Bruun Rasmussen vinder pris
På DIA09, Danish Internet Awards, kåres de bedste, mest kreative og effektive webkampagner, og i konkurrencen mod 230 andre kampagner løb Bruun Rasmussen af med prisen for markedets bedste Google-søgeords-løsning. Løsningen, der hjælper sælgere til at opnå bedre priser på auktion, slog blandt andre Microsoft, DSB, Nykredit og Dell.
Reaktionen hos Bruun Rasmussen
Fra Bruun Rasmussen udtaler IT-direktør Jakob Dupont: "Selvfølgelig er vi glade for denne pris, men det er nu vores sælgere, der skal være mest glade. Systemet, som vi nu er hædret for, sikrer nemlig, at samtlige af de objekter, vi udbyder til salg, automatisk bliver eksponeret på en fremtrædende plads på Google. Søger du f.eks. på navnet "Oluf Høst", vil det første resultat være et link direkte til de emner af Oluf Høst, som Bruun Rasmussen udbyder pt. Som verden ser ud i dag, betyder Google mere og mere for os som forbrugere. Det er her, vi søger efter effekter, som vi gerne vil købe, og sælgere sikres på den måde adgang til et langt større kundegrundlag end ellers. For at opnå den bedste pris på auktion er det altså altafgørende at komme ud til så mange potentielle købere som muligt – f.eks. via Google. Et konkret bevis for, at vi er lykkedes med denne strategi, er bl.a. at vores udenlandske køberandel er steget markant igennem den seneste periode, og at vores trafik generelt er øget."
Kampagnen rammer plet
Juryen DIA09 består af 13 udvalgte profiler med indsigt i markedsføring på internettet, og de argumenterede blandt andet således: "... Årets vinder kan sælge, og årets vinder sælger meget ... At udnytte “the long tail” inden for search-marketing er én ting, men at udnytte “long tail” under de omstændigheder Bruun Rasmussen har, kræver en gennemtænkt og "state of the art"-løsning ... Resultatet er en yderst tilfredsstillende CTR (click through rate), og det lykkedes Bruun Rasmussen at annoncere for hvert eneste individuelle møbel, kunstværk, figur, mønt osv. på Google, og via denne strategi drives trafik ind til sitet! Konverteringsraten på denne trafik var bestemt tilfredsstillende, og den øgede trafik gav et markant højere antal bud end for den gennemsnitlige registrant, hvilket virkelig viser, at kampagnen har været ekstremt målrettet og rammer plet ..."
Bruun Rasmussen var desuden nomineret til at modtage en pris for den bedste banner-reklame og for bedste medievalg, men disse priser gik dog henholdsvis til Jyllandsposten og Dansk Retursystem.
Læs evt. mere på www.dia09.dk