Millionhammerslag og museumskøb

Pieter Claesz: Måltidsstykke (1625). Olie på træ. 43,5 x 62,5 cm. Solgt til Nivaagaards Malerisamling for et hammerslag på 4,8 mio. kr.

Ambroise Dubois: Charikleas afskibning. Sortkridt, pen, lavering og hvide forhøjninger på papir. 222 x 358 mm. Hammerslag: 4,2 mio. kr.

Cartier: "Panthère"-armring af 18 kt. hvidguld med smaragder, onyx og brillantslebne diamanter. Hammerslag: 1,2 mio. kr.

Flemming Lassen: "Den trætte Mand". Udført hos A.J. Iversen. Hammerslag: 610.000 kr.
Hos Bruun Rasmussen indledte vi sommeren med en to ugers lang auktion i Bredgade, hvor vi svingede hammeren over flere end 1.500 katalognumre med kunst, design, antikviteter, smykker og armbåndsure.
Et måltid for millioner og en dansk kunstsamling
Auktionens dyrest solgte værk var af den hollandske 1600-tals maler Pieter Claesz. Der er tale om et stilleben med en skinke, sild, tobaksremedier og andre vanitassymboler, og det blev solgt for 4,8 mio. kr. Der var også rift om en stor samling af tegninger, som blev opbygget i 1800-tallet af den danske advokat og kunstsamler Benjamin Wolff. Hele samlingen blev solgt for et samlet hammerslag på 12,6 mio. kr., mens en tegning af Ambroise Dubois alene gik for 4,2 mio. kr. og et album med Johan Zoffanys tegninger for 3,2 mio. kr. Andre millionhammerslag blandt de ældre værker talte et italiensk prospekt af C.W. Eckersberg, en skildring fra Viborg af Martinus Rørbye og ikke mindst Camille Pissarros portræt af en dreng med afrikanske rødder. Disse værker gik for henholdsvis 1,5 mio. kr., 1,325 mio. kr. og 1 mio. kr.
Rolex, Cartier og den femkloede drages jagt
Den første auktionsuge blev rundet af med armbåndsure og smykker, og her opnåede vi en dansk rekordpris på 1,7 mio. kr. for et Rolex Daytona Cosmograph fra midten af 1960’erne, den såkaldte Paul Newman-model. Cartier hørte også til auktionens foretrukne brands blandt de internationale købere, og særligt da turen nåede til det sjældne diamantbesatte panterarmring, der blev solgt for en verdensrekord på 1,2 mio. kr. På auktionen over moderne kunst opnåede en serie på fem malerier af tyskeren Martin Kippenberger en pris på 1,825 mio. kr., mens modernistiske værker af den danske kunstner Vilhelm Lundstrøm gik for 700.000 kr. og 725.000 kr. En af dagene havde vi samlet udvalget af asiatiske antikviteter, og her var højdespringeren på 1 mio. kr. 12 Yongzheng-tallerkner, hvis motiv viser den kinesiske myte om den femkloede drages jagt på den flammende perle.
Auktionen bød også på flotte hammerslag for dansk design, heriblandt Flemming Lassens ikoniske stol "Den trætte Mand" og en af hans overpolstrede sofaer, der løb op i henholdsvis 610.000 kr. og 560.000 kr.
Kunst i museumsklasse
Museumsverdenen fulgte auktionen tæt og erhvervede samlet set 16 af kunstværkerne. I den sammenhæng vender vi tilbage til auktionens højeste hammerslag, for Claesz’ stilleben blev købt af Nivaagaards Malerisamling. Både Nationalmuseet i Stockholm og Statens Museum for Kunst havde udset sig tegninger fra Benjamin Wolffs samling, og de kan nu supplere deres magasiner med henholdsvis tre og seks tegninger herfra. Bornholms Kunstmuseum bød også med og rejste hjem med tre værker, heriblandt Harald Giersings formidable landskab fra Christiansø. På Kunstmuseet i Ribe gjaldt det Anna Anchers skildring af en mor med sit barn, mens man på Fuglsang Kunstmuseum købte Kristian Zahrtmanns værk ”Leonora Christina i Maribo Kloster”. Auktionens sidste museumskøb var L.A. Rings nordsjællandske gråvejrsudsigt fra Spodsbjerg, der nu går en fremtid i møde på Øregaard Museum.