Kudos kunstlaboratorium

Menneskehjerner, afrevne penisser og radioaktive blomster sat sammen som kunsttableauer. Den japanskfødte parisiske kunstner Tetsumi Kudo foregreb i 1960’erne og 1970’erne nutidens klimadebat. Vi sætter nu et af hans sært dragende værker under hammeren. 

”En bonsaidyrker med passion for samfundsproblematikken” lød det i en anmeldelse i Weekendavisen om Louisianas fascinerende udstilling ”Cultivation” om Tetsumi Kudo (1935-1990). Med på udstillingen var værket ”Cultivation of Nature & People Who Are Looking at it“ fra 1970, og det kommer nu på Traditionel Auktion i Bredgade onsdag den 10. marts kl. 16. En ting er sikkert – Kudos kunst er aldrig kedelig! I det udbudte værk har han fyldt en blå plasticspand med et modelleret materiale og tilføjet menneskehår og farvede nåle i et på én gang skingert og humoristisk dommedagsscenarie. 

En aktuel stemme fra fortiden

De store samfundsudfordringer var omdrejningspunktet for Kudo, der står som en visionær og nærmest profetisk kunstner, der i 1960’erne og 70’erne talte direkte ind i nutidens politiske debatter om klima og miljø. Han er aktuel som aldrig før i sin fokusering på, hvordan vi mennesker har påvirket vores verden i en uhensigtsmæssig retning. Med en opvækst i efterkrigstidens Japan og de katastrofale følger af atombomberne i landet in mente kan hans optagethed af klimaet og mennesket destruktive kræfter ikke undre nogen. 

image

Horrorshow og fremtidsforestillinger

Kudo fører os ind i en form for horrorshow af affald, forurening og afrevne menneskelemmer. I sine kunsttableauer og fuglebure sammensætter han ting, der ikke umiddelbart har noget med hinanden at gøre i en særdeles giftig cocktail. Sammenhængen skaber associationer til en verden i miljømæssigt forfald, og hans kunst bliver dermed et spejl på vores nutid. Samtidig viser han os en vej ud af katastrofen i sine absurde skulpturer, der på trods fremstår som livgivende vækstsystemer med blomster og andre små spirende stykker natur. Hos Kudo er der heldigvis håb for menneskeheden, og i 1971 skrev han et manifest med titlen ”Forurening – Kultivering – Ny økologi”, der netop beskriver den udviklingsproces, som vi må igennem for at opnå en verden i større balance. 


image
Traditionel Auktion

Moderne kunst

10. marts kl. 16


For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk

Niels Boe-Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk

Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk