Piet Mondrian (f. Amersfoort 1872, d. New York 1944)
“Portret van de dochters van Jan Coenraad Holtzappel” eller “Alida en Maria Holtzappel”, cirka 1900–1901. Sign. Piet Mondriaan. Akvarel på papir. Lysmål 68×81.
Litteratur: Robert P. Welsh og Joop M. Joosten: “Piet Mondrian: catalogue raisonné”, Harry N. Abrams, New York, 1998 s. 204, A121. Litteratur: Katjuscha Otte, Ingelies Vermeulen og Robert P. Welsh: “Piet Mondrian: Life and Work”, 2015, s. 55.
Proveniens: Nuværende ejers oldefar, Jan Coenraad Holtzappel (1868–1948) var en ven af kunstneren og bestilte således et portræt af sine to døtre. Pigen til højre, Maria Johanna, var nuværende ejers farmor.
Værket er registreret af RKD - Netherlands Institute for Art History - som RKD 79451.
I år er det 150 år siden, at en af de mest indflydelsesrige navne i den nyere kunsthistorie, Piet Mondrian, kom til verden. Det markeres på flere af de store kunstinstitutioner i Europa, blandt andet vises en udstilling af hans tidlige arbejder på Foundation Beyeler, men her hos Bruun-Rasmussen vil vi også være med til fejringen. På årets sommer auktion præsenterer vi således noget så sjældent som et originalt værk af Piet Mondrian. “Portret van de dochters van Jan Coenraad Holtzappel” er udført omkring 1900–1901 og muligvis et forstudie til det symbolistisk inspirerede maleri ”Lente Idylle” fra samme år. Værket blev udført som bestillingsarbejde for vennen Jan Coenraad Holtzappel (1868–1946) og skildrer hans to små døtre, Alida og Maria, iført fine sømandskjoler. Pigerne befinder sig i et ikke nærmere defineret interiør; Alida siddende på en stol med en opslået bog, og Maria stående ved hendes side med blikket drømmende rettet mod et punkt til højre for beskueren. En stor pude udført i klar blå, grøn og gul bryder den ellers meget afdæmpede palet og rummets fladebetonede, geometriske opbygning. Udtrykket er således ganske typisk for hans værker fra perioden; en charmerende kombination af observeret nøgtern realisme og forenklede former.
Mondrian er en pioner indenfor den abstrakte kunstbevægelse, med grundlæggelsen af De Stijl i 1917, men før han nåede frem til sine ikoniske sene værker – hvor form og farve frigøres fra billedfladen - arbejdede han i forlængelse af en mere klassisk hollandsk tradition. Som mange abstrakte kunstnere begyndte Mondrian – eller Pieter Cornelis Mondriaan - således sin kunstneriske uddannelse ved at lære, hvordan man kopierer den naturlige verden. Han blev født ind i en troende protestantisk familie, og fra en ung alder lærte han at tegne af sin far og af sin onkel, en professionel kunstner, lærte han at male. Allerede som 14-årig var Mondrian stålsat omkring sit fremtidige levebrød, til faderens store fortrydelse, og som 20-årig meldte Mondrian sig ind på Rijksacademie i Amsterdam, hvor han fortsatte sin uddannelse indenfor en klassisk tradition. Han blev dygtig til at kopiere mestrenes arbejde, og da han var færdiguddannet, var han ekspert i teknisk tegning.
Skiftet mod modernisme begyndte omkring 1908 samtidig med, at han bevægede sig fra protestantisme mod teosofien. Efter denne tid blev hans arbejde mere og mere teoretisk, han begyndte at udforske abstraktion, og det var også på dette tidspunkt, at han officielt ændrede sit navn til Piet Mondrian. Sine sidste fire leveår tilbragte Piet Mondrian i New York, hvor storbymiljøet inspirerede ham til at forny sin strenge stil med en pulserende dynamik, inspireret af den lokale musikscene. Der er således på alle måder en lang rejse imellem den unge Mondrians stilfærdige landskaber, opstillinger og portrætter frem til den jazz-elskende skaber af ”Broadway Boogie-Woogie”. Portrættet er siden dets tilblivelse nedarvet til J.C.M. Veltema, født Maria Holtzappel, og videre gennem familien, hvorfra det nu sælges.
Konditionsrapport ved forespørgsel.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Moderne malerier og skulpturer, 14. juni 2022
Ikke solgt