Gerda Wegener – kvindens blik på kvinden
En af de mest markante kvindelige kunstnere i 1920’ernes Danmark var Gerda Wegener. Nu kommer en stor samling af kunstnerens værker på auktion, som både motivisk og teknisk udfolder en bred vifte af hendes virke.
Gerda Wegener var på mange måder en kvinde forud for sin tid. De seneste år er hun blevet genfortolket i lyset af sit kunstneriske talent, kvindeperspektiv og ukonventionelle ægteskab. Med den internationale film ”The Danish Girl” fra 2015 kom Wegener for alvor på alles læber, og herhjemme placerede ARKEN Museum for Moderne Kunst hende centralt på det kunsthistoriske landkort med en stor soloudstilling.
På vores kommende Traditionelle Auktion i Bredgade den 20. september kommer en stor og yderst sjælden samling på 20 af Wegeners bedste værker under hammeren. De fleste af værkerne stammer fra samlingen efter designeren Anne Ammitzbøll, mens flere har været vist på ARKENs udstilling – og et endda benyttet på forsiden af udstillingskataloget.
Et kontroversielt livFortællingen om Wegener er historien om en yderst utraditionel skæbne og et banebrydende opgør med de gældende normer og kønsroller, der taler direkte ind i nutidens debatter. Kunstnerens rejse lå dog ikke i kortene som barn af et højkirkeligt præstepar i Hobro. Hun vælger da også i en tidlig alder at flytte til København for at uddanne sig som maler på Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder og finder med tiden sit stilistiske ståsted som tegner med en dekorativ og elegant slyngende streg. I en årrække leverer hun satiriske tegninger til forskellige magasiner, og med sin let dekadente teknik indtager hun en temmelig isoleret position i forhold til de accepterede kunstretninger. |
I 1904 bliver hun gift med sin studiekammerat, landskabsmaleren Einar Wegener, der senere får foretaget kønsregulerende operationer og i dag er kendt som Lili Elbe. Parret forlader København i 1912 og bosætter sig i den mere frisindede metropol, Paris, hvor de har mulighed for at udfolde deres kunstneriske karrierer og leve mere frit i et dengang kontroversielt kærlighedsforhold. Deres ægteskab bliver ophævet i 1930. En af årsagerne var, at Lili Elbe fysisk og juridisk bliver accepteret som kvinde og ikke kan være i ægteskab med en anden kvinde.
Den skønne Art DecoMed den lette, elegante og sirlige streg samt dyrkelsen af livets erotiske, pirrende og sanselige sider er Wegener både kunstnerisk og i sin fremtoning fra starten en verdenskvinde, der skiller sig ud fra datidens hjemlige og mere traditionsbundne normer. I Paris opnår hun en vis succes som portrætmaler med sine raffinerede og elegante kvindeportrætter, men især i kraft at sit bidrag som tegner til tidens mest mondæne magasiner. |
Auktionens samling af værker viser Wegeners mestring af stilarten Art Deco, der omfavner det individuelle, dekorative og eksklusive, beriger sanserne og tilføjer æstetisk glamour. Det handler mere om mode end om opbrud med tidligere tiders stilarter, mens kunstneren bliver set som skaber af skønne ting. På dansk grund er den rendyrkede Art Deco relativt sjælden. Begrebet beskriver et samlet udtryk for de nye tendenser og stilmæssige præferencer inden for især dekorativ kunst og kunsthåndværk, som blev præsenteret på verdensudstillingen i Paris i 1925. Men også arkitektur, mode og boligindretning – hele det moderne liv – kan ses iført Art Deco-stilens forskønnende briller. |
En moderne menneskefortolkerWegeners modeller er som oftest kvinder, arketyper eller kendte ansigter, som hun fortegner, så de efterligner tidens idealer fra modeblade og filmindustrien, hvilket auktionens udvalg viser eksemplarisk. Hun er dog samtidig en indlevende fortolker af mennesket og ynder særligt at fremhæve den kvindelige skønhed. Hun er bevidst om blikkets magt – om det er maskulint eller feminint – og hendes modeller formår at indfange beskueren på tværs af billedfladen. Med mandelformede øjne, optegnede øjenbryn og let adskilte røde læber virker de på en og samme gang sky og selvsikre i deres fremtoning. |
|
Udover tidens skuespillerinder og kunstpersonligheder benytter hun sig af sin partner som muse. På de mange portrætter af slanke, langlemmede kvindeskikkelser poserer Lili Elbe ofte iklædt dametøj og forskellige parykker. Kunsthistorien er fyldt med smukke, kvindelige nøgenmodeller, der optræder som objekter for den mandlige kunstners begær og beskuerens granskende blik. Men i disse værker bliver det tvetydigt. Dels er kunstneren en kvinde, dels er modellen en transkvinde. I en tid hvor køn, seksualitet og identitet forhandles som aldrig før, får historien om Wegener en aktualitet på trods af de næsten 100 år, der er gået siden kunstens tilblivelse. |
Gallery Talk: ”Gerda Wegener – blikkets magt”
Kom med, når kunstekspert Kathrine Eriksen fortæller om Wegeners kunst med udgangspunkt i auktionens store privatsamling. Her vil du blive klogere på kunstnerens særlige rolle i dansk kunsthistorie samt kunstnerægteparrets fortælling, der foregriber mange moderne køns- og seksualitetspolitiske problemstillinger.
Talken finder sted i Bredgade 33, søndag den 17. september kl. 14-14.30. Det er gratis, og alle er velkomne!
For yderligere information, kontakt os venligst:
Kathrine EriksenKathrine EriksenVurderingssagkyndig / Moderne kunst & samtidskunst / København |