Art deco, PH og Peder Moos

Vi tager afsæt i Verdensudstillingen i 1925 på årets første designauktion i dag i Bredgade med en række art deco-effekter af bl.a. Aage Rafn og Kaj Gottlob. De får selskab af PH’s tidlige lamper og Peder Moos’ kompromisløse møbler. 

 

Verdensudstillingen blev i 1925 afholdt i Paris, og den anses som en af de vigtigste af slagsen. Her blev tidens fremtrædende stilretning art deco eksponeret for fuld udblæsning. På udstillingen kunne man derfor opleve et konglomerat af historiske stilarter, særprægede dekorationer og luksuriøse udtryk. Arkitekten Kay Fisker tegnede ”Den danske Pavillon”, som husede en lang række af de navne, der siden sikrede sig en permanent plads i dansk designhistorie.

Dansk art deco

To effekter fra pavillonen har fundet vej til auktionen. Den iøjefaldende og sjældne bronzelysekrone er formgivet af Aage Rafn, arkitekten bag Politigården i København. Med inspiration hentet fra de romerske håndvægte, som gudinden Justitia bærer som symbol på retfærdighed, tegnede han oprindeligt lampen til denne bygning i 1924, men året efter tog den også plads i pavillonens imposante opholdsstue. Udstillet i pavillonens havestue var arkitekt og professor Kaj Gottlobs egetræsbord, der med sit klassiske udtryk også læner sig op ad art deco’en.

Fransk kunsthåndværk i verdensklasse

I dansk sammenhæng spillede forretningsmanden Benny Dessau en afgørende rolle for verdensudstillingerne. Han var direktør for Tuborg og formand for Kunstindustrimuseet og den kommission, der var ansvarlig for den danske repræsentation på verdensudstillingerne i 1920’erne og 30’erne. Fra hans samling stammer en glasflakon og lågkrukke fra 1925 af de eftertragtede deco kunsthåndværkere Maurice Marinot, Henri Simmen og Eugenie O'Kin, og Dessau fik dem antageligvis foræret på Verdensudstillingen i 1925.

Det rette lys

Apropos Verdensudstillingen var det selvsamme år, at lysets mester Poul Henningsen debuterede. Han favnede bredt både som arkitekt, kulturkritiker og revyforfatter, men det var hans lamper, der fra 1920’erne gjorde ham berømt. Han voksede op i elektricitetens spæde år og begyndte allerede som helt ung at udtænke komplicerede teorier for belysning. Hans "forsøg på at tæmme det elektriske lys" blev fuldbyrdet på udstillingen i 1925 i form af den første blændfrie treskærmede PH-lampe, som han modtog den prestigefulde guldmedalje for. Han videreudviklede lampen de næste årtier til et utal af variationer, og i dag står PH som indbegrebet af moderne belysning. En række meget tidlige og sjældne varianter lyser op på auktionen – heriblandt standerlampen ”PH-5/3”, klaverlampen ”PH-2/2” og ”PH-Septima 4”.

En ener i dansk møbelkunst

En af de mest originale og kompromisløse arkitekter i dansk møbelkunst er den lidt senere Peder Moos. Ligesom art deco’ens tilhængere fokuserede han på detaljen som dekorativt element og det eksklusive udtryk. Som ingen anden formåede han at fremhæve træets organiske og levende karakter til fuldkommenhed. Set i lyset af sin samtid, hvor maskinerne for alvor rykkede ind på snedkerierne, må han betragtes som lidt af en anakronisme. Han fastholdt de gamle håndværkstraditioner – forblev tro mod høvlebænken og håndboremaskinen og undlod ligefrem at bruge skruer. Metoden var selvsagt ekstremt tids- og omkostningskrævende, og derfor er det meste af hans produktion fremstillet på bestilling og som unika. Det gælder også for auktionens tebord, som han udførte til den danske ambassade i Washington i 1956, et sybord og et jalousikabinet.

 

Auktion: torsdag den 6. marts kl. 15 i Bredgade 33 i København
Eftersyn: 20.-24. februar på samme adresse

 

Se designauktionens effekter

Se alle forårsauktionens effekter

Læs mere om auktionen

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Peter Kjelgaard: 8818 1191 · pkj@bruun-rasmussen.dk

Ole Ravn: 8818 1192 · olr@bruun-rasmussen.dk

Amalie Hansen: 8818 1194 · amh@bruun-rasmussen.dk

Anna Widenborg: 8818 1187 · awi@bruun-rasmussen.dk