Knytnæveslag, krop og øjenkontakt

Sønderbankede boksere, kunstnere, der bruger sig selv som pensel og værker, der vil kigge dig i øjnene. Den danske samtidskunst er i topform på septemberauktionen i Bredgade. Vi har lavet en guide til tre af de mest hårdslående værker på auktionen. 


Samtidskunsten har vanen tro fået lov at overtage store dele af væggene på septemberauktionen. Det kan være svært at overskue hele paletten, derfor har vi denne gang sat fokus på tre af de mest (bogstaveligt talt) hårdtslående værker.

Nicolai Howalts følsomme bokserdreng

Den internationalt anerkendte danske kunstner Nicolai Howalt (f. 1970), der primært arbejder med fotobaseret kunst, ofte i samarbejde med partneren Trine Søndergaard, ramte i marts i år forsiden af det førende amerikanske blad New York Magazine med billedet Boxer. Værket, der er lavet tilbage i 2003, er stadig dybt aktuelt og skulle illustrere bladets aktuelle tema "How to Raise a Boy" – et relevant tema i en tid, hvor diskussionen af kønsidealer og #metoo er brandvarm. Værket er den anden del af et dobbeltportræt af en ung dreng efter hans første boksekamp. Første del af værket portrætterer drengen inden kampen. Både før og efter billederne præsenteres nu for første gang på auktion i Danmark. 

”Boxer”-serien er inspireret af Howalts egne erfaringer som bokser og af overgangen fra dreng til ung mand. Til trods for værkernes minimalistiske setup og stillestående motiv er de meget kraftfulde. Både pga. værkernes store format (de måler hver især hele 145 x 120 cm), men også fordi man konfronteret med drengens blik samt følelsesmæssige og fysiske forvandling ikke kan undgå at blive berørt.  Boksekampens strabadser træder tydeligt frem på nethinden, selv om man slet ikke har set kampen. Som New York Magazines fotochef Jody Quon siger om værket: “You couldn't tell if he was upset or angry. There was a real complexity in his expression. He was emitting a real emotion.”

Sofie Bird Møllers kropslige interaktioner

Kropsligt nærvær og fravær er også en del af kunstneren Sofie Bird Møllers (f. 1974) kunstneriske univers – men hendes tilgang er en helt anden. På auktionen præsenterer vi et værk fra serien "Interaction". Værket er fra 2012, og kunstneren har her brugt sin egen krop som pensel. Med kroppen har hun overmalet den renskurede model på en traditionel reklameplakat, så man aner figurens oprindelige konturer, men nu uden ansigt. Til gengæld med en ny farverig "kjole" og elegant silhouet. Den maleriske praksis, hvor kunstnerens egen krop males ind i billedet – bogstaveligt talt – og forevigt forandrer det billede, der var, giver nye lag og kontraster. Både Bird Møllers praksis og hendes værk bevæger sig i mange forskellige niveauer og har afsæt i flere kunsthistoriske retninger fra surrealisme til popart. Værket kan snildt tolkes feministisk og kropskritisk, men rummer en legende tilgang, der er fuldstændig bevidst om kroppens begrænsninger og muligheder, fravær, nærvær og ikke mindst glæden ved at føle og forme kunsten. 

I øjenhøjde med legebarnet Tal R

Det sanseligt, legende og fantasifulde er også et element i kunstneren Tal R’s (f. 1967) univers. "Hvis man kigger godt på mine malerier, så ligner de næsten alle sammen ansigter – der er altid noget, der kigger ud og igen. Jeg har altid tænkt, at man skal have øjenkontakt med hvert maleri. Ligegyldigt hvor fladt, det er malet, skal du have en følelse af, at det ser tilbage på dig," sagde Tal R i et interview med Louisiana Magasin i forbindelse med soloudstillingen sidste år med den ironiske titel Academy of Tal R.

I værket "Piger, piger, piger (Dødningehoved)", der stammer fra Tal Rs tid på Kunstakademiet i 1997 er der både de for Tal R så karakteristiske kraftige farver i blå, rød, grøn og orange, lag på lag af farver og flader, der skærer ind over hinanden og svævende, legende figurer. Under neden glugger et øje og underhoved af et gnæggende dødningehoved ud på løjerne og ser os lige i øjnene.

Eftersyn og auktion

Ud over disse kraftfulde nedslag i auktionen rummer den stribevis af internationale og danske samtidskunstværker og fotografier af bl.a. Michael Kvium, Christian Lemmertz, Cathrine Raben Davidsen, Kaspar Bonnén, Lars Nørgård, Astrid Kruse Jensen, Hiroshi Sugimoto og mange andre. På eftersynet i Bredgade kan du opleve dem alle. Det åbner torsdag den 13. september kl. 15 og kan ses weekenden over. Sidste udstillingsdag er 17. september. Auktionen over samtidskunst og fotografier foregår over to dage: den 25. og 26. september, og alle er velkomne. Se åbnings- og auktionstider her.

Se alle værkerne på auktionen
Læs mere om Per Kirkeby-temaet
Læs mere om Hiroshi Sugimotos kunst
Sådan går du på traditionel auktion

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk

Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk

Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk

Christine Almlund: 8818 1216 · cal@bruun-rasmussen.dk

Annemette Müller Fokdal: 8818 1196  · amf@bruun-rasmussen.dk

Victor Svane Nielsen: 8818 1125 · vsn@bruun-rasmussen.dk