Tema: Kvindelige kunstnere

Stærke kvindestemmer er gennem tiden ikke blevet tildelt deres rette plads i kunsthistorien. I lighed med en række museer sætter vi henover det kommende år fokus på kvindelige kunstnere og kunsthåndværkere. På Netauktionen lige nu gælder det navne som fx Emilie Mundt, Ebba Carstensen og Eva Stæhr-Nielsen.

2021 kommer til at stå i kvindernes tegn hos Bruun Rasmussen. Med temaauktionerne er det vores ønske at kaste lys over en række kunstnere, der ufortjent enten har stået i skyggen af deres mandlige kollegaer, har haft vanskelige udstillingsforhold eller ligefrem er gået i den kunsthistoriske glemmebog. Det er ingen hemmelighed, at kvindekønnet og det at være udøvende kunstner gennem tiden er blevet opfattet som et modsætningsforhold, og at gængse kønsrollemønstre har stået i vejen for mange kvinders kunstkarrierer. På trods af den kønsmæssige skævvridning i kunsthistorieskrivningen, har der dog alligevel altid været kvindelige kunstnere, der blev anerkendt i deres samtid.


image
Netauktion

Tema: Kvindelige kunstnere

25.-26. januar


Kunstens kvinder i 1800-tallet

Emilie Mundt: Portræt af en lille pige i en hvid kjole, 1883. Signeret. Olie på lærred. 25 x 24 cm. Vurdering: 6.000-8.000 kr.

I 1800-tallet var det et særsyn at være kunstner som kvinde. Dem, der var det, mødte mange udfordringer, og deres muligheder for uddannelse var begrænsede. De første kvinder blev optaget på kunstakademiet i København i 1888, men det var først i 1908, at Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder blev fusioneret med akademiet og kvinder fik adgang på lige fod med mænd. Heldigvis blev der før den tid oprettet private tegne- og maleskoler, hvor tidens kvinder kunne få deres kunstneriske uddannelser. 

På Netauktionen repræsenterer Emilie Mundt og livsledsagersken Marie Luplau denne tidlige gruppe af kvindelige kunstnere, og vi har flere værker med af disse to frontkæmpere. De mødte hinanden i begyndelsen af 1870’erne på Vilhelm Kyhns Tegneskole for Kvinder. Begge søgte de i 1874 forgæves om optagelse på kunstakademiet, men rejste i stedet til München, hvor kvinder i modsætning til Danmark havde mulighed for at tegne efter levende model, ligesom de senere tog længere studieophold i blandt andet Paris for at tilegne sig de nyeste kunstneriske strømninger. Efter hjemkomsten fra München oprettede de i fællesskab en privat kunstskole, der kom til at præge en hel generation af unge kvindelige kunstnere.

Marie Luplau: “Aftenstemning”, 1898–99. Signeret. Olie på lærred. 45×60 cm. Vurdering: 2.000-3.000 kr.

Nye tider og modernistisk kunst

Bevæger man sig op i første halvdel af 1900-tallet, står Ebba Carstensen centralt. Hun var en af de første kvinder, som fik adgang til kunstakademiet på samme vilkår som mænd. Udfordringen var nu ikke længere adgangen til kunstakademiet, men til gengæld at få lov til at udstille. De store kunstnersammenslutninger optog generelt ikke kvinder som medlemmer, hvilket Carstensen var indædt modstander af. Hun blev en respekteret kunstner i sin levetid og var medstifter af Kvindelige Kunstneres Samfund. Som auktionen vidner om, forlod Carstensen aldrig det figurative udtryk, men udviklede et formsprog kendetegnet ved forenkling og geometrisk stilisering. 

Ebba Carstensen: Tre figurer ved et bord, 1928. Signeret. Olie på lærred. 87 x 92 cm. Vurdering: 15.000-20.000 kr.

På auktionen møder man også Else Fischer Hansen, der tilhører en senere genration af kvindelige kunstnere. Hun debuterede i 1928 på Kunstnernes Efterårsudstilling, og fra midten af 1930’erne begyndte hun at arbejde i et naturinspireret, abstrakt formsprog baseret på sansemæssige indtryk. I en periode var hun tæt på mange af CoBrA-bevægelsens kunstnere, blandt andet deltog hun sammen med Helhestens medlemmer på den markante ”Teltudstilling” ved Dyrehaven i 1941. 

Else Fischer-Hansen: Uden titel, 1944-45. Signeret. Olie på lærred. 52 x 62 cm. Vurdering: 6.000-8.000 kr.

Kvindernes keramiske kunst

Eva Stæhr-Nielsen: Stor, cirkulær skål af stentøj modelleret med fire "fødder". Dekoreret med mørkeblå glasur. Vurdering: 6.000-8.000 kr.

På Netauktionen udvider vi feltet med et par af de kvindelige keramikere, som i disse år er del af en samlet set blomstrende efterspørgsel på dansk keramik fra perioden 1900 og frem til i dag. Her kan både Eva Stæhr-Nielsen og Edith Sonne ses som pionerer indenfor deres felt, der ikke på samme måde var omfattet af skævvridingen mellem kønnene som i billedkunstens verden. De var begge to en del af Saxbos stærke frontfigurer, som fra begyndelsen af 1930’erne i samarbejde med fabrikkens ene stifter, Nathalie Krebs, skabte kvalitetsstentøj i enkle former til overkommelige priser. Med på auktionen har vi fx Eva Stæhr-Nielsens blåglaserede stentøjsskål, der i form, volumen og glasurtype er en stærk repræsentant for denne bestræbelse.

Et andet spændende keramisk arbejde er et vægrelief med indridsede figurmotiver af Birte Weggerby, hvis arbejder vi ikke så tit ser på vores auktioner. Hendes formsprog lægger sig op ad den samtidige CoBrA-bevægelses abstrakt-ekspressive udtryk. Vi ser også i retning af en nyere generation af kvindelige keramikere med navne som Tove Anderberg og Bente Hansen, hvis henholdsvis organisk lette og stærkt skulpturelle former kommer fint til udtryk i de udbudte arbejder.

Birte Weggerby: Rektangulært vægrelief sammensat af glaserede keramikfliser med indridsninger i relief. Unik. 36 x 49,5 cm. Vurdering: 4.000-6.000 kr.

For yderligere information, kontakt venligst:

Ældre kunst: Camilla Bruun Stoltze: 8818 1126 · cbs@bruun-rasmussen.dk

Moderne kunst: Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk

Kunsthåndværk: Amalie Hansen: 8818 1194 · amh@bruun-rasmussen.dk