En farverig palet
Mogens Zieler (1905-1983) var om nogen vidtfavnende i løbet af sin kunstneriske løbebane. Fra malerier og større udsmykningsopgaver til grafik, tegning og bogkunst – alt sammen havde plads på Zielers genremæssige palet. Et lille udsnit udbydes nu til salg på Netauktion den 17. december.
Zieler var en farverig personlighed med en humoristisk tilgang til livet, hvilket hans samlede værk og virke bærer tydelige præg af. Han startede som elev hos Harald Giersing i årene 1926-27, inden han fortsatte sin uddannelse på den grafiske skole og siden Freskoskolen på Københavns Kunstakademi.
Selvom den korte læretid hos Giersing påvirkede Zielers tilgang til billedkunsten og dens lovmæssigheder, så er hans let genkendelige stil – som katten i Piet Heins gruk – helt sin egen. Både når det gælder bearbejdningen af livets lette sider og de mere tungsindige emner, danner linjens rytme, lokalfarven og forholdet sort/hvid det overordnede udgangspunkt for værkernes opbygning.
Katte og kvinder
Mogens Zielers motivverden kredser om det nære med hustruen Bennie og den hjemlige natur som faste ankerpunkter. Egnen omkring parrets bopæl ved Sondrup Bakker manifesterer sig gerne i symbolladede nattescenarier i modsætning til den mere underfundige streg i skildringen af alt fra parrets katte – den hvide Ulle og den sorte Bass – til ræve og rønnebær. |
Dog rettede Zieler samtidig blikket mod verdens mangfoldighed. I 1939 tog han og Bennie en seks måneder lang rejse med skib til Java, Bali og Celebes for at finde inspiration til et påtænkt udsmykningsarbejde i Århus. På grund af Anden Verdenskrig realiseredes denne opgave aldrig, men de eksotiske påvirkninger, som Zieler bragte med hjem i bagagen, satte efterfølgende tydeligt præg på hans kunstneriske virke. |
Mogens Zieler udstillede første gang i 1926 på Kunstnernes Efterårsudstilling, fra 1934 som medlem af Høstudstillingen og fra 1945 hos Decembristerne. Retrospektive udstillinger af hans værker blev holdt i Kunstforeningen i København i 1958 og i Århus 1964-65. En særlig omfattende repræsentation af hans værker kan ses på Horsens Kunstmuseum.
Mogens Zieler modtog Eckersberg Medaillen i 1954. |
”Tag timeglasser – sæt det for munden
I samme Nu er tiden forsvunden
Der staar du med støvet og sandet i ganen
Solen er sunket, men straks galer hanen
og solen stiger for atter at svinde
Et øjeblik efter er Nuet et minde
Jeg grubler af alle min tankes kræfter:
Hvad var der før – hvad kommer efter?
Et timeglas tømt, helt ud til bunden
Saa ligger du tavs – med sandet i munden”
Mogens Zieler, november 1968
For yderligere information, kontakt venligst:
Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk
Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk
Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk
Victor Svane Nielsen: 8818 1125 · vsn@bruun-rasmussen.dk
Stephanie Ingemann-Petersen: 8818 1185 · sip@bruun-rasmussen.dk
Peter Beck (Aarhus): 8818 1186 · pb@bruun-rasmussen.dk
Simon Hyldig (Aarhus): 8818 1188 · sh@bruun-rasmussen.dk