header-image
Niels Boe-Hauggaard har udvalgt en stribe eksempler fra auktionen, som illustrerer de forskellige grafiske former, hvor kunstner, trykketeknik og grafisk værksted går op i en højere enhed: Radering af Christian Lemmerz, træsnit af Tal R, ætsning af Julie Nord, fotografi af Per Bak Jensen, træsnit af David Shrigley og litografi af Kasper Eistrup.

Samtidskunst på papir

Drømmer du om et værk af en af de største danske samtidskunstnere? Men strejker pengepungen, når drøm skal gøres til virkelighed? Løsningen kan være at kigge nærmere på kunstnernes grafiske værker. Vores specialist i samtidskunst, Niels Boe-Hauggaard, guider dig her til nogle af de bedste grafiske værker på Netauktionen over samtidskunst netop nu.

Raffineret kunstform

”Grafisk kunst er en lidt overset kunstform. Nogle er af den opfattelse, at det ikke er originalkunst. Men det er faktisk langt fra sandt. Grafiske værker er resultatet af en raffineret proces, hvor kunstneren i tæt samarbejde med en trykker – eller det man i udlandet kalder en “master printer” – skaber et værk i sig selv,” fortæller specialist i samtidskunst, Niels Boe-Hauggaard. 

Den grafiske kunst, der ofte går under betegnelsen ”grafik”, dækker over forskellige kunstneriske trykprocesser på papir – fra træsnit og linoleumsnit over kobberstik og ætsninger til silketryk, fotografi samt nyere digitale trykformer. Det kan derfor for nogle virke som lidt af en jungle at finde hoved og hale i de mange forskellige trykteknikker. For ikke at tale om de forskellige oplag og editioner.

”Et originalt grafisk værk er traditionelt set et billede, der er udtænkt af en kunstner med henblik på at skabe det på én overflade og så overføre det til en anden, hvilket muliggør produktionen af mere end ét endeligt billede. Det originale kunstværk er selve printet, processens slutprodukt, snarere end blokken eller pladen, hvorfra det trykkes.”

Helen Rosslyn, direktør for “The London Original Print Fair”.

En kompliceret kunstnerisk proces med mange udtryk

Niels Boe-Hauggaard maner dog til ro, inden turen ind i grafikjunglen: ”Originalgrafik er et ekstremt spændende felt. Og tryk er ikke en kopi eller reproduktion efter noget andet, hvad man måske kan komme til at tro. Hvert tryk er originalt – det er resultatet af det enkelte møde mellem papir, farve og plade. Man kan kun trykke et vist antal på den samme sten eller plade, før kvaliteten af trykket daler, og så skal man starte processen forfra. Det er ark for ark en sirlig, kompliceret kunstnerisk proces. For at sikre kvaliteten er hvert ark også nummereret og signeret.”

”Kunstneren vælger ofte aktivt at arbejde med en bestemt trykteknik, fordi den rummer et kunstnerisk udtryk eller en proces, som man ikke opnår med et maleri eller en tegning. I arbejdet med tryk – uanset om det er litografi, ætsning eller fotografiske tryk – skal alle dele af processen gennemtænkes på en anden måde. Der skal foretages mange kunstneriske valg – ud over motiv og teknik spiller papir, farver mv. også ind. Og så rummer processen også muligheden for at blande teknikker eller at lave farvevarianter af samme billede. Tænk bare på Warhol.”

Et stærk dansk grafisk miljø med international appel

”I Danmark har vi et højt specialiseret grafisk miljø og en meget professionel trykkescene, som faktisk også tiltrækker kunstnere fra udlandet. Blandt de mest prominente er nok Edition Copenhagen, Borch Edition, Schäfer Grafik og Hostrup-Pedersen og Johansen. Hvis man ser tryk af dem, kan man være sikker på, at kvaliteten er i top, og det er også her, de største danske samtidskunstnere får trykt deres værker.”

På Netauktionen er mange af de største navne på den danske samtidskunstscene repræsenteret med et bredt udvalg af grafiske teknikker fra litografi over silketryk til radering og træsnit – fra Tal R og Kvium til Per Bak Jensen og Julie Nord.

Niels Boe-Hauggaard har følgende fem tips til, hvad man skal kigge efter på et grafisk værk:

  1. Er det et anerkendt navn?
    Udover de store, kendte navne, kan man typisk også gøre gode køb ved at holde øje med yngre kunstnere, der er uddannet fra akademierne eller har udstillet på anerkendte gallerier eller temaudstillinger.
     
  2. Hvad er oplaget?
    Der er ofte en væsentlig prisforskel på, om et værk er trykt i 20 eller 300 eksemplarer. Så her er det godt at undersøge lidt ned i detaljen og evt. tjekke med galleriet, trykkeren eller en værkoversigt.
     
  3. Er værket signeret?
    Signerede værker er som tommelfingerregel altid mere interessante end usignerede. Signaturen indikerer, at værket er godkendt af kunstneren og ikke er et evt. prøvetryk.
     
  4. Er det i god stand? Hvilken kvalitet har tryk og papir?
    Hvis værket er vandskadet, har huller, rifter eller pletter, kan det også spille ind på, hvor interessant det er at bruge sine penge på. Samlere går ofte meget op i dette.
     
  5. Er det trykt på et anerkendt værksted?
    Hvis trykkeren er et navn, borger det for en høj trykkvalitet, så det er også godt at holde øje med.
image
Netauktion

Samtidskunst

Tirsdag den 19. oktober kl. 19

For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk

Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk

Peter Beck (Aarhus): 8818 1186 · pb@bruun-rasmussen.dk

 

Følg samtidskunsten, abonner på nyhedsbrevet her eller følg os på Instagram