet ikke mærkværdige, synes jeg. Tværtimod vil jeg betone, at det ikke er et mål i sig selv at få dem til at se mærkværdige ud. Jeg stræber heller ikke efter at finde nye former. At mine genstande skiller sig ud fra de traditionelle skyldes, at jeg ikke vil lade en bestemt stil påvirke møblerne. Jeg bestræber mig blot på at udføre dem så rigtigt og stærke som muligt.”
Peder MoosMøbelsnedker
Moos’ medicinskab
I 1962 modtog Moos en bestilling på et medicinskab til et privat hjem i Vedbæk. I midten af 1950'erne havde sælgers far stået i spidsen for afdelingen for statens indkøb af møbler og kunst til danske ambassader i hele verden. Han mødtes derfor flere gange i denne periode med Moos og købte også selv et hjørneskab lige som han også sidenhen skulle komme til at erhverve andre personlige køb fra Moos. Efter at sælgers forældre havde bygget nyt hus hjemme i Danmark, foreslog sælgers mor sin mand, at hun gerne ville have et væghængt medicinskab til deres badeværelse. Da hun jo kendte sin kvalitetsbevidste ægetmand udmærket, understregede hun, at det endelig bare skulle være et ganske almindeligt metalskab. Det kom dog ikke som en overraskelse – da sælgers far altid udelukkende ønskede det bedste af det bedste – at han følgelig kontaktede Peder Moos for at bestille medicinskabet. Parret overlod design og fremstilling i særdeles trygge og frie hænder. Omkring et helt år senere var Moos færdig med skabet og kontaktede den nye ejer for et møde. I fællesskab blev medicinskabet pakket ud, og stor var overraskelsen, da den lille juvel blev åbenbaret. Med to hylder, lås og jalousilåger, udført i nøddetræ og med Moos karakteristiske indlægninger af træ og sølv, havde snedkeren endnu engang overgået sig selv. Det var en tidskrævende og kostbar proces at udføre medicinskabet, og Moos har derfor tydeligvis haft sine betænkeligheder ved at nævne prisen. Til gengæld – og oven i prisen – fik den nye ejer i tilgift en lille blyant, der modsat skabet var en gave. Moos og ejerens brevveksling og blyanten medfølger i salget på auktion.
”Moos arbejder er usædvanlige, fordi der ligger en omhu i hvert eneste møbel. Der er kælet for detaljerne i en sådan grad, at de nærmest lever og ånder. Jalousiet på medicinskabet er en drøm, ligesom indlægningerne er kunstværker og på dette møbel også i sølv, hvilket er usædvanligt for Moos. At hylden inde i skabet er skåret, så det i den ene side giver plads til høje ting, tilfører skabets indre en nærmest organisk karakter. Bølgede linjer og former, der fra Moos’ hånd bare bliver endnu bedre”.
Anna Berger WidenborgAfdelingsleder og specialist i moderne kunsthåndværk og design hos Bruun Rasmussen
Eftertragtede museumsstykker for private
Medicinskabets indlægninger og træets levende karakter er på vanlig vis fremhævet til fuldkommenhed, hver eneste trænagle et kunstværk. At arbejde ud fra Moos’ metode var ekstremt tidskrævende. Møblerne blev for det meste udført på bestilling, og ofte måtte kunderne vente lang tid på at få det bestilte i hus. Da en stor del af produktionen blev fremstillet som unika, var møblerne også i samtiden ekstremt kostbare og nærmest museumsstykker fra starten. Nu kan et af Moos vidunderlige møbler blive dit.
”Her er saa Skabet. Bare Prisen ikke slaar Dem ihjel. Det koster 5000 Kroner. Forhaabentlig er det kun for mig, det lyder saa voldsomt. M.h.t. Ophængning, ville jeg jo helst selv hænge det paa Plads; (…) Haaber snart at høre, at skabet er vel ankommet. De hjerteligste Hilsener"
Peder Moos
Brev til køber af 13. juli 1963
For yderligere oplysninger, kontakt venligt
Anna Berger WidenborgAnna Berger WidenborgAfdelingsleder / Moderne kunsthåndværk & design / København |
Amalie HansenAmalie HansenVurderingssagkyndig / Moderne kunsthåndværk & design / København |
Andreas KrabbeAndreas KrabbeVurderingssagkyndig / Moderne kunsthåndværk & design / København |
Poul Svalgaard HenriksenPoul Svalgaard HenriksenVurderingssagkyndig / Moderne kunsthåndværk & design / København |
Anders Bodholt AskmanAnders Bodholt AskmanVurderingssagkyndig / Moderne kunsthåndværk & design / København |
Klara Johansdotter HagbergKlara Johansdotter HagbergVurderingssagkyndig / Moderne kunsthåndværk & design / København |
Esben Skov JensenEsben Skov JensenVurderingssagkyndig / Ældre møbler & tæpper / Aarhus |