Per Kirkeby (f. København 1938, d. sst. 2018)
“Træ”. Sign. på bagsiden Per Kirkeby 1983 med titel. Olie på lærred. 150×200.
Proveniens: Dansk privatsamling. Erhvervet direkte fra kunstneren. Har ikke tidligere været udbudt til salg.
Maleriet vil blive inkluderet i appendiks i det kommende, tredje bind af Ane Hejlskov Larsens ræsonnerede katalog over Per Kirkebys malerier, dækkende perioden 1990–2018.
Træet er historisk blevet brugt som et symbol på livets cyklus fra fødsel til død, årstidernes evige skiften og en akse, der forbinder jord og himmel; stærkt forankret i vestlig mytologi, religion og kultur. For Per Kirkeby er træet en tilbagevendende del af hans motivverden, hvis rødder strækker sig mod den tyske romantik. Men Kirkeby er natur-, og ikke landskabsmaler, der på samme tid graver sig helt ned materien og forholder sig til de store perspektiver. Det handler om øjeblikkets sansninger, fornemmelser, såvel som de større strukturer og fortællinger, der registreres og sidestilles inden for lærredets rammer. Ifølge Ane Hejlskov Larsen er Per Kirkebys malerier karakteriseret ved flertydighed. Ved første øjekast kan de virke abstrakte, men der vil altid findes en henvisning til noget genkendeligt i form af figuration, farvelighed eller – om ikke andet – en indgang gennem værktitlen. Ligeledes gør det sig gældende for værket ”Træ” fra 1983, som vi er glade for at kunne udbyde på auktionen her. Tolkning er selvfølgelig subjektiv, men langsomt vil motivet give sig selv til kende, og verden åbner sig for beskueren. Mest dominant er den lysende grønne figur placeret til venstre for billedets midte, der drager den visuelle hukommelse mod den danske guldalders bøgeskove. Figuren bliver det trygge og tilbagevendende holdepunkt, hvorfra blikket kan gå på opdagelse. Træet, grundstammen, repræsenteres ved de solide brune farveelementer; en underliggende rytme, der konstant udfordres af mere komplekse konstellationer. Sitrende, varme orange-brune flammefarver bevæger sig langs højre kant, mens kølige toner i form af hvid, isblå og gråsort skaber en dragende passage ind i billedet. Billedfladen struktureres således fra flere perspektiver og rum, hvor vi både er ét med naturoplevelsen, men samtidig befinder os på beskuende afstand.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Kunstens Kvinder: Danmark 1850-1950 og Moderne kunst, 26. marts 2025