Asger Jorns befrielsesbillede
For 75 år siden kunne speakeren i Statsradiofonien meddele, at de tyske tropper havde kapituleret, og at Danmark igen var et frit land. Det er ikke svært at forestille sig befolkningens glæde denne lyse forårsaften, og vi markerer nu begivenheden med et festfyrværkeri af et maleri, som Asger Jorn udførte i 1945.
På sommerens auktion i Bredgade er et af højdepunkterne Asger Jorns pragtværk “Landskab i Finkidong" fra 1945. Med sine klare farver, myriader af figurer, frodige landskab og strålende sol fremstår værket som et livsbekræftende befrielsesbillede – som var det et forsøg på at indkapsle tidens euforiske stemning. Titlen refererer på vanlig ”jornsk” vis til et fiktivt sted og understreger målet om ikke at give for entydige fortolkningsmuligheder for beskueren.
Pariseravantgarde og nordisk folketro
Det løsslupne sommerbillede hører til Jorns tidlige periode før stiftelsen af CoBrA, hvor han skabte maleriske forbindelser mellem sine indtryk fra det progressive kunstmiljø i 1930’ernes Paris og den hjemlige landskabstradition og nordiske folkekunst. Det er også tiden, hvor han i samarbejde med en række kunstnere, digtere og andre skønånder udgav det kultur- og samfundsdebatterende tidsskrift ”Helhesten”, der med modernistiske kunstbidrag og artikler om alt fra afrikanske masker til jazzmusik var en både humoristisk og kras provokation af den tyske besættelsesmagt. Det udbudte “Landskab i Finkidong” er i familie med et af periodens mest afgørende værker, nemlig ”Guganaga”, der i dag tilhører ARoS og var det første maleri, som Jorn færdiggjorde efter Danmarks befrielse.
Et ægte forvandlingsbillede
I sin bog “Asger Jorns kunst” fra 2014 anvender forfatter og idéhistoriker Lars Morell begrebet ’forvandlingsbilleder’ som en meget meningsfuld optik på Jorns kunst. Det er en oplagt metafor, også når det kommer til “Landskab i Finkidong”, som vitterligt er et kalejdoskop, hvor enkeltdele og detaljer skifter ham for øjnene af beskueren og indgår samtidigt i forskellige figurationer. Jorn skrev selv om denne billedmæssige flertydighed i forlængelse af sit ophold i Saxnäs i Nordsverige i sommeren 1946. At kunstneren anså det udbudte værk som væsentligt og vellykket underbygges af det faktum, at motivet faktisk findes i en litografisk version fra 1944 – trykt i kun 40 eksemplarer, dog ikke med maleriets titel ”Landskab fra Finkidong” – men ”Sommerleg”.
Flere værker af Jorn og en ukendt side
Med på auktionen har vi ligeledes to andre værker af Jorn – et fra parisertiden i 1930’erne med titlen “Le Bourdon” og surrealistiske undertoner samt et af hans karakteristiske ’Aganak’-billeder fra 1951. Vi kommer også omkring en mere ukendt side af Jorns virke med en armring af forsølvet messing. Helt tilbage fra begyndelsen af 1930’erne skabte han personlige smykker til kvinderne i sit liv, der talte flere hustruer, døtre, søstre og kærester, og også her fandt han inspiration i avantgardekunsten og rituelle masker.
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk
Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk
Victor Svane Nielsen: 8818 1125 · vsn@bruun-rasmussen.dk
Stephanie Ingemann-Petersen: 8818 1185 · sip@bruun-rasmussen.dk