Rundt om Per Kirkeby

I foråret døde et af dansk kunsts allerstørste navne. Maleren Per Kirkeby efterlader sig et omfangsrigt og alsidigt livsværk, der til stadighed formår at fængsle sin modtager. Vi præsenterer nu en række værker af både den unge og modne Kirkeby. 


På efterårets auktion i Bredgade markerer vi Per Kirkebys (1938-2018) virke med et fint udvalg af værker, der kommer vidt omkring hans oeuvre og forskellige teknikker – fra de tidlige popkunstværker til de sene naturkompositioner.

Kirkebys kompleksitet 

Kirkebys tilgang til kunsten var kompleks. Ved siden af virket som billedkunstner var han både geolog, digter, forfatter til kunstbøger, professor, filmmager og grønlandsfarer. Allerede i 1980’erne slog Kirkeby sit navn fast i udlandet og blev et vigtigt bindeled mellem Danmark og den internationale kunstscene.

Kirkebys udgangspunkt i slutningen af 1950’erne var landskabet som motiv, men i 1960’erne blev han en del af den eksperimenterende Eks-skole, hvor han med lån fra den amerikanske popkunst kredsede om fænomenet massekultur. Dette tidlige formsprog med montageteknik og tegneserielignende figurer er et par af auktionens værker fremragende eksempler på. I slutningen af 1970’erne skiftede Kirkeby spor igen og begyndte at overføre geologiske naturstudier samt litterære- og kunsthistoriske referencer til intense lærreder opbygget af mange lag af oliemaling i afdæmpede jordfarver, som man ser det i andre af auktionens værker.

Der er blevet skrevet meget om Kirkeby, men fordi hans tilgang til kunsten ikke var entydig og værkerne indeholder så mange lag og referencer er hans virke svært at indkredse og sætte på formel. Noget står dog klart – Kirkeby var en eminent maler og har haft afgørende indflydelse på skandinavisk abstrakt kunst gennem mere end 50 år.

Skipper Skræk, Gøngehøvdingen og kunsten at finde sig selv

Kirkeby selv har udtrykt sig meget eksplicit omkring sit virke, og i en samtale med Poul Erik Tøjner, dirktør for Louisiana Museum for Moderne Kunst, i anledning af en separatudstilling på museet i 2002, udtalte Kirkeby sig på følgende måde om sin kunst: 

"Jeg har tit måttet høre, specielt i begyndelsen, at det her er provinsiel popkunst. Og der findes jo en mere sofistikeret, mere rigtig og mere strømlinet popkunst – men jeg ved, hvad popkunsten kom til at betyde for mig selv. Popkunsten var en form for nøgle, der gav adgang til at benytte de egne erfaringer om jeg så må sige, det personlige, og det er det jeg ryggesløst gør. Og mine egne erfaringer, det var nu en gang Skipper Skræk-bladet og Prins Valiant og Poul Steffensens illustrationer til Gøngehøvdingen, alt det dér, som tydeligvis smutter ind i masonitternes univers. (...) jeg betragter dem bestemt ikke [masonitværkerne fra 1960erne] som et passeret stade ... jeg kan jo ikke være noget sandhedsvidne om min egen ungdom, men jeg kan se at den måde jeg maler på nu har et stærkt arkæologisk element i sig, og da må jeg sige, at det handler i en vis forstand om at finde ud af mig selv. Det er jo vanvittigt at man kommer til at lyde som en amerikansk livsstilsbog, hvis man snakker om det, men rent faktisk er det sådan, at jeg har været så meget på skideren, at det har været nødvendigt. Og et af de få midler, jeg kender her i tilværelsen til at omgås det underlige imperativ: 'Bliv dig selv' eller 'Find dig selv', det er at male".

Auktion: 25. september kl. 16 og 26. september kl. 14 i Bredgade 33, København
Eftersyn: 13.-17. september på samme adresse

Se hele udvalget af Kirkeby
Se hele udvalget af moderne kunst
Læs mere om auktionen
Læs om budgivning

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Niels Raben: 8818 1181 · nr@bruun-rasmussen.dk

Niels Boe Hauggaard: 8818 1182 · nbh@bruun-rasmussen.dk

Annemette Müller Fokdal: 8818 1196  · amf@bruun-rasmussen.dk

Kathrine Eriksen: 8818 1184 · ke@bruun-rasmussen.dk