Holger Drachmann – havet som omdrejningspunkt
De fleste danskere kender Holger Drachmann (1846-1908) fra ”Midsommervisen“, som han skrev i 1885 og i dag fortsat synges ved bålet sankthansaften overalt i landet. Multitalentet Holger Drachmann var en eminent maler, digter, forfatter, dramatiker og respekteret kunstkritiker. Han var samtidig lidt af en kendis og kontroversiel personlighed i dansk kulturliv, hvis frie livsførelse ikke altid harmonerede med tidens normer. Det dannede grobund for eftertidens levende myte om den store kunstner. Det var i 1872, at han første gang besøgte Skagen, og her fandt han et fristed, hvor han sammen med andre fritænkende bohemer fandt kunstnerisk inspiration i naturen og den lokale befolkning.
”Jeg er hav. Jeg kan ikke andet.”
Holger Drachmann
Holger Drachmann blev i 1866 optaget på kunstakademiet i København, hvor han uddannede sig til marinemaler. Gennem hele karrieren stod havet som omdrejningspunkt i hans malerier og litterære værker – både det stille og det oprørte hav, strandbredden, skibene og de mennesker, der arbejdede på havet. Hans far var marinelæge, så allerede som barn spillede havet en vigtig rolle. Mange timer blev tilbragt på Toldboden nær hjemmet i Amaliegade i det indre København, og som voksen yndede han at tage på lange skibsrejser. I en periode brugte Holger Drachmann ligefrem havet som et billede på sit indre sjæleliv, og det var nok heller ikke tilfældigt, at han slog sig ned på Skagen, hvor Kattegat og Skagerrak mødes.
Iført sin karakteristiske slyngkappe og eksotiske hatte ses Holger Drachmann ofte skildret af tidens andre kunstnere. Hans rastløse natur gjorde ham til den nok mest berejste skagensmaler og førte ham helt til New York og Halifax og fra kvinde til kvinde, men gjorde ham også i stand til at være yderst produktiv, hvor han hver dag arbejdede på sine billeder og litterære værker i et rasende tempo. Derfor findes der også et stort antal værker fra tiden på Skagen, hvor han for alvor slog sig ned i de sidste år af sit liv sammen med hustruen Soffi i kunstnerhjemmet Pax, der fungerede som mødested for tidens åndspersonligheder. I 2019-20 var han centrum for separatudstillingen ”Jeg er hav. Holger Drachmann med pen og pensel“ på Skagens Kunstmuseer, hvor også flere af hans hovedværker befinder sig bl.a. ”Havet i oprør. Skagens Gren”, ”Brænding. Skagen” og ”Morgenstemning ved Nordstranden. November”.