Atsuko Tanaka: japansk avantgardekunst fra 1960’erne

For første gang nogensinde svinger vi nu hammeren over et værk af den japanske avantgardekunstner Atsuko Tanaka. Værket blev købt i 1960’erne på Minami Gallery i Tokyo af et dansk ægtepar og har siden været i samme families eje. Vurderingen lyder på 4-6 mio. kr.

Tirsdag den 7. marts vender vi blikket mod 1960’ernes avantgardekunst fra Japan med et lakmaleri af den kvindelige kunstner Atsuko Tanaka (1932-2005). Hendes værker er sjældne på vores breddegrader, men er ekstremt eftertragtede på det internationale kunstmarked. Den abstrakte komposition er opbygget af farvede cirkler og myriader af forbindende linjer, der lader os beskuere gå på opdagelse og danne vores egne oplevelser i værket.

Det har været ejet af den nu 104-årige danske kvinde Borghild Blitz-Alstrup og hendes afdøde mand Knud, der begge arbejdede i tekstilbranchen og var på forretningsrejse i 1960’ernes Tokyo. Det var også her, de købte det udbudte værk på et lokalt galleri – ikke som en investering, men fordi Borghild godt kunne lide det. Hun døbte det dengang ”Ballonbilledet”, og det var først efter udstillingen af den japanske kunstner Yayoi Kusamas udstilling på Louisiana i 2015-16, at Borghild begyndte at overveje et salg af maleriet, der har været en del af familiens hjem i 60 år.

Emnet er ikke tilgængeligt!

Det er første gang, vi har glæden af at kunne udbyde et værk af den anerkendte japanske kunstner Atsuko Tanaka. Mens Tanakas samtidige Yayoi Kusama nok er mere kendt på vores breddegrader grundet den store udstilling på Louisiana, deler kunstnerne en opvækst i krigstidens Japan, hvor de på hver deres måde udvikler et dybt individualiseret sprog. Kusama tilbringer sine formative år i USA under indflydelse af blandt andet Andy Warhol. Tanaka forbliver i Japan og finder sammen med ligesindede i Gutai-bevægelsen – et kunstnerisk kollektiv med base i Osaka.

Kathrine Eriksen

Specialist i moderne kunst hos Bruun Rasmussen

Jeg fik den flygtige tanke: Er det sådan, en dødsdømt føler?

Atsuko Tanaka var del af det avantgardistiske kunstnerkollektiv Gutai i Japan, der op gennem 1950’erne eksperimenterede med nye former for kunst. Gennem blandt andet performance, installationer, teater og interaktive happenings undersøgte de forholdet mellem ånd, krop og materie i ønsket om at nedbryde grænserne mellem kunst og livet i efterkrigstidens Japan.

I 1956 optrådte Tanaka iført den legendariske ”Electric Dress”, som er hendes mest kendte kunstværk. Det er en skulpturel ”kjole” opbygget af to hundrede blinkende glødepærer og rør dækket med rød, blå, gul og grøn emaljemaling. I centrum var Tanaka selv i denne ikke ufarlige performance, hvorom kunstneren selv har sagt: "I had the fleeting thought: Is this how a death-row inmate would feel?" (Jeg fik den flygtige tanke: Er det sådan, en dødsdømt føler?). Således kombinerede Tanaka den traditionelle japanske kimono med den moderne tids neonreklamer og den seneste teknologi samtidig med, at hun på mange måder foregreb 1960-70’ernes feministiske strategier, hvor kvindekroppen sættes i centrum som aktivt sansende, bevægende og skabende.

Tanakas holistiske cirkler

I sin post-Gutai-periode fra 1960’erne og fremefter udviklede Tanaka sit helt eget visuelle sprog netop baseret på et netværk af koncentriske cirkler omgivet af forbindende linjer, en form for tekniske tegninger eller diagrammer udført i stærke farver som rød, gul, blå, grøn, sort – og nuancer heraf. På den måde overfører hun ”Electrical Dress” til lærredets todimensionalitet. Ofte i store formater, hvor Tanaka – som Jackson Pollock – påfører malingen horisontalt ved at bevæge sig rundt i billedfeltet. Således sammenflettes performative strategier og gestik med det maleriske i hendes kunstneriske praksis.

Tanakas brug af farverige cirkler og linjer får en åndelig dimension, der fører beskueren fra en hverdagsvirkelighed ind i en mere personlig og æstetisk verden. Øjet ledes rundt i billedet, men som beskuer vælger man sin egen vej: Går man på eventyr af lysende blå stier, der sirligt snor sig gennem motivet? Lader man sig suge ind og forsvinde i det store sorte tomrum, der dominerer venstre side? Eller bliver man tiltrukket af de skinnende røde cirkler, der som efterbilleder på nethinden manifesterer sig i den fysiske verden, og lader blikket danse rundt på lærredet?

Tanakas dybe rødder i et holistiske filosofiske perspektiv om universet, naturen, livet og kunsten gjorde det muligt for hende at præge sit arbejde med en ubestridelig kraft, og hun markerede sig som en pioner inden for efterkrigskunsten. Hendes værker kan opleves i flere internationale samlinger, fx på MoMA i New York og større udstillinger som ”Women in Abstraction” på Centre Pompidou og Guggenheim Bilbao i 2021.


image
Traditionel Auktion

Moderne kunst

Tirsdag 7. marts kl. 17

For yderligere information, kontakt os venligst:

Kathrine  Eriksen Portrait

Kathrine Eriksen

Kathrine Eriksen

Vurderingssagkyndig / Moderne kunst & samtidskunst / København
Niels  Boe-Hauggaard Portrait

Niels Boe-Hauggaard

Niels Boe-Hauggaard

Afdelingsleder / Moderne kunst & samtidskunst / København
Niels  Raben Portrait

Niels Raben

Niels Raben

Senior specialist / Auktionarius / Moderne kunst & samtidskunst / København