Finn Juhls pletskud

Snedkermester Niels Vodders stand på den legendariske Snedkerlaugets Møbeludstilling i 1949 står som klimakset på Finn Juhls kreativitet. Med på udstillingen var hans organiske klapbord af teak, oregonpine og messing, der nu kommer under hammeren.

Standen skal med sine forskellige bestanddele først og fremmest vise møblerne, men i en sammenhæng som kan forklare og understrege deres form og samhørighed med andre kunstneriske foreteelser og med de naturlige forekomster, som tiltaler fantasien og umiddelbart lærer os glæden ved former, linier, farver og materialer.”

Sådan lød Finn Juhls beskrivelse af snedkermester Niels Vodders stand på Snedkerlaugets Møbeludstilling i 1949. De to var faste samarbejdspartnere, og udstillingen står som en af de vigtigste begivenheder i dansk designhistorie. Netop det år blev der på udstillingen præsenteret et ensemble af de mest ikoniske klassikere og samarbejder mellem førende arkitekter og møbelsnedkere, der banede vejen for dansk møbelkunsts internationale gennembrud. Udstillingen markerede kulminationen på en succeshistorie uden sidestykke, og Vodders stand med Juhls møbler hørte til et af højdepunkterne.  

"For en designentusiast svarer det at have set Niels Vodders stand i 1949 til at have hørt Jimi Hendrix på Woodstock tyve år senere for en musikelsker".

Peter Kjelgaard, leder af Bruun Rasmussens afdeling for design.

En leg med former, linjer og materialer

Standen betragtes som klimakset på Juhls kreativitet med lanceringen af bl.a. “Høvdingestolen” og “Ægypterstolen”. Et af standens langt mindre kendte møbler sætter vi nu under hammeren på årets første auktion. Der er tale om et smukt, bønneformet klapbord, som Juhl formgav specielt til udstillingen. Her genkender man Juhls tanker om at lade fantasien og glæden råde, når det gælder former, linjer og materialer. Bordet har et skulpturelt præg, og de organiske former vækker mindelser til tidens moderne kunstnere som fx Jean Arp. Samtidig udtrykker bordet en legende tilgang til materialer i form af kontraster mellem mørkt teaktræ, lyst oregonpine og det varme, skinnende messing. Sagt med andre ord – med dette pletskud af et møbel fjerner Juhl sig fra parolerne om “ren funktion” og den mere stringente, internationale modernisme. Bordet blev købt direkte på udstillingen af ejeren af en af Danmarks dengang førende belysningsproducenter, LYFA, og har siden været i familiens eje. Alt tyder på, at det kun blev produceret i dette ene udstillingseksemplar af Niels Vodder, og der er derfor mulighed for at erhverve et museumsstykke

Sadelmagerens “Jagtstol”

Emnet er ikke tilgængeligt!

Børge Mogensens flagskib “Jagtstolen” blev præsenteret på Snedkerlaugets Møbeludstilling året efter i 1950. Stolen er stadig i produktion i dag, men med på auktionen har vi en af de tre prototyper af røget, massivt egetræ, der blev udført i begyndelsen af 1950’erne af den oprindelige møbelsnedker Knud Rasmussen fra Erhard Rasmussens snedkeri. Sædet og ryglænet blev udspændt med kernelæder hos Kgl. Hofsadelmager Brødrene F. & L. Dahlman’s Eft. Disse tre prototyper fik de tre personer, der i samarbejde stod bag “Jagtstolen” – Børge Mogensen selv, Knud Rasmussen og sadelmageren Willy Hendriksen. Auktionens “Jagtstol” er den fra sadelmageren, og derfor er læderet på det udbudte eksemplar udtryk for det allerfineste håndværk. Stolen har siden været i familiens eje.  


image
Traditionel Auktion

Design

5. marts kl. 16


For yderligere information, kontakt venligst:

Peter Kjelgaard: 8818 1191 · pkj@bruun-rasmussen.dk

Amalie Hansen: 8818 1194 · amh@bruun-rasmussen.dk

Anna Berger Widenborg: 8818 1187 · awi@bruun-rasmussen.dk

Andreas Krabbe: 8818 1193 · ank@bruun-rasmussen.dk

Kristina Ulfvik: 8818 1197 · kru@bruun-rasmussen.dk

Poul Svalgaard Henriksen: 8818 1132 · psh@bruun-rasmussen.dk