Tema: Kvindelige kunstnere

Gennem tiden er stærke kvindestemmer ikke blevet tildelt deres rette plads i kunsthistorien. Uddannelses- og udstillingsmulighederne for kunstnere har heller ikke altid været lige mellem kønnene. På linje med en række museer og forskere sætter vi nu spot på kvindelige kunstnere på vores auktioner.

2021 står i kvindernes tegn hos Bruun Rasmussen. Med vores fokus vil vi gerne kaste lys over en række kunstnere, der ufortjent har stået i skyggen af deres mandlige kollegaer, har haft vanskelige udstillingsforhold eller ligefrem er gået i den kunsthistoriske glemmebog. På årets første Traditionelle Auktion sætter vi en række kvindelige kunstnere fra anden halvdel af 1800-tallet og frem til i dag under auktionshammeren.

Portrætmaleren Bertha Wegmann

En af kunstnerne på auktionen er Bertha Wegmann, der var den første professionelle kvindelige kunstner i Danmark. Hun blev en af datidens førende portrætmalere på linje med P.S. Krøyer. Sidenhen er hun blevet skrevet ud af kunsthistorien, men har gennem de seneste år opnået fornyet interesse. På vores sidste Traditionelle Auktion solgte vi hendes portræt fra 1885 af en ung Marie Triepcke. Køberen var Den Hirschsprungske Samling, der erhvervede værket for 3,1 mio. kr. – en verdensrekord for et værk af en kvindelig dansk kunstner. Museets køb blev efterfølgende genstand for en heftig kunstdebat på tværs af medier omkring spørgsmålet: Hvad er god kunst?

Denne gang har vi to værker med af Wegmann, der viser inspirationen fra den franske impressionisme, som hun stiftede bekendtskab med på studieture til Paris i 1880’erne. I værket med den lille pige under et blomstrende træ leger Wegmann modigt med genrer på tværs af tid. De impressionistiske inspirationer kommer til udtryk med de tydelige og flygtige penselstrøg, mens trompe l'oeil-genren fra 1600-tallets Holland udfolder sig i billedplanernes forskydning og den skabte illusion om, at værket er fastgjort med tegnestifter. Ikke nok med det – Wegmann har også skævet til den i tiden meget populære stilart japonisme med værkets markante beskæring og acentrale placering af den blomstrende gren. 

Bertha Wegmann: Trompe l'oeil. Signeret. Olie på lærred. 121 x 57 cm. Vurdering: 200.000-300.000 kr.

Anna Sophie Petersens sovende kvinde

Anna Sophie Petersen: En sovende kvinde med et rødt hovedtørklæde. Signeret. Olie på lærred. 37 x 31,5 cm. Vurdering: 20.000-25.000 kr.

En anden af auktionens navne er Anna Sophie Petersen, der i dag er stort set ukendt og kun repræsenteret i meget beskedent omfang på de danske museer. Selvom hun som mange af sine medsøstre oplevede vejen til en karriere som lidt af et forhindringsløb pga. af tidens stereotype opfattelse af kønsroller, var hun en af de få, for hvem det lykkedes at få kunstnerdrømmene til at blive en realitet. Sin uddannelse fik hun fra Tegne- og Industriskolen for Kvinder og hos salonmaleren Jean-Jacques Henner i Paris. Hjemme i København slog hun sit navn fast som både aktiv i kvindesagen og udøvende kunstner, der på linje med L.A. Ring havde almuen som sin primære motivkreds. Hun kom i kredsen af tidens moderne kunstnere og indledte bl.a. et livslangt venskab med J.F. Willumsen. Også udlandet fik øje på hendes talent – i 1890’erne udstillede hun i Paris, München og Chicago. På auktionen præsenterer vi hendes skildring fra 1890 af en sovende kvinde set fra en utraditionel, skrå vinkel. 

Fra Anna Ancher til Cathrine Raben Davidsen

På auktionen finder man også to værker af Anna Ancher. Hun står som en af de eneste kvinder, der både i sin samtid blev anerkendt og efterfølgende formåede at opnå en fast plads i kunsthistorieskrivningen. Omdrejningspunktet for hende var farverne og lyset, og som man ser det i de udbudte værker hørte kvinder i færd med hverdagssysler til hendes foretrukne motiver. I det ene værk forener hun tre generationer af kvinder – den lille pige, den unge mor og bedstemoren i en nærværende stund sammen. Kigger man længere frem i kunsthistorien byder vi på en parisertegning af Franciska Clausen, en skulptur af Sonja Ferlov Mancoba og et portræt af Gerda Wegener – for ikke at tale om samtidskunstværker af navne som Cathrine Raben Davidsen og Anette Harboe Flensburg.  

Cathrine Raben Davidsen: "Vila". 2008. Signeret. Olie på lærred. 100 x 80 cm. Vurdering: 50.000-60.000 kr.

image
Traditionel Auktion

Kvindelige kunstnere

8. og 10. marts kl. 16


For yderligere information, kontakt venligst:

Julie Arendse Voss: 8818 1123 · jav@bruun-rasmussen.dk

Birte Stokholm: 8818 1122 · bst@bruun-rasmussen.dk