header-image
 

Dansk keramik i verdensklasse

Vi har lagt i ovnen til at hylde dansk keramik på designauktionen i Bredgade. Det sker med tre af de mest markante navne inden for feltet, der med hver deres særegne formsprog overskred keramikkens grænser og forvandlede disciplinen fra pottemageri til egentlig kunst.

Axel Salto – Spirer, knopper og rifler

Axel Salto tog de første spadestik i den fortælling og satte dansk keramik på verdenskortet. Han var oprindeligt akademiuddannet maler og tilsluttede sig i årene omkring første verdenskrig tidens modernistiske paroler. Som redaktør på tidsskriftet ”Klingen” blandede Salto sig i tidens kulturdebat og talte med spiddende pen om at forny kunsten. Først i 1923 blev omdrejningspunktet keramikken, og han slog igennem efter at have været præsenteret på Verdensudstillingen i Paris i 1925. At skabe i naturens ånd blev rettesnoren for Salto, og netop derfor kan hans værker ved første øjekast være svært tilgængelige. For hvad er det egentlig, at man ser på? De spirende, knoppede og riflede former leder let tankerne hen på den kriblende skovbund eller planteriget under havets overflade. Man får syn for sagen på auktionen med det fine udvalg af Saltos sublime værker, der i dag betragtes som eftertragtede samlerobjekter. I front ses en stor stentøjsvase modelleret i knoppet stil foruden nogle mindre vaser og skåle. 

Axel Salto: Stentøjsvase modelleret i knoppet stil. Dekoreret med Sung-glasur. Vurdering: 600.000-800.000 kr.

Gertrud Vasegaard – Bornholmsk pottemagertradition

Emnet er ikke tilgængeligt!

Keramikeren Gertrud Vasegaard har opnået en renæssance blandt samlere de seneste år, og med på auktionen har vi seks af hendes taktile stentøjsværker. Hun var tredje generation af en bornholmsk slægt, hvis keramiske virke havde rødder tilbage til midten af 1800-tallet. Vejen lå således lige for, og Vasegaard begyndte på Kunsthåndværkerskolen i København i 1930. Få år senere blev hun elev hos Salto, men vendte i 1933 tilbage til sin fødeø og etablerede sit eget keramikværksted i Gudhjem. Under anden verdenskrig blev hun en del af det stærke kreative fælleskab, hvis medlemmer talte kunstnere som fx Ejler Bille og Sonja Ferlov Mancoba, der bosatte sig på Bornholm som følge af krigen. De efterfølgende årtier etablerede Vasegaard frugtbare samarbejder med Bing & Grøndal og Den Kgl. Porcelænsfabrik. På den ene side er hendes værker dybt forankret i en nordisk pottemagertradition, men samtidig løfter de den keramiske disciplin til nye højder med deres enkle geometriske ornamentik og fremhævelsen af lerets struktur under den ultratynde glasur.  

Alev Siesbye – Lethed og farver fra Middelhavet

Et langt mere æterisk formsprog har keramikeren Alev Siesbye, hvis lette skåle synes at svæve henover bordets overflade. Siesbye blev født i Tyrkiet og gik på kunstakademiet i Istanbul, men rejste i begyndelsen af 1960’erne til Danmark, fordi hun var optaget af det enkle nordiske formsprog, som udfoldede sig blandt tidens arkitekter og kunstnere. I 1969 etablerede hun sit eget værksted i København og debuterede i 1971 på Charlottenborgs Efterårsudstilling. Hun forener farver fra middelhavsområdet med nordisk enkelhed, og gennem fem årtier har hun skabt keramiske værker, der trods deres fremmedartede udseende har fået stor indflydelse på dansk kunsthåndværk og i dag kan ses på museer og gallerier verden over.  

Alev Ebüzziya Siesbye: Cirkukær skål af stentøj. Dekoreret med blågrå glasur. Vurdering: 60.000-80.000 kr.

image
Traditionel Auktion

Design og kunsthåndværk

Torsdag 24. september kl. 16


For yderligere information, kontakt venligst:

Peter Kjelgaard: 8818 1191 · pkj@bruun-rasmussen.dk

Amalie Hansen: 8818 1194 · amh@bruun-rasmussen.dk

Anna Berger Widenborg: 8818 1187 · awi@bruun-rasmussen.dk

Andreas Krabbe: 8818 1193 · ank@bruun-rasmussen.dk

Poul Svalgaard Henriksen: 8818 1132 · psh@bruun-rasmussen.dk