Plakater med kunstnerisk kant


Her i Danmark startede plakattraditionen i 1890’erne, hvor man i København mærkede det industrielle gennembrud og øgende storby-atmosfære. Plakaten som kunstart fik sin ilddåb på hovedstadens reklamesøjler og i butiksvinduer for at skabe et blikfang omkring en specifik vare eller kulturel begivenhed. De danske kunstnere valgte friske farver og ofte en humoristisk tilgang til opgaverne. Især Sven Brasch (1886-1970) udmærker sig både herhjemme og i det store udland ved sin særlige elegante og raffinerede streg, der udfolder sig i alt fra bogforsider, film- og teaterplakater til satiretegninger. Fire af hans plakater har fundet vej til vores auktion.
Udenlandske plakater
Størstedelen af de udbudte plakater er udført af udenlandske kunstnere som Ludwig Hohlwein, Carl Kunst og Edwin Hermann Henel. De kendes måske ikke af den gængse kunstinteresserede dansker, men er ikke desto mindre anerkendte i auktionsverdenen med flere tusinde hammerslag tilsammen.
Plakaten som dekorativ udsmykning er gennem årene blevet meget populær i de danske hjem, hvor man ofte finder køkkenplakater af Sikker Hansens ”Cirkel Kaffepige” eller Erik Henningsens tørstige ”Tuborgmand”. I stuerne finder man af og til ”DSB-Lyntoget” af Aage Rasmussen eller Viggo Vagnbys legendariske ”Wonderful Copenhagen”-plakat med betjenten, der standser trafikken for at lede en andemor med sine ællinger over vejen.
Vi håber, at endnu flere vil få øjnene op for plakatkunsten, som emmer af høj kunstnerisk kvalitet og tidløshed. En æstetik, der ikke længere findes i nutidens reklameverden.
Eftersyn og auktion
Alle plakaterne er udbudt på vores Netauktion og kan ses på eftersyn i Københavns Nordhavn eller Aarhus indtil den virtuelle hammeren falder tirsdag den 6. august fra kl. 20.
Se hele udvalget af plakater her
For yderligere information, kontakt venligst:
Victor Svane Nielsen: 8818 1125 · vsn@bruun-rasmussen.dk