917/​106

Allan Otte (f. Aars 1978)

“Everything is Good Here”, 2005. Sign. med titel og datering på bagsiden. Akryl på plade. 117×275. Uindrammet.

Udstillet: “Allan Otte - Everything is Good Here”, Galleri Tom Christoffersen, København og Himmerlands Kunstmuseum, Aars 2006, kunstnerens første solo-udstilling. Proveniens: Galleri Tom Christoffersen, København. Proveniens: Privatsamling, Danmark. Erhvervet direkte fra ovenstående.

I forbindelse med ovennævnte udstilling skrev forfatter og kritiker Lisbeth Bonde teksten “En realist i cybertiden”, hvor nærværende værk perspektiveres kunsthistorisk og lægger titel til hele udstillingen. Bonde skriver bl.a.:

“Umiddelbart sender han hilsner til den lange tradition i dansk landskabs maleri fra J. Th. Lundbye over L.A. Ring og Theodor Philipsen til Jens Søndergaard, Kaj Ejstrup – og surrealisten Poul Anker Bech. Men i modsætning til disse malere, som enten fremstiller landskabet som et frirum for kontemplation og romantisk dvælen, eller som udøver en form for surrealisme ved at krydsklippe mellem flere forskellige virkelighedsplaner, leverer Otte i sine cool og formelle, computergenererede billeder en gennemgribende civilisationskritik. Han redegør sagligt og redeligt for det værditab, der følger af, at landbruget i dag leverer stadig større fødevarekvantiteter til de bugnende køleskabe i de voksende byer. Men han gør det uden at løfte pegefingeren (...) Det store bredformatbillede ’Everything is Good Here’ indgår sammen med en række nye billeder i udstillingen hos Galleri Tom Christoffersen og Himmerlands Kunstmuseum i Aars (...) I billedets venstre del ser vi et stateligt stuehus i røde teglsten, hvis arkitektur mimer fortidens store herregårde med tårn og mange vinduesfag. Men det, der engang vidnede om stolthed og pragt, syner i dag af ingenting i forhold til bedriften, som fylder 2/3 af billedet, og som ligger i lange, parallelle rækker i et strømlinet design med ovenlys, så man kan lukke dagslys ind til husdyrene, der aldrig kommer uden for en dør. I baggrunden ser vi en række vindmøller, der står som semaforer for den energiforbrugende produktionsform. De to universer hænger ikke sammen. Bonden lever sit liv i én tidsalder, men producerer i en anden. Dyrene og planterne er produktionsenheder på linje med sæbestykker, søm eller opvaskebørster. De omfattes ikke længere af bondens empati, ligesom markerne synes at ligge døde hen omkring bedriften. Det er et uhyggeligt og nådesløst billede”. (Gengivet fra www.tomchristoffersen.dk)

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Moderne malerier, skulpturer og grafik, 5. december 2023

Kategori
Vur­dering

125.000–150.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt