
Thorvaldsens værker i biscuit
En større samling biscuit-figurer og relieffer efter Bertel Thorvaldsens værker er netop nu på Netauktion. Samlingen, der fortrinsvis er fra 1800-tallet, fortæller historien om billedhuggerens enorme popularitet og giver samtidigt et indblik i porcelænsfabrikkernes tidlige produktion.
Verdensstjernen Bertel ThorvaldsenDer har vel aldrig været en større international kunstner i Danmark end Bertel Thorvaldsen (1770-1844), og selvom han boede det meste af sit liv i Rom, var hans indflydelse på samtidens ånds- og kulturliv enorm. Da det i 1828 blev klart, at han ville skænke byen København sine efterladte værker, blev der rejst penge til et museum, der blev indviet i 1848. Nu valfartede borgerne til det nyåbnede museum og stod på nakken af hinanden for at beundre landsmandens værker. |
![]() |
Thorvaldsen-mania
Det er derfor ikke mærkeligt, at 1800-tallet blev stærkt påvirket af Thorvaldsen og hans kunst. I hjemmene kunne man ikke undgå på den ene eller anden måde at se hans værker, der udgjorde en væsentlig del af indretningen. Om værkerne var reproduceret på kobberstik, brevpapir eller porcelæn, så var motiverne af Amor, Venus, Herkules og andre mytologiske figurer eller Kristus fra Vor Frue Kirke et tegn på god smag. Efterspørgslen var stor, begrebet copyright var ikke opfundet, og markedet var ganske lukrativt også for porcelænsfabrikkerne.
1800-tallets moderne kunstindustriKort efter Den Kongelige Porcelainsfabriks grundlæggelse i 1775 fremstillede man figurer af biscuit – udekoreret porcelæn brændt ad to omgange. Det var helt i tråd med tiden og var særdeles populært op gennem 1800-tallet. Fra begyndelsen reproducerede man kendte billedhuggeres arbejder, og intet var mere oplagt end Thorvaldsens værker. Men fabrikken skulle snart få konkurrence. Bing & Grøndahl åbnede deres salg i december 1854 og annoncerede i avisen: ”Fabrikken vil beskjeftige sig med Biscuitarbejder, navnligen Copier efter Thorvaldsen, hvortil Modellerne udføres under Tilsyn af Hr. Professor Bissen.“ Både Den Kongelige Porcelainsfabriks og Bing & Grøndahl udstillede internationalt og var i den grad med til at udbrede kendskabet til Thorvaldsens værker, men med tiden dalede interessen, og tidens indretning ændrede sig. Fra 1920 var produktionen begrænset, mens to reproduktioner stadig var populære: ”Dagen” og ”Natten” hang tilsyneladende stadig i mange hjem. Det er da også de to, der udgør en stor del af plaketterne i samlingen. |
![]() |

For yderligere information, kontakt venligst:
Alexandra Nilsson: 8818 1166 · ani@bruun-rasmussen.dk