Temaauktion: CoBrA

Det er 76 år siden, at en gruppe progressive kunstnere stiftede CoBrA på Café Notre Dame i Paris. Det markerer vi nu i samarbejde med Bonhams på en storslået CoBrA-auktion – både live og online. Her sætter vi spot på en af de mest banebrydende kunstretninger i det 20. århundrede.

 

Hos Bruun Rasmussen holder vi en Liveauktion den 3. december kl. 17 på Nørgaardsvej 3 i Lyngby og en efterfølgende Onlineauktion den 10. december på bruun-rasmussen.dk. Begge auktioner præsenterer et imponerende udvalg af værker af alle de mest markante kunstnere fra CoBrA-bevægelsen. 

På eftersynet fra den 28. november til den 1. december udstiller vi alle værker fra de to auktioner. Vores kunstekspert Niels Raben fortæller om CoBrA og fremviser udvalget lørdag den 30. november kl. 14. Alle er velkomne.

 

At kunne gå i stykker og gro sammen igen på en bedre måde end før: Det er den vanskelige kunst.“

Asger Jorn

CoBrA 1948-51

På auktionerne markerer vi kreativiteten, fællesskabet, spontaniteten og den eksperimentelle tilgang til kunsten, som udgjorde kerneparolerne i CoBrA. Bevægelsen blev stiftet i 1948 af en gruppe kunstnere af forskellig nationalitet. Med afsæt i de to verdenskriges rædsler opstod CoBrA's idégrundlag som et ønske at reformere samfundet, gå på tværs af konventioner og skabe en bedre verden for menneskeheden. Således blev kunsten betragtet som et middel til forandring. Alle sandheder måtte nedbrydes i forsøget på at skabe en ny kunst.

CoBrA blev således til som et ønske om at nedbryde eksisterende strukturer i samfundet. Kunstnerne ville starte på en frisk, og alle sandheder måtte derfor kastes op i luften for at skabe et universelt billedsprog, der kunne være med til at samle det krigshærgede Europa. De gjorde op med opfattelsen af kunstneren som et isoleret geni – kunstneren skulle i stedet virke som en del af samfundet og skabe kunst, der kunne påvirke mennesket i en ny og bedre retning. I sin natur var CoBrA derfor kritisk og politisk engageret.

Corneille: "Les insectes en délire", 1947. Signeret. Olie på lærred. 85 x 65 cm. Vurdering: 1.000.000-1.200.000 kr.

I november 1948 mødtes en lille gruppe kunstnere fra Danmark, Belgien og Holland på Hotel Notre Dames café i Paris. Det gjaldt blandt andet Asger Jorn, Christian Dotremont, Karel Appel og Corneille, der alle delte samme tanker om kunstens rolle i samfundet. Sammen stiftede de den legendariske kunstgruppe med det slagkraftige navn CoBrA – dannet af forbogstaverne i de involverede kunstneres hjembyer – København, Bruxelles og Amsterdam. Cobraslangen brugte de samtidig som passende symbol for gruppen, fordi de gerne ville opfattes som giftige og aggressive i deres forsøg på at nedbryde borgerskabets strukturer, vanetænkningen, pænheden og kapitalismen. Set i et større perspektiv er slangen i mange vestlige- og ikke vestlige mytologier symbolet på verdensaltet, hvilket lægger fint i tråd med CoBrAs åbenhed over for omverdenen, fortiden og fremtiden og nye måder at tænke på.

Asger Jorn: "L'irrationel incliné", 1970. Signeret. 81 x 65 cm. Vurdering: 1.200.000 kr.

En kunstnerisk revolution

Det var gennem det ubevidste, fantasien og spontaniteten, at kunstnerne fandt vejen til den nye, uspolerede og frigjorte kunst, som de søgte. De hentede inspiration i børnetegninger, mytologier og primitiv folkekunst. CoBrAs fabulerende og vidtforgrenede udtryk fandt sin vej gennem en kunst, der overskred alle hidtidige grænser. Deres eksperimentelle tilgang til kunsten betød også, at stort set alle tænkelige medier blev taget i brug – fra maleri, skulptur og keramik til grafik og poesi. Et gennemgående træk på tværs af kunstnerne i gruppen var de stærke farver, mærkelige fuglevæsener og figurer, der uroligt og insisterende vrider og vender sig foran os beskuere.

Kunstnernes centrale bidrag til kunsthistorien var udviklingen af det spontant-abstrakte maleri, som i sig rummede forestillingen om den levende frigørende kunst og det gode samfund skabt med udgangspunkt i menneskets behov. På papiret var sammenslutningen kun aktiv fra slutningen af 1948 og frem til 1951, men navnet følger de medvirkende kunstnere resten af deres aktive karrierer og forgrener sig ud til et stort antal andre kunstnere over hele Europa. Selvom den formelle periode således er kort, bliver den spontane og ekspressive tilgang definerende på tværs af landegrænser og generationer.

Pierre Alechinsky: "Fête d'Ensor", 1963. Signeret. Olie på lærred. 138 x 134 cm. Vurdering: 1.500.000 kr.
Pierre Alechinsky: "Sur feuille volante". Sign. Alechinsky 1990. Akvarel på papir. Bladstørrelse 44 x 53. (Hammerslag 110.000 kr.)

