Hammerslag og museumskøb

11 millionhammerslag, verdensrekorder, CoBrA-fest og 15 museumskøb – den netop afsluttede Traditionelle Auktion i Bredgade blev et af årets største succeser hos Bruun Rasmussen.

I begyndelsen af december holdt vi årets sidste auktion i den historiske auktionssal i Bredgade. I alt satte vi flere end 1.100 kunstværker, antikviteter, designklassikere, smykker og armbåndsure under hammeren. At vi er blevet en del af Bonhams’ internationale netværk betød, at auktionen blev markedsført over hele verden og en række højdepunkter blev udstillet i Paris, Amsterdam og Bruxelles. Alt det bar frugt og afspejlede sig i en massiv interesse for auktionen fra ind- og udland og et resultat med mange imponerende hammerslag.

Millionhammerslag på CoBrA

Det største trækplaster blev den stortanlagte CoBrA-auktion, der markerede det første afgørende samarbejde mellem os og de andre af Bonhams’ auktionshuse rundt omkring i verden. I alt præsenterede vi 120 værker af alle de kendte kunstnere fra den banebrydende kunstretning med det slagkraftige navn CoBrA, og her blev otte af auktionens millionhammerslag slået. Den højeste pris på 3,3 mio. kr. opnåede Corneilles værk “L’Orchestre de Jazz Be Bop” fra 1950, hvilket var en verdensrekord for et værk af denne kunstner. Asger Jorn fulgte efter med "Le forgeron aveugle" – "d'une mythe muet" for 2,1 mio. kr., og det samme gjorde Corneille med et andet værk, "Peinture" fra 1952, til 2 mio. kr. Andre CoBrA-kunstnere som Pierre Alechinsky og Karel Appel opnåede også priser på mere end en million.

Martinus Rørbye: "En Torvedag i Wiborg", 1831. Olie på lærred monteret på lærred. 41 x 28 cm. Købt af Den Gamle By i Aarhus for et hammerslag på 1 mio. kr.

Flere rekorder og højdespringere

Blandt de mange flotte hammerslag blev der også slået endnu et par auktionsrekorder. Det gjaldt en pris på 1,5 mio. kr. for en sjældent udbudt stentøjsvase i den karakteristiske spirende stil og med den eftertragtede grønne og blålige Sung-glasur af den keramiske kunstner Axel Salto. Der var også rift om den danske guldalderkunst fra første halvdel af 1800-tallet, og her slog vi endnu en verdensrekord for en tegning af C.W. Eckersberg med værket "Parti af Marmorpladsen" fra 1830'erne, der blev solgt for 660.000 kr. Auktionen bød på en lang række andre højdespringere, fx Patek Philippes armbåndsur Nautilus til et hammerslag på 850.000 kr. for ikke at tale om et portræt af den italienske barokkunstner Elisabetta Sirani til et hammerslag på 800.000 kr.

Monica Kim Garza: Tennisspiller, 2016. Signeret. Akryl på lærred. 79 x 55 cm. Købt af Wimbledon Lawn Tennis Museum i London for et hammerslag på 36.000 kr.
Axel Salto: Sjældent udbudt vase af stentøj modelleret med stiliserede frugter og blade i relief. Slog dansk auktionsrekord med et hammerslag på 1,5 mio. kr.

En tennisspiller til Wimbledon og andre museumskøb

Det er ikke sket tidligere, at hele 15 museer har købt værker til deres samlinger på én og samme auktion. Vi har fået tilladelse af de respektive museer til at offentliggøre ni af disse køb, og et af de mest bemærkelsesværdige af dem udspillede sig, da hjemstedet for de verdensberømte Wimbledon-mesterskaber “Wimbledon Lawn Tennis Museum“ i London købte den mexicanske fremadstormende samtidskunstner Monica Kim Garzas kraftfulde værk med en kvindelig tennisspiller på banen.

Vi er glade for at have erhvervet dette moderne maleri 'Tennisspiller' af Monica Kim Garza til vores samling. Som en global sportsgren, der spilles af millioner af mennesker, vil dette bemærkelsesværdige kunstværk hjælpe os med at fejre og fortælle historien om mangfoldigheden inden for tennisverdenen og kunstverdenen.

Emma Traherne, kurator på Wimbledon Lawn Tennis Museum

De danske museer sad vanen tro også klar i auktionssalen eller bød med på telefonen, og et af dem var Den Gamle By i Aarhus. De købte med hjælp fra donationer på Facebook Martinus Rørbyes maleri “En Torvedag i Wiiborg”, mens Ribe Kunstmuseum kunne tage hjem med et andet værk, "Parti af kryptkirken i klosteret St. Benedetto", af samme guldalderkunstner. Skovgaard Museet i Viborg blev højestbydende på et landskab af P.C. Skovgaard, der kan få enhver til at længes efter sommer og landliv. På Faaborg Museum havde de udset sig en fin blomsterakvarel fra 1909 af Anna Syberg, og på Johannes Larsen Museet i Kerteminde gjaldt det et skovbillede af Sigurd Swane. Et stykke tysk Meissen-porcelæn i form af en såkaldt ”plat-de-menage“ fandt sågar vej til herregårdsmuseet Gammel Estrup på Djursland.

Blandt de sjællandske museer må vi offentliggøre Øregaard Museums køb af Astrid Holms formidable modernistiske motiv med en nøgen kvinde i et interiør fra 1911, og på Museum Amager kan de nu meget passende tilføje Christian Mølsteds maleri med titlen “Dragør Havneindløb. Efteraarsstorm af Nordøst” fra 1917 til deres samling.

Vi ønsker alle museer tillykke med deres køb!

Asger Jorn: "Le forgeron aveugle" – "d'une mythe muet", 1956. Signeret. Olie på lærred. 100 x 80 cm. Solgt for et hammerslag på 2,1 mio. kr.

image

Museumskøb


C.W. Eckersberg: "Parti af Marmorpladsen". 1830'erne. Pen og tuschlavering. Bladstørrelse 24,5 x 35 cm. Solgt for et hammerslag på 660.000 kr. – og slog dermed verdensrekord for en tegning af denne kunstner.