header-image
 

Mød specialisten!

I en ny serie af artikler stiller vi skarpt på vores specialister, der hvert år vurderer tusindvis af kunstgenstande, designklassikere, antikviteter og samlerobjekter. I interviewet her kan du møde Peter Kjelgaard Jensen, vurderingsekspert og afdelingsleder for moderne kunsthåndværk og design samt leder europæisk strategi og integration, Bonhams Design.

Hvad er dit arbejde hos Bruun Rasmussen?

Jeg er leder for moderne kunsthåndværk og design og står for at få tingene til at glide i afdelingen, hvor vi har over 6.000 designobjekter på auktion om året. Mine daglige opgaver består i at tale med kunder og sælgere og vurdere design, men mit arbejde handler lige så meget om at forstå, hvilken vej markedet bevæger sig, og hvordan vi kan sikre, at vores kunder får den bedst mulige oplevelse.

Hvor kommer du fra, og hvad fik dig til at gå ind i auktionsbranchen?

Jeg læste oprindeligt Statskundskab og tænkte, at jeg skulle være embedsmand eller måske diplomat. I løbet af mine studier blev jeg dog træt af at læse bøger om politisk organisationsteori og blev i stedet grebet af litteratur om kunst og design – der var også lidt flere billeder i de bøger. Dette var tilbage i slut-firserne, og på det tidspunkt var markedet for ”Mid-century Modern” nærmest ikkeeksisterende. Det var som om hele den historie og tradition, der var opbygget i dansk møbeldesign, var blevet glemt og kommet i skammekrogen.

Det var lidt det vilde vesten i designverdenen for vintagemøbler i den periode, hvor det var småt med viden, men til gengæld et væld af varer at vælge imellem og til lave priser. Jeg gik selv i antikforretninger og på loppemarkeder og auktioner og fandt derigennem ud af, hvordan branchen hang sammen og ikke mindst indrettede mig med ting, der kunne købes for ingen penge. Det er dog meget lidt af dette, jeg har tilbage i dag. Alt er skiftet ud hundredvis af gange.

Finn Juhl: Fritstående to-personers sofa med runde, tilspidsende ben af teak og ryg betrukket med lys grå uld, sæde med petroleumsblå uld (vurdering: 250.000-300.000 kr.). Et par lænestole med ben af teak. Betrukket med lys grå og petroleumsblå uld (vurdering: 300.000-400.000 kr.). Begge lots udbydes på auktionen for moderne design den 12. juni i Bredgade, København.

Hvad var dit første arbejde?

Efter lange overvejelser om jeg skulle følge mine studier eller mit hjerte, begyndte jeg som lagerarbejder på et lille auktionshus i Hørsholm – her skulle jeg hente og bringe møbler, og det var absolut på det allerlaveste niveau i branchen, men det var for at lære forretningsmekanismerne at kende indefra. Efter dette job åbnede jeg mit eget galleri med design og blev på kort tid fast kunde hos Bruun Rasmussen og kom i kontakt med andre designkunder fra hele verden. Pga. dette blev jeg spurgt i 2005, om jeg ville lede designafdelingen hos Bruun Rasmussen.

Kan du fortælle om en af dine faglige succeser?

En af de sjoveste oplevelser, jeg har haft, var sammen med resten af designholdet, da vi i 2020 ved et tilfælde fik øje på en af de mest omtalte møbler i dansk designhistorie. Det var i en privat lejlighed, at vi opdagede Finn Juhls ”elefantmøbler” med en sofa og to stole. Særligt sofaen er omtalt i stort set alle bøger om dansk design, men ingen havde set den i virkeligheden i 75 år. Efter grundigt arbejde i billedarkiverne fik vi møblerne restaureret, så de fremstod i deres oprindelige stand og endte med at blive solgt på auktion for 3,1 mio. kr. samlet.

