Et Ming-fad bagerst i skabet
Bruun Rasmussen-navnet åbner måske døren, men det er vigtigt, at folk bliver mødt af en person i øjenhøjde, fortæller Liselotte Toxværd Møller, der er vurderingsspecialist og afdelingsleder her i huset, da vi for nyligt spurgte hende, hvad det vigtigste i hendes arbejde er og ikke mindst, hvad det mest overraskende, hun er stødt på, har været.
”Det vigtigste for mig er, at få skabt gensidig tillid. Min opgave er meget konkret at vurdere folks personlige ejendele, og derfor er en positiv, tillidsfuld relation afgørende. Når jeg kommer ud på vurderingsbesøg i folks private hjem, møder jeg ofte folk, der står i en svær situation pga. skilsmisse eller dødsfald. Navnet Bruun Rasmussen åbner måske døren, men det er vigtigt, at folk bliver mødt af en person i øjenhøjde”, sådan fortæller Liselotte Toxværd Møller om sit arbejde som "generalist“ – dvs. en vurderingsekspert, der vurderer alt fra møbler og kunst til sølv, porcelæn og diverse samlerobjekter.
Ud over rollen som generalist er Liselotte også afdelingsleder for vores vurderingsskranke i Nordhavn. Hun har fra barnsben gået på auktion med sine forældre: ”Det var magisk – en Alladins hule af ting, hvor man kunne gå på skattejagt. Sidenhen fulgte jeg op på interessen og læste økonomi og kunsthistorie med et par afstikker til Sotheby’s Institute i London og på universitetet i Amsterdam.”
”Ofte deler folk meget personlige fortællinger om de genstande, de ejer eller har arvet. Og her er det væsentligt både at være lydhør og at italesætte, hvad der er realistisk i markedet. At forstå folks forventninger, drømme og ønsker til en værdi og tingenes videre liv. Mange af de mennesker, jeg møder, står i en sårbar eller livsændrende situation. Derfor forsøger jeg altid at sætte mig ind i deres behov og hjælpe dem videre med det, jeg kan: at give deres ting et nyt liv på en god måde og med gode minder. Det er faktisk kernen i mit arbejde.”
Hvad er det mest overraskende, du er stødt på?
”Senest har jeg stået for vurdering af et stort bo, hvor der meget overraskende lå et kinesisk Ming-fad i et skab gemt under tilfældige fade og glas skubbet ind allerbagerst i et skab. Jeg kunne med det samme se, at det var noget ekstraordinært, men at det sidenhen skulle blive solgt for 35,5 millioner kr., kom som en kæmpe overraskelse. Mit første besøg i dette bo ligger næste to år tilbage. Her levede ejeren af fadet stadig og var frisk. Hun delte mange af historierne omkring tingene med mig. De stammede fra hendes farmors mands familie. Salomon Sørensen hed manden, der var stadsarkitekt i Malmø. Hun fortalte om flere af de kostbare ting, men nævnte ikke fadet, så det ville have været en kæmpe overraskelse for hende, hvis hun havde vidst, hvad det endte med at indbringe på auktion. Her efterfølgende giver det en rigtig fornemmelse i maven, at cirklen er blevet sluttet på en god og ordentlig måde til glæde for alle.” |
Hvad er det bedste ved dit arbejde?
”Det bedste ved mit arbejde er, at der ikke er to dage, der er ens. Jeg får lov at møde mange spændende mennesker og opleve utrolige og unikke ting. Jeg føler mig privilegeret over at blive lukket ind i folks hjem og private rum – også følelsesmæssigt. Og så er jeg æstetiker – kunst gør mig glad, og det betyder meget for mig at arbejde med det i min hverdag. Derudover elsker jeg de store, ofte komplekse vurderingsopgaver, som skal løses – det er en kæmpe fornøjelse, når man så står med en tilfreds kunde efter sådan en opgave.” |
Hvad skal man gøre, hvis man gerne vil have en vurdering af tingene i sit hjem?
”Det første skridt kan være at tage nogle billeder af sine genstande og sende dem til os via onlinevurderingen på vores hjemmeside – vi svarer i løbet af en til to dage. Hvis man gerne vil have personlig betjening, er man velkommen i vores vurderingsskranke hver dag mellem kl. 10 og 17. I vurderingsskranken vurderer vi en stor del af de små 100.000 genstande, vi sælger om året plus alle de mange genstande, som ikke er salgbare på vores auktioner – dem er der jo også en del af. Man må naturligvis også altid ringe, og så kan vi sammen finde på den bedste løsning for lige præcis dig.”
Begynd din vurderingsrejse her
For yderligere information, kontakt venligst:
Kundeservice: 8818 1010 · kundeservice@bruun-rasmussen.dk