header-image
Christian Dotremont. Foto: Serge Vandercam.

Christian Dotremont – CoBrAs poet

Den belgiske kunstner Christian Dotremont (1922-79) indtog sin særlige plads i CoBrA som gruppens poet og filosof. Han formulerede CoBrAs manifest ”Sagen var klar“ under det indledende møde på Hotel Notre Dames café i Paris i 1948, og det var ham, der fungerede som den primære talsmand og sekretær for gruppen indtil 1951.

”Den eneste udvej for vedvarende international aktivitet er efter vor mening et organisk eksperimentelt samarbejde, som undgår alle sterile og dogmatiske teorier.”

Christian Dotremont, CoBrAs manifest ”Sagen var klar”, 1948.

Dotremont var digter, og hans karriere udsprang af surrealismens intellektuelle atmosfære i 1940’ernes Belgien, hvor vejen frem var en revolutionær tankegang i skøn forening med kunstneriske eksperimenter. I hans senere fællesskab med de andre CoBrA-kunstnere fandt han en vej til i endnu højere grad at væve kunst og politik sammen. I sine kollegaers billedkunst blev han inspireret af spontaniteten, som for ham rummede store muligheder for fornyelse.

Det skrevne ord var altid Dotremonts udgangspunkt – også da han senere supplerede digtningen med et virke som billedkunstner. Hans malede værker fremstår som smukke, nærmest kalligrafiske mønstre, der for det meste fuldendes af en poetisk tekst nederst i billedfeltet. Han byggede således bro mellem det skrevne ords og billedkunstens ellers adskilte verdner. ”Logogrammer“ kaldte han selv disse billeder, hvor han skabte glidende overgange mellem de poetiske teksters mening og strøgenes grafiske virkning.

Dotremonts virke står som vidnesbyrd om CoBrAs tanker om fællesskabet og det kollektive eksperiment, der blev en kunstnerisk samtaleform mellem gruppens medlemmer. Her blev værker og udstillinger skabt på tværs af kunstarter og kunstnere. Konkret kom det til udtryk i de ”Ord-malerier“, som han dannede i fællesskab med både Asger Jorn, Pierre Alechinsky, Karel Appel og Corneille. Som et andet eksempel på det kollektive eksperiment står Dotremonts digtsamling “Vues Laponia” fra 1957, hvis enkelte digte blev illustreret af selvsamme kunstnerkollegaer.

Christian Dotremont: "Une lumière qui fond sur la proie de l'ombre et puis comme neige ....", 1976. Signeret. Tusch på Japan-papir. 93 x 62 cm. Hammerslag: 380.000 kr.