Vilhelm Hammershøi – Interiør fra Strandgade 30

Vilhelm Hammershøi betager med sine sjælfulde og poetiske interiører. Hans motiver er udført i grålige farver og skildrer det særlige nordiske lys, der falder så sanseligt smukt gennem vinduerne og kaster lange skygger i rummet. Et af hans mesterlige værker kommer nu på auktion. 

Vilhelm Hammershøi (1864-1916): ”Interiør fra Strandgade 30”. Sign. V. H. 1900. Olie på lærred. 52 x 45 cm. Vurdering: DKK 20-30 mio. / € 2,6-4 mio. / USD 3-4,5 mio.) Proveniens: Vekselerer Otto Martin Vieth og dennes hustru Anny Vieth (født Dahlgren), deres dødsboauktion, Bruun Rasmussen auktion 115, 1960 (kat.nr. 10). Erhvervet af den nuværende ejer i begyndelsen af 1970'erne.

Vilhelm Hammerhøi: ”Dobbeltportræt af kunstneren og hans hustru Ida”, 1892. (Davids Samling, København, Inv.nr. B 313) Fotograf: Pernille Klemp

4 billeder


På vores Traditionelle Auktion i november præsenterer vi et interiør af maleren Vilhelm Hammershøi (1864-1916) fra Strandgade 30, hvor hustruen Ida står ved vinduet. Det er sådan vi kender kunstneren bedst – for malerierne fra denne bolig på Christianshavn i hjertet af København, hvor han boede sammen med Ida fra 1898-1908. De to blev forlovet i 1890, og hun var model i mange af hans billeder. For dem blev kunsten et fælles projekt, og de var gensidigt afhængige af hinanden.

Rum til fordybelse

Hammershøi formåede om nogen at male gådefulde og atmosfærefyldte rum. Disse interiører gør ham til den mest eftertragtede danske kunstner på det internationale kunstmarked. Nærværende maleri er et mesterligt bevis. Ida står alene i et for Hammershøi meget karakteristisk nøgent rum med en smukt profileret dør, paneler, pudsede lofter og sprossede vinduer, hvor lyset falder ind og spejler sig i gulvet. Med utallige nuancer af hvidt, gråt og brunt skaber Hammershøi et rum med en særlig tidløs metafysisk stemning – den særlige "hammershøiske" stemning.

"Hvorfor jeg bruger få og dæmpede farver, det ved jeg skam ikke. Det er er ganske umuligt for mig at sige noget derom. Det er naturligt for mig. Jeg synes absolut at et billede fungerer bedst i rent koloristisk henseende, jo færre farver, der er i det." (Vilhelm Hammershøi, interview i tidsskriftet Hver 8. Dag i 1907)

Det er i årene på Christianshavn, at Hammershøi for alvor slår sit navn fast som interiørmaler. Hans interiører er aldrig direkte gengivelser af hans omgivelser, men en subjektiv fortolkning af rummet, der altid er iscenesat af ham selv. Dette sammenholdt med rummets nærmest abstrakte formskønhed gør ham til en hovedskikkelse i dansk symbolisme.

Jeg har mest malet Interiører (…) Hvordan jeg er kommen ind derpaa? (…) Det er saa vanskeligt at sige. Det er kommen ganske af sig selv. Og saa er det jo moderne nu, alle Folk vil have Interiører, nu vil de ikke have andet omtrent; naar jeg maler et Landskab, kan jeg i Reglen ikke sælge det.” (Vilhelm Hammershøi, interview i tidsskriftet Hver 8. Dag i 1907)

Kunstneren bag interiøret

Hammershøi var en kontroversiel maler, som mange i samtiden ikke forstod i Danmark. Han fik adskillige gange værker afvist til de etablerede Charlottenborg-udstillinger, men er i dag en eftertragtet kunstner, hvis værker er repræsenteret på museer verden over, bl.a. SMK, Den Hirschsprungske Samling, Davids Samling og Ordrupgaard i Danmark samt Musée d’Orsay i Paris, The National Museum of Western Art i Tokyo, The Metropolitan Museum of Art i New York, Hamburger Kunsthalle og Tate i London.

Hammershøi indledte sin kunstneriske uddannelse allerede som 8-årig og blev som 14-årig optaget på Kunstakademiet i København, hvor han modtog undervisning fra 1879-84. Derfra kom han til P.S. Krøyer på Kunstnernes Frie Studieskole fra 1883-85.

Jeg har en Elev, som maler ganske løjerligt. Jeg forstaar ham ikke, tror, at han vil blive betydelig, søger ikke at indvirke på ham.” (P.S. Krøyer 1885)

Internationalt udsyn

Hammershøis sjældne talent skaffede ham allerede i hans levetid stor international anerkendelse. Hans værker fængslede centrale kulturpersonligheder som Auguste Renoir, Théodore Duret, Rainer Maria Rilke m.fl.

Han var en indadvendt, tænksom og fåmælt person, der ikke udtalte sig om hvilke kunstnere, der inspirerede ham. Grunden til, at Hammershøis første udenlandsrejse gik til Holland og Belgien i 1887, var dog uden tvivl interessen for hollandske malere. Det gjaldt fx Jan Vermeer van Delfts (1632-1675) beslægtede sans for beskæringer, overlapninger, tomme partier og restriktive farveskala, men også Pieter de Hoochs (1629-1684) interiører med de åbne døre og Pieter Saenredams (1597-1665) rene og harmoniske gengivelser af bygningsværker. Den amerikanske maler James McNeill Whistlers (1834-1903) værker har også haft betydning for ham. 

Ydermere fik fotografiets opblomstring og udbredelse og dets indflydelse for opfattelsen af lys, beskæringer, motiver m.m. kolossal indvirkning på Hammershøis kunst. 

Udstillinger i Danmark og udlandet

Hammershøis maleri kan i løbet af efteråret ses på udvalgte gallerier i Danmark og udlandet. De foreløbige datoer er:

  • 19.-21. september: Eksklusivt eftersyn hos Studio Oliver Gustav i Museumsbygningen på Kastelsvej 18 i København.

  • 3.-4. oktober: Udstilles på Dickinson Gallery i London i forbindelse med messen Frieze Masters.

  • 1.-2. november: Udstilles på Dickinson Gallery i New York i forbindelse med messen Tefaf.

Eftersyn og auktion i København

Auktion: 26. november i Bredgade 33, København
Eftersyn: 21.-25. november eller efter aftale på samme adresse 

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Julie Arendse Voss: 8818 1123 · jav@bruun-rasmussen.dk

Birte Stokholm: 8818 1122 · bst@bruun-rasmussen.dk