header-image
Pierre Alechinsky. Foto: Museum Jorn.

Pierre Alechinsky – balancen mellem modsætninger

Pierre Alechinsky (f. 1927) sluttede sig til gruppen som en blot 22-årig ung kunstner, der endnu ikke havde formuleret sit eget fuldendte formsprog. Derfor var han nok også den af kunstnerne, hvorpå CoBrA fik den største formelle indvirkning. Alechinsky blev særligt engageret i tankerne omkring det fælles kunstneriske arbejde og i udgivelsen af gruppens vigtigste talerør – tidsskriftet CoBrA.

”Disse tre år er undtagelsesvise for Constant, de er allerede sædvanlige for den store Jorn, de er katalyserende for Appel og Corneille, de er opslidende for Dotremont, de er grundlæggende for mig.”

Pierre Alechinsky

Uddannelsen som bogillustrator og typograf fra kunstakademiet i Bruxelles trækker tydelige linjer gennem hele Alechinskys virke. Et andet vedvarende kunstnerisk spor bunder i hans indgående kendskab til Østens kultur og kalligrafi fra sin tid som korrespondent for den japanske avis Bukobi i 1950’erne Paris. Hans værker er ofte udefinerbare og svære at beskrive, fordi han blander udtryksformer og lader sit indhold styre af forskellige stemninger. Han ignorerer etablerede normer, og malerierne kan således i al deres mangetydighed både være lyriske, rolige, drillende, hektiske, sarkastiske og smukke på en gang. For Alechinsky blev kunsten en balancegang mellem modsætninger.

Rettesnoren for Alechinsky i forhold til tilblivelsesprocessen har altid kredset om spontanitet. Han ønsker at mindske afstanden mellem den hastige indskydelse og den deraf fødte handling. Derfor er Alechinskys malerier også primært udført med akrylmaling som følge af materialets smidighed fremfor den tungere oliebaserede maling. Alechinskys kunst er let at lade sig gribe af, og hans idéer om kunstens væsen har vunder genklang internationalt. I 1983 blev han kunstprofessor ved École Nationale Supérieure des Beaux-Arts i Paris, og 10 år senere fik han tildelt et æresdoktorat ved det frie universitet i Bruxelles. Den da i dag er han fortsat aktiv ved lærredet og betragtes med god grund som en af de mest indflydelsesrige nulevende kunstnere i Europa. Alechinsky er da også repræsenteret på verdens største museer – fra Centre Pompidou i Paris til Museum of Modern Art i New York.

Pierre Alechinskys højdepunkter på auktionen

Pierre Alechinsky: "D'une seule venue", 1966. Signeret. Olie på lærred. 95 x 90 cm. Vurdering: 500.000-600.000 kr.
Pierre Alechinsky, Walasse Ting: "Natalie and Walasse Ting", 1964. Signeret. Akryl og olie på lærred monteret på pap i bemalet ramme. 35 x 38,5 cm. Vurdering: 100.000-125.000 kr.