Virkelig malerisk

Hvad sker der, når en maler lader sig inspirere af fotografi? Og en fotograf af malerkunst? Kunstmaleren Allan Otte og kunstfotografen Trine Søndergaard bruger på hver deres måde fotografiet til at udvide vores virkelighedssans.

 

Fotografiet har været benyttet af kunstmalere lige siden dets fødsel i første halvdel af 1800-tallet. En af de største danske malere overhovedet, Vilhelm Hammershøi, benyttede det som inspirationskilde og forbillede for sine kunstværker – fra de stille stuer, over de affolkede landskaber til portrætterne og ”close-up”-malerierne af de rygvendte kvinder i hans nærmeste omgangskreds.

Langsomme sindbilleder

Netop Hammershøis malerkunst syntes at være et tydeligt forbillede for kunstfotografen Trine Søndergaards værk ”Guldnakke” fra 2012. Både positur, farve- og motivvalg såvel som stemning og fornemmelsen af melankoli og fravær har tydelig reference til Hammershøis rygvendte kvindeportrætter. Og ligesom Hammershøi er hun optaget af ikke at lade den portrætterede afsløre for meget. Den særlige kombination af den guldbroderede traditionelle hovedbeklædning fra 1800-tallet mod den unge kvindes moderne tøj og smukke bare nakke skaber en dragende spænding og mystik, der sætter tid og sted ud af spil.

Det dokumentariske, der er så kendetegnende for mediet, udviskes. I stedet åbner værket sig som en slags indre sindbillede frem for at dokumentere en ydre virkelighed – lige som i Hammershøis malerier. 

Trine Søndergaard formår at gøre fotografiet til et langsomt medie, der fremstår tættere på maleriet end det tilfældige snapshot, vi alle tager igen og igen for at fylde hullet i hukommelsen ud”, skriver museumsinspektøren Camilla Jalving fra Arken om Søndergaards kunst i bogværket ”A Room Inside” fra 2017.

Virkelighed på kollisionskurs

Netop snapshottet står anderledes centralt for den danske samtidskunstner og moderne realist Allan Ottes kunst. Det bruges som inspiration, fotomanipuleres og bliver til collager, der til sidst tager form som store abstrakt realistiske malerier, hvor pensel, airbrush og sirlige linjer holder de abstrakte sammenstød, virkelighedsplaner og perspektiv i stramme tøjler.

Allan Ottes store maleri ”Kødet blev jord”, der præsenteres som et af højdepunkterne på auktionen over moderne kunst, ligner nøjagtig det moderne danske landskab, som passerer forbi, når man kører tværs gennem landet og ser Danmark gennem en bilrude – et snapshot af et dansk landskab.

Her ses bløde hvid-grå skyer bagerst, let bakkede grønne marker med regelmæssigt opsatte vindmøller fra Vestas. Små landeveje, der krydser i det uendelige. Et enkelt træ, en enkelt busk og hvide vejreflekspinde. Forrest foran en stor låge står gravsten på rækker – fra fortiden og nutiden. Midt i det hele en skæv lygtepæl. Og ikke ét levende væsen. Landskabet er (i øvrigt lige som Hammershøis) fuldstændig affolket.

Men dyrker man detaljen, sker der noget. Virkeligheden bryder sammen. Ud springer abstrakte linjer og farvefelter i stramt komponerede flader. Skarpt optegnede, minutiøse penselstrøg kolliderer med udtonede airbrush-malede gravsten og skyer, som man kender det fra slørede fotografier. 

Det er på én gang usentimentalt og dokumenterende malerkunst, der trækker tråde til den nøgternt registrerende Düsseldorfer-skole inden for fotografiet. I værket her er der nærmest tale om et efter-efterbilledet – det er renset for efterladenskaberne af dramatisk ulykke, som ellers er et ofte brugt motiv af Otte. Tilbage er blot gravsten, bøjede lygtepæle, vejreflekspinde og vindmøller – kødet er blevet jord.

Flere udfordrende værker

På auktionen præsenterer vi også andre malerier og fotografier, der udfordrer vores sanser, som fx Christian Skeels sort-hvide fotomaleri af en svævende sky over et sort hav eller den dansk-kuwaitiske Lina Hashims fotografier af rygvendte muslimske kvinder, der har sluppet håret løs for at lade det fotografere. Til gengæld er kroppen retoucheret væk og kvinderne gjort uigenkendelige. På auktionen præsenteres ligeledes et stort maleri af Cathrine Raben Davidsen af tre unge kvinder, der poserer som modeller i et modemagasin – dog holdt i et luftigt, poetisk og drømmende feminint univers. 

 

Auktion: 5. og 6. marts i Bredgade 33 i København.

Eftersyn: 21.-25. februar på samme adresse.

Se alle moderne kunstværker 
Læs mere om auktionen 
Læs om budgivning

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk

Christine Almlund: 8818 1216 · cal@bruun-rasmussen.dk

Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk

Annemette Müller Fokdal: 8818 1196  · amf@bruun-rasmussen.dk

Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk