Poul Kjærholms gennembrud

Normalt skaber arkitekter deres mesterværk undervejs i karrieren, men Kjærholm stævnede hårdt ud med sin stål- og flaglinestol ”PK 25”. Han formgav den i 1951 som en del af sit afgangsprojekt på Kunsthåndværkerskolen, og med på sommerens designauktion i Bredgade har vi to af de allerførste eksemplarer af stolen.

“PK 25” markerer indledningen på en uomgængelig karriere i dansk designhistorie og betragtes af mange som Poul Kjærholms egentlige mesterværk. De to eksemplarer på auktionen hører til de allerførste produktionsmodeller og er udført så tidligt som i 1952.

En opgave stillet af Hans J. Wegner

Oprindeligt var Kjærholm udlært som møbelsnedker i Hjørring, men i 1949 blev han optaget på Kunsthåndværkerskolen i København. Her var han elev af Hans J. Wegner, der så lyset i den unge, ambitiøse jyde, der lige som ham selv havde en baggrund i møbelsnedkerfaget. I 1951 formulerede Wegner en eksamensopgave for sine afgangselever, hvor de skulle tage udgangspunkt i en bestemt arkitekt og tegne en dagligstue til vedkommende. Efterfølgende skulle eleverne selv udføre et af møblerne fra deres tegninger. Kjærholms projekt blev rettet mod den danske arkitekt Halldor Gunnløgsson, der særligt er kendt for sine raffinerede modernistiske enfamiliehuse. Mødet omkring Kjærholms afgangsprojekt blev starten på et livslangt venskab og professionelt samarbejde mellem de to arkitekter. 

Kjærholms forvandling af stål

I sit afgangsprojekt omkring Gunnløgssons stue fulgte Kjærholm flere spor, der senere kom til at præge hans virke, men møblet han valgte at udføre som en del af sin eksamen var ”PK 25”. I stolen kan man let genkende inspirationen fra Wegners Flaglinestol fra 1950. Kjærholm blev under sin studietid ansat på Wegners tegnestue, og med ”PK 25” kopierede han materialerne i læremesterens stol i form af flagline og stål. Med sine snedkermæssige færdigheder lod Kjærholm det kolde, industrielle stål forvandle til håndværksmæssig skønhed. Genistregen bestod i at bøje stålet som var det en papirflyver og undlade brugen af samlinger og svejsninger. Denne forvandling af stål til et nærmest organisk materiale er karakteristisk for Kjærholms møbler og hæver dem op på et niveau for sig i dansk møbelhistorie. 

De første produktionsmodeller fra 1952

”PK 25” banede vejen for en kortvarig ansættelse hos Fritz Hansen, og stolen blev i 1952 sat i en yderst begrænset produktion hos møbelproducenten. De udbudte eksemplarer hører til disse allerførste produktionsmodeller og stammer sjovt nok fra hjemmet hos den person, som stolen oprindeligt var tiltænkt, nemlig Gunnløgsson. Han har tydeligvis fundet Kjærholms idéer til hans stue tiltalende og rekvirerede derfor stolene til sit hjem. I dag foretrækker inkarnerede samlere oftest et møbel fra den legendariske samarbejdspartner E. Kold Christensen, når de er på jagt efter et Kjærholm-klenodie. Det pudsige ved ”PK 25” er, at her stammer de ”originale” eksemplarer af stolen fra Fritz Hansen, der var den oprindelige producent. Kold Christensen begyndte først at producere den omkring 1955, inden Fritz Hansen igen overtog produktionen i 1982 efter Kjærholms død.

Poul Kjærholm: “PK 25”. Et par tidlige stole med stel af håndsmedet matforkromet stål med flagline. Vurdering: 600.000-800.000 kr.

Se med, når designekspert Peter Kjelgaard fortæller om Poul Kjærholms “PK 25”.


image
Traditionel Auktion

Design

18. juni kl 16



Info


For yderligere information, kontakt venligst:

Peter Kjelgaard: 8818 1191 · pkj@bruun-rasmussen.dk

Amalie Hansen: 8818 1194 · amh@bruun-rasmussen.dk

Anna Berger Widenborg: 8818 1187 · awi@bruun-rasmussen.dk

Andreas Krabbe: 8818 1193 · ank@bruun-rasmussen.dk

Kristina Ulfvik: 8818 1197 · kru@bruun-rasmussen.dk

Poul Svalgaard Henriksen: 8818 1132 · psh@bruun-rasmussen.dk