CoBrA voksede ud af to verdenskrige, hvor balancen på globalt niveau skulle genoprettes og sårene heles. Det var indelukketheden og den akkumulerede udlængsel fra krigen, der befriede energien og fantasien i en kunst, der overskred alle grænser. Nu var det igen muligt frit at rejse og i fællesskab udvikle drømme og formulere visioner for en ny verden. Både i ord og handling var CoBrA-kunstnere forbundne, og de blev garanter for en kunstnerisk revolution i Europa. CoBrA's farverige energiudladning er således evig aktuel og minder os om, at kunst, mobilitet, fred og frihed er privilegier, som vi ikke kan tage for givet, men som er værd at kæmpe for i alle livets sammenhænge – også i kunstens verden.


image
Liveauktion

CoBrA & moderne kunst

Tirsdag 3. december kl. 17



image
Onlineauktion

CoBrA

Tirsdag 10. december kl. 19



image
Digitalt katalog

CoBrA & moderne kunst


Et internationalt fællesskab af kunstnere

 

Asger Jorn – en fandenivoldsk rebel

Den danske kunstner Asger Jorn (1914-1973) står som en central skikkelse i efterkrigstidens europæiske avantgardekunst. Han var ikke alene frontfigur i CoBrA – med sin radikale fandenivoldskhed og store ego blev han også gruppens kunstneriske rebel.

Læs mere om Asger Jorn

Asger Jorn. Foto: Museum Jorn.

Christian Dotremont – CoBrAs poet

Den belgiske kunstner Christian Dotremont (1922-79) indtog sin særlige plads i CoBrA som gruppens poet og filosof. Han formulerede CoBrAs manifest ”Sagen var klar“ under det indledende møde på Hotel Notre Dames café i Paris i 1948, og det var ham, der fungerede som den primære talsmand og sekretær for gruppen indtil 1951.

Læs mere om Christian Dotremont

Christian Dotremont. Foto: Serge Vandercam.

Karel Appel – frihed frem for alt

Den hollandske kunstner, billedhugger og keramiker Karel Appel (1921-2006) var uddannet på kunstakademiet i Amsterdam og var fra start en af hovedskikkelserne i CoBrA. Han styrede efter samme principper om spontanitet, abstraktion og det ekspressive udtryk og kom til at stå som et levende symbol på CoBrA – som rebellen fra arbejderklassen.

Læs mere om Karel Appel

Karel Appel. Foto: Stedelijk Museum Amsterdam.

Pierre Alechinsky – balancen mellem modsætninger

Pierre Alechinsky sluttede sig til gruppen som en blot 22-årig ung kunstner, der endnu ikke havde formuleret sit eget fuldendte formsprog. Derfor var han nok også den af kunstnerne, hvorpå CoBrA fik den største formelle indvirkning. Alechinsky blev særligt engageret i tankerne omkring det fælles kunstneriske arbejde og i udgivelsen af gruppens vigtigste talerør – tidsskriftet CoBrA.

Læs mere om Pierre Alechinsky

Pierre Alechinsky. Foto: Museum Jorn.

Corneille – glædens maler

Den hollandske kunstner Corneille (1922-2010) stilede livet igennem efter et poetisk formsprog. Han indledte sin karriere på kunstakademiet i Amsterdam i 1940, men efter krigen forlod han sit hjemlands dybt konservative kunstmiljø til fordel for Budapest og senere Paris. I disse år mødte han de kunstnere, som han stifter CoBrA sammen med i 1948.

Læs mere om Corneille

Corneille. Foto: Henny Riemens.

Sonja Ferlov Mancoba – den kompromisløse kamp

Sonja Ferlov Mancoba (1911-84) hører til de få kvindelige kunstnere i CoBrA. I årene før anden verdenskrig kom hun på sporet af surrealismen og rejste til Paris, hvor hun fik atelier ved siden af kunstneren Alberto Giacometti, der blev hendes livslange ven og inspirator. Hun blev herfra et vigtigt bindeled mellem den europæiske avantgardekunst og kunstlivet i Danmark.

Læs mere om Sonja Ferlov Mancoba

Sonja Ferlov Mancoba. Foto: Museum Jorn.

For yderligere information, kontakt os venligst:

Niels  Raben Portrait

Niels Raben

Niels Raben

Senior specialist / Moderne kunst & samtidskunst / Bruun Rasmussen Kunstauktioner / Danmark
Ditte Herborg Krogh Portrait

Ditte Herborg Krogh

Ditte Herborg Krogh

International repræsentant
Peter Beck Portrait

Peter Beck

Peter Beck

Vurderingschef / Moderne kunst & samtidskunst / Aarhus
Christine de Schaetzen Portrait

Christine de Schaetzen

Christine de Schaetzen

Regional direktør / Moderne kunst & samtidskunst, specialist / Bonhams / Belgien og Luxembourg
Charlotte Roelofsen Portrait

Charlotte Roelofsen

Charlotte Roelofsen

Regional direktør / Bonhams / Holland

Aktuelle emner til salg