Stole fra Vilhelm Lauritzens Radiorådssal

I mere end 70 år var Radiohuset på Rosenørns Allé afsender af Statsradiofoniens nyheder om store og små begivenheder til danskerne. Arkitekten bag både bygning og indretning var Vilhelm Lauritzen. På Liveauktion 5. december kan du bl.a. byde på tre af Lauritzens yderst sjældne og skulpturelle stole, der var en del af Radiohusets oprindelige, modernistiske indretning.

Arkitekten Vilhelm Lauritzens på en gang moderne og forfinede formsprog er selve inkarnationen af dansk modernisme. Han er bedst kendt for sine særegne bygningsværker, heriblandt Radiohuset på Frederiksberg, det daværende Daells Varehus i indre København og Folkets Hus på Vesterbro. Vilhelm Lauritzen satte de første streger til Radiohuset i 1934, men han måtte vente på at se sit hus opført og indviet på grund af 2. verdenskrig. Lauritzen havde en finger med i alt, han tegnede også alt inventaret.

”Stolene i cubamahogni blev kun udført i et begrænset antal og tegnet specielt til Radiorådssalen. Her stod de skulpturelle stole placeret omkring et stort, rundt mødebord, kronet af en stor Lauritzen-ringkrone. Det er ret sjældent, at vi ser disse formfuldendte stole på auktion”

Andreas Krabbe

Ekspert i moderne kunsthåndværk og design hos Bruun Rasmussen

Funktionalitet, æstetik og harmoni

En kombination af funktionalitet og moderne æstetik præger Lauritzens arbejde, der svælger i organiske former og materialer. Det ses i hans møbler, der i sig selv har et organisk udseende, som kun forstærkes i arkitektoniske rammer. Vilhelm Lauritzen var inde over alle detaljer. Han skabte alt inventar i bygningerne med en gennemført linje og et bevidst formsprog, der gør alt fra møbler til lamper, dørhåndtag og trappegelændere til ikonisk design, der meget ofte blev inspireret af naturen og fik sin usædvanlige formgivning i eksklusive naturmaterialer som dyreskind og cubamahogni.

Et særligt eksempel på denne organiske og udprægede æstetik ses i stolen designet til Radiohusets såkaldte Radiorådssal, der var mødesal for den politisk udpegede øverste myndighed i Statsradiofonien og derfor fik det mest prestigefulde og særlige inventar.  Stolenes kurvede og polerede armlæn i cubamahogni fuldendes i et sjældent skulpturelt formsprog. Stolene blev udført på snedkerværkstedet Normina i et begrænset antal. Da inventaret til Radiohuset var en meget stor opgave, lod Lauritzen opgaver gå til flere værksteder, herunder bl.a. Rud. Rasmussen. Normina er i dag mindre kendt, men udførte fine arbejder i meget høj kvalitet. Alle designdetaljer spiller sammen for at bibringe Radiohuset en fælles og naturorienteret harmoni, der fra Lauritzens geniale hånd er endt i smukke og funktionelle løsninger.

Vilhelm Lauritzen: Sjælden skulpturel armstol af cubamahogni. Betrukket med stribet uld. Formgivet og udført ca. 1940 hos Normina snedkerier. Vurdering: 60-80.000 kr.
Vilhelm Lauritzen: Sjælden skulpturel armstol af cubamahogni. Betrukket med stribet uld. Formgivet og udført ca. 1940 hos Normina snedkerier. Vurdering: 60-80.000 kr.

