Asiatisk samtidskunst – fra Lijun til Murakami

Vi blænder nu op for det største og mest varierede udbud af asiatisk samtidskunst, som vi hidtil har haft under hammeren på vores auktioner. Størstedelen af værkerne kommer fra en privat dansk samling og er erhvervet igennem de seneste 10-15 år på det internationale kunstmarked.

 

Udvalget af asiatisk samtidskunst bærer præg af stor nysgerrighed og lyst til visuel udfordring i forhold til ny kunst fra især Kina, der fra 1990’erne har oplevet store samfundsmæssige forandringer og set opblomstringen af en markedsøkonomi med en tilhørende mangfoldig kunstscene. Værkerne reflekterer samtiden og historien både fra er personligt og mere overordnet perspektiv, samtidig med at der trækkes tråde mellem traditionel asiatisk æstetik og hele den internationale modernismes mangfoldighed af stilretninger og udtryk – måske især ny-realisme og popkunst. Man anvender betegnelsen ”kynisk realisme” om kunst fra Kina, der i perioden anlægger et ofte humoristisk og ironisk blik på udfordringerne og skyggesiderne ved samfundets udvikling fra kommunisme mod stigende individualisering, industrialisering og kommercialisme. 

Fang Lijuns poetiske sommerfugle og stikkende insekter

Blandt hovedværkerne skal især maleriet “No. 4” (2008) af Fang Lijun (f. Handan, Kina 1963) fremhæves. Værket byder på en raffineret dobbelthed. På afstand er motivet sart, poetisk, sanseligt og drømmende. Farvede sommerfugle svæver let over motivet. Kommer man tættere på kan man dog se, at de gyldne, bølgende strukturer, der omgiver personen faktisk er reb, og sommerfuglene ledsages af stikkende insekter. Bevæger individet sig op mod lyset eller bliver det trukket ned?

Chen Wenlings vrangside og Yue Minjuns smil

Bronzeskulpturen “China Today” (2006) af Chen Wenling (f. Quanzhou, Kina 1969) er et andet af auktionens hovednumre. Wenlings værker er ofte groteske menneskeskildringer, der udstiller vrangsiderne af menneskelig natur og moral. Det måske bredest kendte navn indenfor den "kyniske realisme", Yue Minjun (f. Heilongjiang, Kina 1962), er repræsenteret med en serie dobbeltlitografier, “Smile-isms” (2006), hvor kunstnerens karakteristiske grinende portrætter sættes op i mod kunsthistoriske og populærkulturelle forbilleder samt traditionelle citater om det at smile. 

Japansk popæstetik af Takashi Murakami

Med værket “Miss Ko2 - Devil Position 1” (2004) af Takashi Murakami (f. Tokyo, Japan 1962) forlader vi Kina og præsenterer for første gang i Danmark et imponerende værk af Japans nok største navn inden for popkunsten, der på visuelt overdådig vis sammenstiller japansk pop-æstetik og vestlige skønhedsidealer i et udtryk, der på én gang er hyper-seksualiseret og understreget kunstigt.

Auktionen rummer også værker af bl.a. Yang Shaobin (f. Tangshan, Kina 1963), He Sen (f. Yunnan, Kina 1968), Feng Zhenjie (f. Sichuan, Kina 1968), Chen Wenbo (f. Sichuan, Kina 1969), Cao Xiaodong (f. Jiangsu, Kina 1961), Liu Chunhai (f. Harbin, Kina 1966), Wu Tianzheng (f. Taiwan 1956), Shiho Aeoshima (f. Tokyo, Japan 1974), Fang Hui (f. Shenyang, Kina 1965), Haris Purnomo (f. Indonesien 1956), Mi Ju (f. Sydkorea 1983) og Lu Song (f. Beijing, Kina 1982).

Eftersyn og auktion


Auktion: 6.-7. juni i Bredgade 33 i København
Eftersyn: 24.-28. maj på samme adresse

Art Week Copenhagen

Hos Bruun Rasmussen deltager vi i Art Week Copenhagen (22.-27. maj) med en GALLERY WALK & TALK om international samtidskunst fredag den 25. maj kl. 18, hvor vores kunsteksperter fortæller om auktionens største stjerner, bl.a. Fang Lijun, Chen Wenling og Takashi Murakami. 

Se hele udvalget af asiatisk samtidskunst
Læs om budgivning

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk

Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk

Annemette Müller Fokdal: 8818 1196  · amf@bruun-rasmussen.dk

Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk

Fotokunst:

Christine Almlund: 8818 1216 · cal@bruun-rasmussen.dk