header-image
 

Hammerslag og museumskøb

Kunst, design og antikviteter kom under hammeren på sommerens Traditionelle Auktion i Bredgade, der netop er afsluttet og resulterede i et overraskende flot resultat med både seks millionhammerslag og museumskøb.

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi hos Bruun Rasmussen havde svært ved at forudsige, hvordan sommerens Traditionelle Auktion i Bredgade ville forløbe coronakrisen taget i betragtning. Alle bange anelser blev heldigvis gjort til skamme: 

Overraskelsernes tid er tilsyneladende ikke forbi. Vores resultat som auktionshus har stort set altid fulgt udviklingen på det finansielle marked, men trods den nuværende globale krise ser vi lige nu et kunstmarked, der er stærkere end nogensinde, og historisk flotte nøgletal for vores forretning. På auktionen oplevede vi, at folk havde penge på lommen og var villige til at byde igennem på alt, hvad vi havde på hylderne. Nogle bød lystbetonet på det, de havde forelsket sig i, mens rigtig mange bød med investering for øje – helt sikkert som følge af et usikkert finansmarked og bankernes negative indlånsrenter. 

Kasper Nielsen

Salgs- og vurderingsdirektør hos Bruun Rasmussen

Auktionens bemærkelsesværdige hammerslag

Auktionens absolutte højdespringer var Asger Jorns løsslupne befrielsesbillede "Landskab fra Finkidong" fra 1945, der mod en vurdering på 2,5 mio. kr. endte i et hammerslag på 3,7 mio. kr. ”To lys på et bord” lød det fra en syngende Jesper Bruun Rasmussen på podiet, da turen kom til Vilhelm Hammershøis motiv med to tændte stearinlys i stager, der blev solgt for 2 mio. kr. mod en vurdering på 300.000-500.000 kr. Lige i hælene kom P.S. Krøyers skagensmotiv med Holger Drachmann og hustruen Soffi foran sankthansbålet med et hammerslag på 1,7 mio. kr. Armbåndsurene havde også kronede dage på auktionen, og højdespringeren blev et eksemplar af Rolex’ Model Daytona, det såkaldte "Paul Newman"-ur til 1 mio. kr. Auktionens sidste to millionhammerslag talte et landskabsbillede af Hammershøi og et bondegårdsmotiv af den russiske kunstner Vladimir Donatovich Orlovsky. Andre overraskelser faldt på den engelske mastodont David Hockney med et litografi, der blev solgt for 560.000 kr. Vi udbød i alt otte værker af den efterspurte nordjyde Poul Anker Bech, og de gik til hammerslag på mellem 95.000 kr. til 320.000 kr. – det højeste hammerslag for værket ”Den grønne bølge II" var en rekord for kunstneren. Bornholmermaleren Oluf Høst slog også sin hidtidige rekord på 420.000 kr. med et hammerslag på 800.000 kr. for det smukke værk "Sankt Hansbål”.

P.S. Krøyer: "Drachmann og hustru. Hele figurer stående." (1905). Signeret. Olie på træ. 41 x 32 cm. Hammerslag: 1,7 mio. kr.
David Hockney: "Lithograph of Water Made of Thick and Thin Lines and Two Light Blue Washes" (1978-80). Signeret. Hammerslag: 560.000 kr. Det hidtil dyreste værk solgt af kunstneren i Danmark.
Asger Jorn: "Landskab fra Finkidong" (1945). Signeret. Olie på lærred. 160 x 116 cm. Hammerslag: 3,7 mio. kr. Det højeste hammerslag på sommerens Traditionelle Auktion.

Auktionens museumskøb

De danske og internationale museer gæster ofte vores auktioner – både på nettet og i auktionssalen. Denne gang har seks værker på den Traditionelle Auktion fundet vej til et museum. På Øregaard Museum lidt nord for København købte de et blomstermaleri og et motiv med nedfaldne æbler af to af 1800-tallets kvindelige malere, Emma Thomsen og Ada Sindberg.

Ada(mine) Sindberg: “Nedfaldne æbler” (1865). Signeret. 22 × 28 cm. Hammerslag: 30.000 kr. Det ene af de to værker af 1800-tallets kvindelige kunstnere, som Øregaard Museum købte på auktionen.

På Øregaard Museum har vi som en del af vores strategi at bringe det oversete i kunsthistorien frem i lyset. Derfor vil vi gerne sætte fokus på de gode kvindelige malere fra 1800- og 1900-tallet, der kun i begrænset omfang fik lov til at udfolde deres kunstneriske talenter og ofte er gået i den kunsthistoriske glemmebog. Emma Thomsen var elev af blomstermaleren I.L. Jensen, som i forvejen er repræsenteret i museets samling, så det er særligt interessant for os at præsentere nogle af de kvinder, som han påvirkede gennem sit virke som underviser i blomstermaleriet. Ada Sindberg var også en ganske habil maler og en af de få kvinder, der – ligesom Thomsen – udstillede på Charlottenborg. I dag er hendes værker stort set ukendte, men nu får hun endelig et værk optaget på et dansk kunstmuseum. De to værker af Thomsen og Sindberg skal først en tur forbi en konservator, men kommer til at indgå som en del af vores stort anlagte særudstilling til august næste år i forbindelse med, at Øregaard kan fejre 100-års jubilæum som museum.

Museumsdirektør Sidsel Maria Søndergaard

Statens Museum for Kunst havde også udset sig et værk af en kvindelig kunstner, nemlig Ebba Carstensens modernistiske maleri ”Frugthandler" fra 1922, mens man på Den Hirschsprungske Samling købte Fritz Petzholdts "Fra de pontiske sumpe" fra 1836. I Sønderjylland på Kunstmuseet Brundlund Slot gjaldt det O.D. Ottesens "Chrysanthemum omgiver et krucifiks", som maleren udførte under et studieophold i Paris i 1856. Et andet af auktionens værker er på vej til Nationalmuseet i Stockholm, nemlig en skildring fra Møns Klint af P.C. Skovgaard.
 

Vi ønsker museerne et stort tillykke med deres nyerhvervelser! Vores liste over museumskøb opdaterer vi løbende – se den her


image

Gå på auktion i din sommerferie!