914/​894

Martinus Rørbye (f. Drammen 1803, d. København 1848)

Norsk bjerglandskab med en mand, der nyder udsigten. Usigneret. Olie på papir monteret på lærred. 21×32.

Udstillet: Statens Museum for Kunst,“Caspar David Friedrich og Danmark”, 1991 nr. 99. Øregaard Museum & Skovgaard Museet, “Martinus Rørbye. Det nære og det fjerne”, 2014–2015 nr. 12, afb. i udstillingskataloget s. 10.

Martinus Rørbye var født i Drammen og tilbragte de første 11 år af sit liv i Norge, inden familien flyttede til Danmark. Som voksen måtte han tilbage for at gense landet og besøge slægt og venner. Den første rejse fandt sted i 1830 og varede 2 måneder.

Litteratur: Kasper Monrad, “Caspar David Friedrich og Danmark”, Statens Museum for Kunst, 1991, afb. s. 100, omtalt s. 101 samt 206. Monrad skriver om maleriet: “Rørbyes billeder fra Norgesrejsen i 1830 står næsten alle i gæld til Eckersbergs natursyn. Det vil sige 'nærsynede' detaljestudier eller snævre udsigter. Enkelte malerier viser, at Rørbye har været fortrolig med Dahls norske prospekter. Men maleriet af det norske bjergparti med en ensom skikkelse (en kunstner?), der står ved foden af et fyrretræ, skiller sig markant ud fra de øvrige norske motiver. Med den tilnærmelsesvist symmetriske billedopbygning, med den stærke fremhævelse af fyrretræet og med det store spring fra forgrund til baggrund er billedet meget udansk, og det ligger tættere op ad Friedrich end noget andet arbejde, Rørbye indtil da havde udført. Maleriet kan ikke med sikkerhed identificeres med et af de arbejder, der hidtil har været kendt fra Rørbyes ophold i Norge i 1830.” (s. 206).

På Bruun Rasmussen auktion 421, 1981 nr. 253 solgtes en tegning, der har både kompositoriske og motiviske ligheder med nærværende. I denne tegning, der er fra Holmenkollen i Norge, tager en gruppe mænd et hvil på deres udflugt i de norske fjelde. Også hér dominerer et træ motivet med sin centrale placering i forgrunden lidt til venstre for midten. Manden lige bag træet minder i påklædning om manden i nærværende tegning, og der kunne være tale om samme person.

Proveniens: Kunsthallen auktion 369, 1988 nr. 134. Bruun Rasmussen auktion 737, 2004 nr. 2002, afb. s. 12.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier, tegninger og ikoner, 14. juni 2023

Kategori
Vur­dering

300.000–400.000 DKK

Solgt

Hammerslag

550.000 DKK