Vilhelm Lauritzen og Bauhaus

Danske formgivere fulgte nøje udviklingen i udlandet, hvor oplevelserne fra 1. verdenskrig manifesterede sig som et ønske om at reformere samfundet og skabe en bedre tilværelse. Lauritzen gik på arkitektskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 1912 til 1921, hvor dansk arkitektur stadig var præget af nationalromantik og nyklassicisme. Men i de efterfølgende år frem mod 2. verdenskrig dukkede der internationale modernistiske tendenser op fra bl.a. Bauhaus-skolen og Le Corbusier. Lauritzen var på bølgelængde med de internationale ideer og inkorporerede både det klassiske og mere moderne i sit arbejde. Med Bauhaus som bannerfører blev der udtænkt nye byplaner, boliger og møbler, som matchede det moderne liv. I Danmark blev den internationale modernismes radikale idéer sjældent udtrykt i deres reneste form. Her var det afgørende, at fokus på form, funktion og nye materialer ikke skete på bekostning af mennesket og det gode håndværk. Derfor fik de første forsøg på en dansk fortolkning af den internationale modernisme i 1930’erne et mere blødt formsprog end i udlandet.

Vilhelm Lauritzens radiorådssal i Radiohuset (udsnit fra samtidigt ugeblad).
Kontor i Radiohuset med armstol og bordlampen af Vilhelm Lauritzen. (Udsnit fra samtidigt ugeblad).

Officiel åbning udskudt

Selvom Radiohuset stod færdigt i 1941, så blev den officielle åbning udskudt til september 1945 pga. den tyske besættelse. Nazisterne havde tidligt udset sig den moderne bygning som hovedkvarter. Vilhelm Lauritzen fik personligt og helt bevidst byggeprocessen forhalet ved bl.a. at sætte vægpaneler op om dagen, som så blev pillet ned igen om natten for at blive sat op igen dagen efter. Denne ihærdige obstruktion af besættelsesmagtens ønsker vidner om radioens rolle som datidens magtfulde massemedie, hvor Adolf Hitlers stemme over æteren i næsten et årti havde opildnet et helt folk til kamp og kastet hele verden ud i krig. Få måneder efter Danmarks befrielse, i september 1945, indviedes Radiohuset der i dagspressen blev kaldt ”Et lysende Eventyr af Kunst og Snilde”.

Et skær af Danmarks historie

I dag er Danmarks Radio og deres TV- og radioproduktioner rykket videre til nyere bygninger. Radiohuset er blevet en fredet bygning. Koncertsalen bruges stadig, og tilbage står også Lauritzens møbler samt det meste af belysningen. Når design fra Lauritzens arkitektfirma kommer på auktion, er det derfor næsten altid med et skær af Danmarks historie i det 20. århundrede over sig  og de bygninger, der var med til at tegne det. Vilhelm Lauritzens møbler og lamper er i meget høj kurs. På den kommende Liveauktion finder du mere af Vilhelm lauritzens spændende design, bl.a. en sjælden bordlampe og en lysekrone af patineret messing. Dansk design fra tiden er også repræsenteret, blandt de sjældne hovedværker der kan bydes på er bl.a. en topersoners sofa af Finn Juhl, en øreklapstol af Flemming Lassen og en Septima-lampe af Poul Henningsen.

Vilhelm Lauritzen, Frits Schlegel: Sjælden bordlampe af forniklet metal monteret med tragtformet skærm. Formgivet 1928. Vurdering: 50.000-75.000 kr.
Vilhelm Lauritzen: Sjælden lysekrone af patineret messing. Fem blus med skærme af opalglas. Udført 1940'erne hos Louis Poulsen. H. 70. Diam. 55. Vurdering: 30.000-40.000 kr.
Vilhelm Lauritzen: "Halvvaselampen". Sæt på fire væglampetter af opalglas og messing. H. 24. B. 22. Udført 1940'erne hos Louis Poulsen. H. 24. B. 22. Vurdering: 20.000 kr.
Vilhelm Lauritzen: "Rådhusarmatur". Et par loftlamper/væglamper med messingmontering. H. 19. L. 124. Vurdering: 20.000-25.000 kr.

image
Liveauktion

Moderne kunsthåndværk & design

Torsdag 5. december


For yderligere oplysninger, kontakt venligst

Andreas Krabbe Portrait

Andreas Krabbe

Andreas Krabbe

Vurderingssagkyndig / Moderne kunsthåndværk & design / København

Aktuelle emner til salg