Ånden fra 1948

Sådan lyder titlen på Asger Jorns ekspressive energiudladning af et værk, hvor han som en kommentar til året for CoBrA’s stiftelse lader et vilddyr med strittende hår og blottede tænder stirrer frem fra lærredet. Vi sætter nu fokus på den banebrydende kunstgruppe CoBrA med et stort udvalg af værker.

Selvom der kun er gået to år siden CoBrA-gruppens etablering malede Asger Jorn allerede i 1950 maleriet “The Spirit of 48” – et vildt og ekspressivt værk, der leder tankerne hen på et vilddyr, der indespærret og med utæmmet kraft skriger på at komme ud for at få afløb for sin uforløste energi. Er det et ekko af krigsårene, de forpinte sjæle og den undertrykte kunstneriske skabertrang, som Jorn hentyder til, eller er figuren en indre dæmon? Én ting ved vi med sikkerhed: I de to år, der er gået siden CoBrA-gruppens officielle etablering, er den kreative ånd for alvor sluppet ud af flasken i såvel København, Bruxelles og Amsterdam, som gruppens dobbelttydige navn hentyder til. 

Europæisk pluralisme

På papiret er sammenslutningen kun aktiv fra slutningen af 1948 frem til 1951, men navnet følger de medvirkende kunstnere resten af deres aktive karriere. Selvom den formelle periode således er kort, bliver den spontane og ekspressive tilgang til maleri, skulptur og litteratur ikonisk og definerende for en hel generation på tværs af landegrænser. Det er igen muligt frit at arbejde sammen, udvikle drømme og visioner for en ny verden. Snart er Jorn, Constant, Corneille, Dotremont, Appel, Alechinsky, Carl-Henning Pedersen, Wemäere, Lucebert, Brands, Mancoba, Balle og Heerup forbundne i ord og handling og garanter for en kunstnerisk revolution på det europæiske fastland. 

Asger Jorn: "Sermo rusticus" (1969). Signeret. Olie på lærred. 100 x 81 cm. Vurdering: 1,6-1,8 mio. kr.

Kunstnerisk spændvidde

Anton Rooskens: "Indiaanse Motieven" (1950). Signeret. Olie på lærred. 65 x 81 cm. Vurdering: 350.000-400.000 kr.

CoBrA-kunstens fabulerende og vidtforgrenede udtryk afspejlede sig først og fremmest i maleriet, men også i skulpturen og ikke mindst i talrige grafiske arbejder. Ofte blev de udviklet med fællesskabet som fortegn, i samarbejde med andre billedkunstnere eller digtere. På den måde sørgede gruppens medlemmer for, at de i videre forstand kunne leve op til deres oprindelige ambitionen om i bogstavligste forstand at kunne skabe kunst for folket. 

Håb og frihed

CoBrA voksede ud af en usikker periode, hvor balancen på globalt niveau skulle genoprettes og sårene heles. Parallellerne til vores egen tid og nuværende situation synes i mange henseender slående: I en mørk tid defineret af begrænsninger og restriktioner er den farverige energiudladning, som CoBrA-kunsten repræsenterer en kærkommen påmindelse om, at kunst mobilitet og frihed er privilegier, som vi ikke kan tage for givet, og som det er værd at kæmpe for. 

Meget mere CoBrA

På årets sidste auktion i Bredgade står ”The Spirit of 48” som højdepunktet sammen med et andet af Jorns værker, nemlig oliemaleriet "Sermo rusticus" fra 1969. Flere af gruppens bannerførere er imidlertid repræsenteret i udvalget – fx ses Anton Rooskens med maleriet "Indiaanse Motieven" fra 1950, Karel Appel med "Têtes partoute” fra 1959 og Ejler Bille med et tidligt værk fra Gudhjem, der blev til før CoBrA’s tilblivelse, men alligevel foregriber det karakteristiske fælles formsprog med de fantasifulde, abstrakte figurer.

NB: CoBrA-festen rammer imidlertid først vores Netauktioner, hvor vi tirsdag den 1. december kl. 20 sætter værker af kunstnere tilknyttet gruppen under den virtuelle auktionshammer. 

Ejler Bille: Uden titel (1946). Signeret. Olie på lærred. 131 x 109 cm. Vurdering: 800.000-1.000.000 kr.

image
Traditionel Auktion

Moderne kunst

8. - 9. december


For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk

Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk

Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk

Peter Beck (Aarhus): 8818 1186 · pb@bruun-rasmussen.dk