Mesterværk af Vilhelm Hammershøi fra Strandgade 30

Maleren Vilhelm Hammershøi betager med sine sjælfulde og poetiske interiører. Et af hans mesterlige værker kommer nu på auktion den 26. november.

Rum til fordybelse

På vores Traditionelle Auktion præsenterer vi et interiør af maleren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) fra Strandgade 30, hvor hustruen Ida står ved vinduet. Det er sådan vi kender kunstneren bedst – for malerierne fra denne bolig på Christianshavn i hjertet af København, hvor han boede sammen med Ida fra 1898-1908. De to blev forlovet i 1890, og hun var model i mange af hans billeder. 

Hammershøi formåede om nogen at male gådefulde og atmosfærefyldte rum. Disse interiører gør ham til den mest eftertragtede danske kunstner på det internationale kunstmarked. Nærværende maleri er et slående bevis – Ida står alene i et for Hammershøi meget karakteristisk nøgent rum med en smukt profileret dør, høje paneler, pudsede lofter og sprossede vinduer, hvor lyset falder ind og spejler sig i gulvet. Med utallige nuancer af hvidt, gråt og brunt skaber Hammershøi et rum med en særlig tidløs metafysisk stemning – den særlige "hammershøiske" stemning.

Det er i årene på Christianshavn, at Hammershøi for alvor slår sit navn fast som interiørmaler. Hans interiører er aldrig direkte gengivelser af hans omgivelser, men en subjektiv fortolkning af rummet, der altid er iscenesat af ham selv. Dette sammenholdt med rummets nærmest abstrakte formskønhed gør ham til en hovedskikkelse i dansk symbolisme.

Vilhelm Hammershøi: ”Interiør fra Strandgade 30”. 1900. Signeret. Olie på lærred. 52 x 45 cm. Vurdering: 20-30 mio. kr.

"Hvorfor jeg bruger få og dæmpede farver, det ved jeg skam ikke. Det er er ganske umuligt for mig at sige noget derom. Det er naturligt for mig. Jeg synes absolut at et billede fungerer bedst i rent koloristisk henseende, jo færre farver, der er i det (...) Jeg har mest malet Interiører (…) Hvordan jeg er kommen ind derpaa? (…) Det er saa vanskeligt at sige. Det er kommen ganske af sig selv. Og saa er det jo moderne nu, alle Folk vil have Interiører, nu vil de ikke have andet omtrent; naar jeg maler et Landskab, kan jeg i Reglen ikke sælge det.”

Vilhelm Hammershøi

Interview i tidsskriftet "Hver 8. Dag", 1907

Kunstneren bag interiøret

Hammershøi var en kontroversiel maler, som mange i samtiden ikke forstod i Danmark. Han fik adskillige gange værker afvist til de etablerede Charlottenborg-udstillinger, men er i dag en eftertragtet kunstner, hvis værker er repræsenteret på museer verden over, bl.a. SMK, Den Hirschsprungske Samling, Davids Samling og Ordrupgaard i Danmark samt Musée d’Orsay i Paris, The National Museum of Western Art i Tokyo, The Metropolitan Museum of Art i New York, Hamburger Kunsthalle og Tate i London.

Hammershøi indledte sin kunstneriske uddannelse allerede som 8-årig og blev som 14-årig optaget på Kunstakademiet i København, hvor han modtog undervisning fra 1879-84. Senere blev han undervist af P.S. Krøyer på Kunstnernes Frie Studieskole fra 1883-85.

image

Jeg har en Elev, som maler ganske løjerligt. Jeg forstaar ham ikke, tror, at han vil blive betydelig, søger ikke at indvirke på ham.”

P.S. Krøyer

1885

Internationalt udsyn

Hammershøis sjældne talent skaffede ham allerede i hans levetid stor international anerkendelse. Hans værker fængslede centrale kulturpersonligheder som Auguste Renoir, Théodore Duret og Rainer Maria Rilke m.fl.

Han var en indadvendt, tænksom og fåmælt person, der ikke udtalte sig om hvilke kunstnere, der inspirerede ham. Grunden til, at Hammershøis første udenlandsrejse gik til Holland og Belgien i 1887, var dog uden tvivl interessen for hollandske malere.

Det gjaldt fx Jan Vermeer van Delfts (1632-1675) beslægtede sans for beskæringer, overlapninger, tomme partier og restriktive farveskala, men også Pieter de Hoochs (1629-1684) interiører med de åbne døre og Pieter Saenredams (1597-1665) rene og harmoniske gengivelser af bygningsværker. Den amerikanske maler James McNeill Whistlers (1834-1903) værker har også haft betydning for ham. 

Ydermere fik fotografiets opblomstring og udbredelse og dets indflydelse for opfattelsen af lys, beskæringer, motiver m.m. kolossal indvirkning på Hammershøis kunst. 

Flere værker af Hammershøi på auktion

På den Traditionelle Auktion kommer også fire andre meget forskellige værker af Hammershøi under hammeren:

  • "Nøgen Kvindelig Model. 1886. Vurdering: 1,5-2 mio. kr. 
  • "Hvide døre. Interiør fra Strandgade 25". 1913. Vurdering: 4-5 mio. kr.
  • Akademitegning efter gipsafstøbning af Antinoos. Vurdering: 100.000-150.000 kr. 
  • Portræt af kunstnerens bror, Svend Hammershøi. 1892. Vurdering: 600.000-800.000 kr.

image

"Interiør fra Strandgade 30"

Artikler af internationale og danske Hammershøi-kendere: MaryAnne Stevens, Frank Claustrat, Jesper Svenningsen, Gertrud Oelsner og Annette Rosenvold Hvidt.


Foredrag

På eftersynets åbningsdag torsdag den 21. november kl. 14 kan du høre foredraget ”Vilhelm Hammershøi: Visuel poet og modernistisk maler – en introduktion til Hammershøis stille og gådefulde interiører med særligt fokus på ”Interiør fra Strandgade 30” ved MaryAnne Stevens, der er kunsthistoriker og kurator på The Royal Academy of Arts i London, hvor hun i 2008 stod bag udstillingen "Vilhelm Hammershøi: The poetry of silence”.


image
Traditionel Auktion

Malerier, tegninger og skulpturer

Tirsdag 26. november kl. 16


Se tidspunkter for eftersyn

 

For yderligere information vedr.:

Værkerne af Hammershøi: kontakt venligst Julie Arendse Voss: +45 8818 1123 / jav@bruun-rasmussen.dk

Pressemateriale: kontakt venligst Charlotte Kiberg: +45 8818 1064 / cki@bruun-rasmussen.dk