Popkunst og kunstgødning
Den portrætterede er grundlæggeren af kunstgødningsfirmaet Substral, den nu afdøde Hans Smith, der lærte Warhol at kende via det internationale jet-set i 1970’erne. Hans Smith var både en succesfuld forretningsmand og en anerkendt kunstsamler, der havde flere værker af Andy Warhol, John Kacere, Victor Vasarely, Roy Lichtenstein, James Rosenquist m.fl. Portrættet blev bestilt af Hans Smith direkte hos kunstneren og er formentlig udført i perioden lige før Warhols soloudstilling i Monte Carlo i maj 1974.
Kunstgødningens konge
”Jeg er Hans Smith. Jeg har tjent mine millioner på blomstergødningen Substral. Jeg er født den 5. april 1921 på Nørrebro – et arbejderkvarter i København, Danmarks hovedstad. Nu bor jeg i Beverly Hills, Californien, om vinteren og i Monte Carlo om sommeren. Min kone er 25 år yngre end jeg. Jeg nyder livet – himlen kan vente”.
Med denne monolog indledes filmen “En Rig Mand” fra 1978, der portrætterer Hans Smiths ekstravagante liv – meget langt fra barndommens beskedne baggård på Nørrebro i København. Efter at have trukket sig fra sin virksomhed og livsværk i 1977 blev Hans Smith i stand til at udleve sin drøm om et liv i absolut luksus. Hjemmene i Los Angeles og Sydfrankrig blev rammen om celebre fester. Andy Warhol og Hans Smith mødtes ved flere lejligheder, både i Los Angeles og i Sydfrankrig, og udviklede et personligt venskab.
Popkunstens konge
Andy Warhol var en af popkunstens absolutte frontfigurer og blev især kendt for sine ikoniske værker med motiver hentet fra den amerikanske masse- og populærkultur, bl.a. varemærker som Coca Cola og Campbell’s Soup samt celebre portrætter af Marilyn Monroe, Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor o.a. Han var oprindelig uddannet reklametegner og startede sin karriere i New York i 1949, hvor han bl.a. arbejdede for modemagasinet Vogue.
I slutningen af 1950’erne bevægede han sig fra reklame- og modeverdenen til kunstverdenen. Her banede han vejen for popkunsten, en helt ny stilretning, og forandrede tilgangen til kunsten ved at fokusere på masseproduktion frem for unikaværker. Han ønskede ikke alene at vise masseproducerede objekter, men også at masseproducere kunsten i sit atelier, som han kaldte for ”The Factory”. Samtidig lagde han ikke skjul på, at kunst også skulle være en god forretning. Et særligt kendetegn ved hans værker er repetition af det samme motiv i forskellige farvekombinationer.
Kendte portrætter
Warhol var besat af sin egen og andres berømmelse og udførte talrige portrætter af indflydelsesrige personligheder – nogle udvalgte han selv – andre var bestillingsopgaver. Udgangspunktet for portrætterne var oftest sort-hvid Polaroid-fotos, som Warhol selv tog af sine modeller, der gerne skulle se så glamourøse ud som muligt. Han benyttede sig derfor ofte af stylister, der kunne iscenesætte det rette look. Warhol brugte også nogle gange fotos fra kendte Hollywood-filmproduktioner, pressefotos eller avisklip til sine serigrafier. Han har bl.a. anvendt et officielt portræt af dronning Margrethe II af Danmark til sine serigrafier af ”Regerende Dronninger” fra 1985.
Eftersyn og auktion
Auktion: tirsdag 11. juni i Bredgade 33, 1260 København
Eftersyn: 30. maj–3. juni på samme adresse
Se hele udbuddet af moderne kunst
Læs mere om auktionen og se eftersynstidspunkter
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk
Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk
Annemette Müller Fokdal: 8818 1196 · amf@bruun-rasmussen.dk
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk
Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk
Annemette Müller Fokdal: 8818 1196 · amf@bruun-rasmussen.dk