Finn Juhl: “Elefantsofaen”. Skulpturel, fritstående unika sofa med runde ben af ahorn. Sider, sæde samt dybthæftet ryg betrukket med mørkegrå uld. Sædehynde betrukket med blå-/hvidstribet olmerdug. Hammerslag: 2,1 mio. kr. Solgt på auktion hos Bruun Rasmussen i december 2020.

Hvad er din force som specialist?

Udover at have en stor erfaring inden for mit felt, så er jeg generelt meget nysgerrig. Det gælder især det, jeg ikke forstår, eller som jeg ved første indtryk synes er grimt eller mærkeligt. Der kan ofte være en lille afstand mellem det exceptionelle og det helt forfærdelige.

Er du en samler? Hvad var det første, du samlede på?

Jeg har en lidt udansk interesse for kunstglas fra Murano. Det var også det første, jeg begyndte at samle på helt tilbage i min studietid. Det er relativt billigt i Danmark, der er dog heller ikke meget af det. Jeg fortsatte som samler af design, hvor min hobby og mit arbejde smeltede sammen i et vist omfang. Men min egen samling består ofte af design, som er lidt ukendt eller anderledes i stedet for det mere umiddelbare eller kendte. Jeg prøver tit at se efter noget, som har en spændende form eller en spændende historie, og først derefter ser jeg på navnet. Det holder mine øjne og evner friske og modtagelige for nye oplevelser.

Finn Juhl: Lænestol med runde, tilspidsende ben af teak. Dybthæftede sider og ryg betrukket med lys grå uld, sæde med petroleumsblå uld. Vurdering: 100.000-150.000 kr.
Gunnar Aagaard Andersen: Kubeformet lænestol med flettede gjorde af let patineret naturskind. Formgivet 1980. Udført 1980'erne, læderarbejde af tapetserermester Ivan Schlechter samt træarbejde af Ole Gjerløv-Knudsen. Vurdering: 50.000 kr.

Har du nogle skjulte talenter?

Jeg har altid tænkt, at hvis alt går galt en dag, så må jeg slå mig på politik. Der synes jeg, jeg kan bruge min erfaring fra auktionsbranchen, hvor jeg både er blevet klogere på menneskelig psykologi, økonomi og ikke mindst, hvad der driver mennesker, både når det gælder deres lidenskab og i forhold til penge. Og så skal man ikke mindst være omstillingsparat i forhold til at følge vindene på markedet, som er et levevilkår i både politik og i auktionsbranchen.

Hvad glæder du dig til på den næste auktion?

Jeg glæder mig til alsidigheden i udvalget, som viser spændvidden i vores afdeling – det som gør, at jeg synes, mit job er interessant. Det er også fra ret forskellige tidsperioder. Der er en utraditionel og unik Axel Salto-vase fra 1958 samt et fantastisk møblement af Finn Juhl med en sofa og tre lænestole fra 1950’erne, som viser den særlige ”juhlske” organiske formgivning. I den anden ende af dansk design har vi noget enigmatisk møbelkunst af Gunnar Aagaard Andersen, der både var kunstner og designer, og som er repræsenteret med sin let provokerende ”ståstol” med tilhørende fodstøtte og så et par fine kubeformede lænestole med flettede gjorde. Endelig har vi et emne, der viser hvor uforudsigelig og spændende vores verden er: en forgyldt bronzevase fra omkring år 1900 af den østrigske kunstner Gustav Gurschner. Det er i høj grad en usædvanlig genstand at se i Danmark.

(Fra venstre) Gustav Gurschner: stor oval vase (vurdering: 40.000-60.000 kr.), Axel Salto: stor og sjælden stentøjsvase dekoreret med okseblodsglasur (vurdering: 400.000-600.000 kr.); Tove Kindt-Larsen og Edvard Kindt-Larsen: Drejestol af massiv riopalisander (vurdering: 30.000-40.000 kr.). Alle lots udbydes på auktionen for moderne design den 12. juni i Bredgade, København.