Surrealisme og selvstændighed

På en Netauktion udbyder vi netop nu en sjælden samling af den surrealistiske kunstner Rita Kernn-Larsens karakteristiske værker.

De skandinaviske surrealister fra 1930-40’erne er populære på kunstmarkedet som aldrig før. Med de udtryksfulde værker, som udforsker og visualiserer det ubevidste, er kunstretningen en af det 20. århundredes mest væsentlige. På en aktuel Netauktion, som slutter tirsdag den 12. november, kan du nu byde med på en række værker af en af dansk surrealismes centrale figurer: Rita Kernn-Larsen.

I lære hos Léger

I 1929 rejste den dengang 25-årige Rita Kernn-Larsen til Paris for at hente fornyet inspiration til den kunstneriske skoling, hun hidtil havde modtaget i Oslo og på Kunstakademiet i København. Det skulle vise sig at være en god beslutning, da hun blev optaget på Fernand Légers skole l’Académie Moderne, hvor også den danske surrealist Franciska Clausen slog sine folder.

Fernand Léger prioriterede arbejdet med at skabe kompositioner, som kunne indeholde realistiske elementer, men først og fremmest skulle fungere i kraft af deres egen dynamik. Det betød en frihed til at prioritere fladen og farvernes indbyrdes samspil.

I 1934 kunne Rita Kernn-Larsen fremvise de første eksempler på den store kunstneriske udvikling, hun havde gennemlevet i Paris. Det skete hos Chr. Larsens Kunsthandel på Højbro Plads i København, hvor hendes soloudstilling skabte stor opmærksomhed – ikke mindst blandt kunstnerne i sammenslutningen Linien, hvor Richard Mortensen, Ejler Bille og Vilhelm Bjerke Pedersen var frontfigurer. Snart var der etableret et fælles åndeligt slægtskab og forståelse for de surrealistiske strømninger, som løb igennem den europæiske avantgardekunst. 

Rita Kernn-Larsen: Komposition. Signeret. Olie på lærred. 41×33 cm. Vurdering: 12.000-15.000 kr.
Rita Kernn-Larsen: Uden titel. Signeret. Olie på lærred med applikationer. 65×59 cm. Vurdering: 10.000 kr.

Mellem drøm og virkelighed

Tilbage i Paris arbejdede Rita Kernn-Larsen målrettet videre med et billedsprog, som lå imellem drøm og virkelighed. Mange af hendes mest vellykkede værker blev til i årene op til 2. verdenskrig, hvor hun flyttede til London med sin ægtefælle, journalisten Isak Grünberg. 

Oplevelserne under krigen skulle vise sig at være et vendepunkt i Rita Kernn-Larsens kunst, ikke mindst grundet chokket efter selv at have været vidne til et kraftigt bombardement. Virkeligheden overgik den surrealistiske fantasi, og efter krigen kunne hun ikke længere se sig selv fortsætte i det surrealistiske spor. Sammen med sin mand bosatte hun sig i Provence, hvor hun udviklede en stil, der i højere grad tog afsæt i farverne og landskabet omkring hende. Hun kastede sig også over keramikken og hentede her inspiration fra Picasso, som ægteparret kom til at kende personligt.

Anerkendelse

I 1930’erne oplevede Rita Kernn-Larsen som få andre samtidige kvindelige kunstnere en vis international anerkendelse. Det til trods er det først inden for nyere tid, at hendes værker for alvor har opnået den fortjente opmærksomhed – senest med udstillinger på Kunstforeningen Gl. Strand, Gl. Holtegaard og Kunsten i Aalborg, som samlet understreger hendes store betydning i nyere dansk kunsthistorie.

De syv udbudte værker stammer alle fra en dansk privatsamler med tilknytning til Rita Kernn-Larsen, og de har aldrig tidligere været udbudt til salg. Hammerslagene falder tirsdag den 12. november fra kl. 20, men du kan allerede nu byde med her på bruun-rasmussen.dk. 

image
Netauktion

Rita Kernn-Larsen

12. november kl. 20

For yderligere information, kontakt venligst: 

Peter Beck: 8818 1186 · pb@bruun-rasmussen.dk