Folkets kunstner Qi Baishi og Corner
Han var billedskærer, men begyndte som 27-årig at studere malerkunst. Han regnede selv sine digte for sit vigtigste livsværk, men blev berømmet for sine levende skildringer af naturen. Og så blev han i en alder af 89 medlem af Corner og fejret som ”Folkets kunstner”. Nu kommer værket ”Krysantemer” skænket til Corner i 1953 af den kinesiske kunstner Qi Baishi, på Liveauktion.
Der var blandt Corner-sammenslutningens medlemmer et præg af næsegrus beundring for det gamle og det nye Kina, hvis høje kunstneriske stade i årtusinder byggede på ældgamle, ubrudte håndværks- og arbejdertraditioner, digte og en enkel, filosofisk tilgang til livet og verden. I Den Kinesiske Folkerepubliks første år indbød Corner-udstillingen derfor kinesiske malere, og en hel skole af kinesiske grafikere, der var nært knyttet til det nye, kommunistiske statssamfund til at udstille. Heriblandt var også den gamle mester Qi Baishi (1864 – 1957), der ifølge Corner-gruppens medstifter Karl Bovin var verdenskendt for at skildre ”Liv på papiret”.
”Baishi er velkendt på vores auktioner, men det er første gang vi sælger et originalt værk af ham. Der var tæt kontakt mellem Baishi og det kunstneriske miljø omkring Corner i begyndelsen af 1950erne. Men Baishi kom også bredere ud, og vi har gennem årene solgt en hel del indbundne bogværker med træsnit af Baishi og andre samtidige kinesiske kunstnere. Jeg antager, de er erhvervet i forbindelse med de tidlige udstillinger hos Corner. ”Krysantemer” har aldrig været på kunstmarkedet og den fremtidige ejer får, udover værket, også en del af historien, nemlig den særlige forbindelse mellem Baishi og Corner.”
Alexandra NilssonSpecialist i ældre-, asiatisk- og islamisk kunsthåndværk hos Bruun Rasmussen
Liv på papirQi Baishi var både maler, kalligraf, digter, grafiker, træskærer og seglskærer. Som autodidakt studerede han på rejser i de kinesiske provinser klassiske kinesiske malere fra Ming og Tang-dynastiet. Han ernærede sig ved at male traditionelle aneportrætter af godsejere. Men han var også dygtig til at tegne og skildrede følsomt dyr og blomster med en sådan livagtighed og enkelhed, at det fortælles, at han bestræbte sig på at kunne gengive bevægelsen i rejers indre på papir. I den lange periode med oprør, revolutionære omvæltninger og verdenskrige arbejdede han i bestandig ro med sin kunst, både digte og malerier. Maleriet fandt Qi Baishi selv mindre vigtigt, men det er som kunstmaler, at han er blevet verdensberømt. Han kunne skildre piletræernes blade bevæge sig i vinden og guldsmedes vinger svirre i solen. Qi Baishis penselstrøg er enkle som hos de gamle traditionelle kinesiske billedskabere, og gennem kalligrafi gav han den traditionelle teknik helt nyt liv. Corner og Østen: Corner åbnede sin første udstilling i 1932 og var en kunstnerisk og folkelig succes fra begyndelsen, hvor 18 kunstnere udstillede maleri, skulptur, tegning, grafik, kludeklip, vævning, keramik og design. Kernen i gruppen var kunstnerne Karl Bovin, Kaj Estrup og Lauritz Hartz. Gruppens ønske om at gøre kunsten tilgængelig for et bredere publikum fik dem bl.a. til at udlevere fribilletter til udstillingen og koncerter i arbejdsløshedskøer. Corner tilbød at man kunne købe kunst på ratebetaling. Den danske kunstnersammenslutning blev hurtigt international og kendt for at inkludere alt fra dukketeater til glasmaleri, klassisk musik og dokumentarfilm. Corner havde et stort ønske om at vise udenlandske billedkunstnere i Danmark, og gerne fra kommunistiske lande. Det blev til tidlige kinesiske udstillinger, senere udstillinger med kunstnere fra Sovjetunionen og Cornerkunstnernes genudstillinger i både Beijing og Leningrad. |
Qi Baishi – medlem af Corner
Corner viste i 1951 en alsidig udstilling af kinesisk kunst, hvor forbindelsen mellem ældre kinesisk kunst og nutidskunsten, og ganske særligt den respekt som de nye kunstnere omfattede de kunstneriske traditioner med, fremvistes for et dansk publikum. Det var første gang kinesisk nutidskunst vistes i Vesteuropa. Og her udstillede Qi Baishi 2 værker. Den ældre kinesiske kunster skabte stor opmærksomhed. Corner besluttede at invitere Qi Baishi med i Cornersammenslutningen som medlem. Hans Scherfig bød ham velkommen. Som tak modtog Corner billedrullen ”Krysantemer”, der udstilledes første gang på Corner i 1954 og igen i 1958, sammen med 30 andre af hans værker på en mindeudstilling efter hans død. Qi Baishi blev en inspirationskilde for flere af cornermalerne, bl.a. Lauritz Hartz, Karl Bovin og Kaj Estrup.
Verdensberømmelse
Qi Baishis motiver er oftest den kinesiske flora og fauna, cikader, græshopper, guldsmede, krabber, frøer, fjerkræ, bjerge, floder, vandfald og blomster. Det nye Kina gjorde ham til præsident for sammenslutningen af kinesiske kunstnere og deres kulturministerium gav ham titlen ”Folkets kunstner” i 1953, ligesom han blev æresmedlem på kunstakademiet i DDR i 1955. I sin levetid udstillede Qi Baishi både i Danmark og på Biennalen i Venedig. En særudstilling med hans værker, den første danske kunstudstilling i Kina, blev efter hans død arrangeret i Den forbudte by i 1961. I 2008 døbte man et krater på planeten Merkur efter den store, gamle kinesiske kunstner og hans ikoniske kunstværker fejrer stadig triumfer med store soloudstillinger, senest på Kyoto National Museum (2019), The Bowers Museum (USA, 2015), Honolulu Museum of Art (2014) og på Sophienholm (2007).
Den gamle mesters kunst
Den gamle mester Qi Baishis kunst er verdensberømt og eftertragtet, den taler til menneskets følelser på tværs af århundreder. Qi Baishi er i dag en af de mest reproducerede kinesiske, moderne kunstnere. Både ældre tradition og ny tid lever i Qi Baishis kunst.
For yderligere oplysninger, kontakt venligst
Alexandra NilssonAlexandra NilssonVurderingssagkyndig / Ældre kunsthåndværk & klassisk interiør / København |