header-image
 

Finn Juhls forsvundne sofa

Der findes rigtig mange designklassikere rundt omkring i de danske hjem, men en sjælden gang imellem dukker et møbel op, som hidtil har været betragtet som værende gået tabt. Det er netop sket her hos Bruun Rasmussen med en overpolstret unikasofa og to tilhørende stole af Finn Juhl fra hans unge år. De går under navnet ”Elefantmøblerne”.

Med Finn Juhls sofa og de to stole kan man uden at blinke tale om kulturarv. Vi udbyder møblerne på separate katalognumre på årets sidste Traditionelle Auktion i Bredgade den 10. december, og med sofaens vurdering på 1,5-2,5 mio. kr. bliver den det hidtil højst vurderede danske designmøbel fra det 20. århundrede.

Da jeg så Finn Juhls sofa, kunne jeg næsten ikke tro, at det var sandt. Jeg har arbejdet hele mit voksenliv med dansk design, men det her er det mest interessante møbel, som jeg nogensinde har haft mellem hænderne. Sofaen kendes kun fra fotografier i litteraturen, og alle i designverdenen har troet, at den var forsvundet. Jeg betragter det nærmest som om, at et af de helt store mysterier i dansk designhistorie er blevet opklaret.

Peter Kjelgaard

Leder af afdelingen for design og kunsthåndværk hos Bruun Rasmussen

En sofa og to stole bliver til

Året er 1939, og Finn Juhl er hoppet fra studierne på Kunstakademiets Arkitektskole og arbejder i stedet for arkitekten Vilhelm Lauritzen med opførelsen af Radiohuset på Frederiksberg. I fritiden tegner han møbler til private kunder, men netop dette år får han også til opgave at tegne indretningen til snedkermester Niels Vodders stand på Snedkerlaugets Udstilling. Resultatet er den unikasofa og de to tilhørende stole, som vi snart sætter til salg på auktion.

Film: Oplev designekspert Peter Kjelgaard fortælle om Finn Juhls møbler

For meget for tidens smag

På det tidspunkt var der mange, der syntes, at selv Kaare Klint var en kende for moderne, så det kan nok ikke undre nogen, at det her møbelsæt af Finn Juhl har virket kontroversielt og provokerende i samtiden. Formerne er skulpturelle og organiske og refererer til moderne kunst som fx Jean Arps legende former.

I en anmeldelse af udstillingen lød det fx i Berlingske Aftenavis: ”Arkitekt Finn Juhl har tegnet en meget excentrisk Opholdsstue (…) Sofaen er i en mærkelig udhugget Stil. De ejendommelige Møbler er udført af Niels Vodder (…)”.

Finn Juhl skilte sig ud fra sin samtids andre store møbelarkitekter. Oprindeligt ønskede han en karriere som kunstner, men kompromiset med hans far blev arkitektstudiet – uden en forudgående uddannelse som fx snedker. Hans J. Wegner begyndte sin uddannelse som møbelsnedker, og hans formgivning blev dermed bevidst eller ubevidst præget og styrket af, hvad man kunne håndværksmæssigt. Finn Juhl havde derimod ikke dette indbyggede benspænd i sine tanker om formgivning, men gik til den fra en mere kunstnerisk tilgang. Det var så op til den stakkels snedkermester Niels Vodder at omsætte Finn Juhls tanker til virkelighed.

Peter Kjelgaard
image
Kronprinseparret Ingrid og Frederik besøgte Snedkerlaugets Udstilling i 1939 og har her sat sig i Finn Juhls sofa på Niels Vodders stand. Foto: Designmuseum Danmark.

Møblerne tager navn efter en elefant

Sofaen og de to stole blev oprindeligt købt direkte fra snedkermester Niels Vodder på udstillingen eller kort tid efter af den danske maler og forfatter Mogens Lorentzen, der var en del af det progressive kunstmiljø i mellemkrigstiden og bl.a. skribent på de kulturkritiske tidsskrifter ”Klingen” og ”Kritisk Revy”. I den brede danske offentlighed er han bedst kendt for sin tekst til sangen ”Juletræet med sin pynt” fra 1939. Møblementet er siden nedarvet i Mogens Lorentzens familie.

Vi fik for nyligt indleveret møblerne til auktion af de seneste ejere, der fortalte, at møblementet i familien altid var blevet omtalt som ”Elefantmøblerne“ pga. deres former. 


Tilbage til det oprindelige udtryk

Da møblerne var blevet indleveret i auktionshuset, besluttede vi at føre dem tilbage til deres originale udtryk. Gennem tiden var sofaen og de to stole nemlig blevet ompolstret med nye stoffer, og træbenene var blevet malet sorte, men da de gamle sort/hvide fotografier fra litteraturen kun i begrænset omfang gav os et indtryk af de oprindelige stoffer og farver, kunne vi i begyndelsen kun gætte os frem.

En lykkelig opdagelse hos vores faste møbelpolstrer gjorde os imidlertid klogere, for da han fjernede møblernes polstring, dukkede rester af det oprindelige stof fra 1939 op. Derfor ved vi i dag præcist, hvilket udtryk Finn Juhl gav møblerne – koksgrå uld og hospitalsstribet blåt og hvidt bomuld på sædehynderne – og det udtryk har vi nu genskabt.

image
Designekspert Peter Kjelgaard besøger møbelpolstreren under arbejdet med Finn Juhls møblement.
image
image

image
Traditionel Auktion

Finn Juhls møblement

10. december kl. 16

For yderligere information, kontakt venligst:

Peter Kjelgaard: 8818 1191 · pkj@bruun-rasmussen.dk

Amalie Hansen: 8818 1194 · amh@bruun-rasmussen.dk

Anna Berger Widenborg: 8818 1187 · awi@bruun-rasmussen.dk

Andreas Krabbe: 8818 1193 · ank@bruun-rasmussen.dk

Poul Svalgaard Henriksen: 8818 1132 · psh@bruun-rasmussen.dk