Lucie Ingemann (f. København 1792, d. Sorø 1868, f. Mandix)
Købt af Sorø Kunstmuseum i marts 2025.
Parti fra udkanten af en skov med en vandbærerske ved en søbred. Sign. L. I. 1839. Olie på træ. 21×27.
Lucie Ingemann, f. Mandix, var en dansk maler, der især malede blomsterbilleder og religiøse motiver og udførte flere altertavler til danske kirker. Som ung fik hun kunstnerisk vejledning af malerne C.F. Høyer (1775–1855) og C.A. Lorentzen (1749–1828) og arkitekten G.F. Hetsch (1788–1864), og hun modtog undervisning af blomstermaleren C.D. Fritzsch (1765–1841). Hun fik også råd om figurtegning og perspektiv af maleren C.W. Eckersberg (1783–1853). Det formodes, at hun også søgte råd hos historiemaleren J.L. Lund (1777–1867), og at hun blev inspireret af de tyske Nazareneres religiøse kunst bl.a. efter en studierejse til Berlin og Dresden i 1828. Hendes værker, også blomstermalerierne, har ofte et religiøst og åndeligt indhold.
I 1822 blev hun gift med forfatteren og digteren B.S. Ingemann (1789–1862). Hun var en af de få kvinder i starten af 1800-tallet, som fik fuld støtte fra ægtefællen i hendes kunstneriske virksomhed. I parrets hjem i Sorø kom flere af tidens store kulturelle personligheder, bl.a. forfatteren H.C. Andersen (1805–1875) og billedhuggeren Bertel Thorvaldsen (1770–1844).
Tilføjelse 23/3 2025:
Nærværende maleri er en kopi efter C. W. Eckersbergs “Skovparti fra Furesøen (fra Frederiksdal)”, som han påbegyndte 1831 og færdiggjorde 1833 (nr. 481 i Emil Hannovers fortegnelse over C. W. Eckersbergs malerier, 1898). Som det står beskrevet ovenover fik Lucie Ingemann råd og vejledning i perspektiv af Eckersberg, og nærværende værk er et vidnesbyrd om, at hun, i lighed med mange af Eckersbergs elever, også har kopieret hans værker.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Kunstens Kvinder: Danmark 1850-1950 og Moderne kunst, 26. marts 2025