917/​222

Pierre Alechinsky (f. Bruxelles 1927)

“Lucioles” (Ildfluer). Sign. Alechinsky 1984 samt sign. på blændrammen Alechinsky 1984 med titel. Tusch med akrylbort på papir monteret på lærred. 185×284.

Litteratur: Max Loreau: “Alechinsky. Repères, cahiers d'art contemporain no. 17”, Galerie Maeght Lelong, Paris 1984, gengivet side 9, i detalje på for- og bagsiden. samt side 31 hvor Alechinsky arbejder på værket i sit atelier.

Udstillet: “Pierre Alechinsky: Margin and Center”, Solomon R. Guggenheim Museum, New York; Des Moines Art Center, Iowa; Kunstverein Hannover; Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique, Bruxelles, 1987–88, gengivet i udstillingskataloget som nr. 74, side 114.

Proveniens: Galerie Birch, København. Proveniens: Private collection, Denmark. Erhvervet fra ovennævnte af den nuværende ejer.

I år er det 75-år siden, at en lille gruppe ligesindede kunstnere mødtes på en cafe og formulerede de ideer, der dannede grundlag for CoBrA. Selvom bevægelsens egentlige levetid – som ildfluernes - var ganske kort, trækker de kunstneriske frembringelser direkte tråde frem til i dag, og håbet om gennem kunsten at kunne skabe et fællesskab – genopbygge og samle folk efter krigens ødelæggelser – er aktuelt som aldrig før. Til vores jubilæumsauktion er vi utrolig glade for at kunne præsentere et imponerende værk af Pierre Alechinsky; ”Lucioles” fra 1984. Alechinskys udtryk er forbundet med tachisme, abstrakt ekspressionisme og lyrisk abstraktion, men fra begyndelsen var det primært illustrationsteknikker, trykning og fotografi, der optog ham. Han stiftede bekendtskab med kunstnerne omkring CoBrA i 1949 og som gruppens yngste medlem, er han også den eneste nulevende. Fra anden halvdel af 1960erne og fremefter udvikler Alechinsky sin helt egen stil, der kan ses som en særegen og original fusion mellem abstrakt ekspressionisme og orientalsk kalligrafi. Hans malerier er sædvanligvis malet med transparente akrylfarver på tyndt papir opklæbet på papir og stilen har han formået at omsætte i sin grafiske produktion, hvor især hans akvatinter kan være af stor styrke og skønhed. I værkerne er det ofte i margen, at nøglen til billedet befinder sig. Enten i form af små, ofte sort-hvide illustrationer, der gentages i selve motivet, eller som her gennem en sværm af farver og figurer, der omkranser det enkle, grafiske center. Ildfluerne er i dagtimerne gemt under skovbundens buske, grene og blade, men om natten lister de frem og tænder for lanternerne. Opløst til gule farveklatter, bevæger de sig hastigt rundt langs kanten og suger blikket ind. Snart dukker andre væsner op; med lysende øjne, kigger de flygtigt frem for sekundet efter atter at gå i skjul et sted bag penslens hastige strøg. ”Beyond the frame there is … well, all the rest! The roving hordes, the outside world, so powerful when you compare it to a small rectangle of paper or canvas.” (Pierre Alechinsky: “Margin and Center” s. 15).

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

CoBrA, 5. december 2023

Kategori
Vur­dering

3.000.000–3.500.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt