Genrebilleder i dansk kunst

Skildringer af mennesker midt i hverdagens øjeblikssituationer blev særligt populære blandt 1800-tallets kunstnere. Disse motiver går under navnet ”genrebilleder“ og virker ofte dragende med deres fortællende indhold. Du kan opleve Ditlev Blunck, C.W. Eckersberg, Julius Exner og Paul Fischers livtag med genren på den kommende auktion i Bredgade.

Almindelige mennesker, afgrænsede øjeblikssituationer fra hverdagen og et anekdotisk indhold karakteriserer de såkaldte genrebilleder. Selvom man både kan finde eksempler på genren tidligere og senere i kunstens historie, kom motivet særligt på mode hos 1800-tallets malere. På årets første auktion i Bredgade tirsdag den 1. marts kl. 16 præsenterer vi en række genrebilleder af vidt forskellige kunstnere.  

Hvad er der på færde?

En ung pige med kunstfærdigt opsat hår, blussende kinder og nedslået blik giver sin hånd til en ung gardist. Pigen har tabt sin kurv i bar befippelse, og mandens hest er ved at fortære hendes gulerødder, mens en hund snuser til kringlerne og æggene på jorden. I baggrunden ses en skildvagt med et skælmsk udtryk i ansigtet. Det er scenen i Ditlev Bluncks (1798-1854) motiv fra 1828, der som følge af sit tvetydige indhold gennem tiden har været genstand for alskens kunsthistoriske fortolkninger. Kunstneren var holstener af oprindelse, men studerede på kunstakademiet i København og regnes blandt de danske guldaldermalere og en del af kredsen omkring Bertel Thorvaldsen i Rom. Bluncks mest kendte motiv er værket ”Mareridt“ fra 1848, der i dag hænger på Nivaagaards Malerisamling. Her sidder en dæmonisk mare på maven af en ung sovende kvinde, der modsat forventet udtrykker seksuel nydelse snarere end angst. Med sit opgør med de borgerlige dyder må maleriet dengang have virket kontroversielt, og måske gjorde det sig også gældende med det udbudte værk, hvor noget er på færde mellem de tre skildrede personer – vi ved bare ikke hvad.

Med blikket rettet mod himlen

En anden af guldaldermalerne, der også holdt af genren, var mesteren over dem alle, nemlig C.W. Eckersberg. Med på auktionen har vi hans eminente tegning ”Solformørkelse“, hvor en gruppe almindelige københavnere er stimlet sammen for at betragte et sjældent astronomisk fænomen på himlen gennem mørke beskyttelsesglas. Det drejer sig om den totale solformørkelse, der fandt sted den 28. juli 1851 og ikke siden er set i Danmark. For en stund blev himlen indhyllet i en grå hinde, der gjorde dag til nat. Som det er karakteristisk for Eckersbergs fortolkning af genren, er genstanden for de skildredes interesse uden for billedfeltet, og som beskuer ser man kun forsamlingen, og ikke hvad der optager dem. Den videnskabsinteresserede Eckersberg beskrev i sin dagbog optrinnet som ”et sjældent skuespil”, og det udbudte værk står som en af de meget sjældne øjenvidneberetninger fra dagen – men spejler også kunstnerens eget syn på verden på et tidspunkt, hvor han har fået stær på begge øjne.

C.W. Eckersberg: "Solformørkelse“, 1851. Pen, bly og tuschlavering. Vurdering: 200.000-250.000 kr.

"Kl henved 3 begyndte en Solformørkelse, som næsten var total kl 4, og ophørte gandske omtrent Kl 5. der vare mange Mennesker på Pladsen med deres Glas for at see dette sjældne Skuespil. Da Formørkelsen havde begyndt blev Belysningen strax noget mattere, og da den omtrent en 4 Minutter var paa sit hoieste blev det et heelt Tusmørke, og den blaa Himmerl, Skyerne, og alle andre Gjenstande fik en særegen graae mat Farve, og der herskede Stilhed overalt (…).”

C.W. Eckersberg, dagbog 28. juli 1851

Fra Exners bønder til Fischers vitalitet

Lidt senere i 1800-tallet foldede Julius Exner sit talent ud. Hans metier blev idylliske scener med sunde og rødkindede mennesker fra den danske bondestand. På auktionen møder vi ham med et underholdende genrebillede i form af en skildring af et bryllup i Nordsjælland fra 1875, hvor de skålende bønder er iklædt farverige folkedragter. Stemningen er særdeles munter, og musikanter spiller op til dans, mens en lille dreng har undveget de voksnes blik og er ved at fodre en hund direkte fra tallerkenen.  

Julius Exner: "Et bryllupsgilde på en bondegård i det nordlige Sjælland", 1875. Signeret. Olie på lærred. 100 x 170 cm. Vurdering: 150.000-200.000 kr.
Paul Fischer: "Mon han kommer?", 1914. Signeret. Olie på lærred. 38,5 x 54,5 cm. Vurdering: 100.000-150.000 kr.

Rødkindet og sund er også kvinden på et maleri af den senere eksponent for genremaleriet, Paul Fischer. Med på auktionen har vi otte af hans eftertragtede værker, bl.a. dette maleri med titlen ”Mon han kommer?”. Den unge kvinde i lys sommerkjole har en tennisketsjer under armen, en stråhat i hånden og blikket rettet mod havet, mens hun sandsynligvis venter på sin spillemakker. Fischer indskriver sig her i tidens vitalisme, hvor det aktive menneske, den sunde krop og naturen blev dyrket i kunstens verden, som man blandt andet ser det hos kunstnere som J.F. Willumsen og Rudolph Tegner.

image
Traditionel Auktion

Ældre kunst

Tirsdag 1. marts kl. 16

For yderligere information, kontakt os venligst:

Julie  Arendse Voss Portrait

Julie Arendse Voss

Julie Arendse Voss

Afdelingsleder / København
Birte  Stokholm Portrait

Birte Stokholm

Birte Stokholm

Vurderingssagkyndig / København
Søren  Kjerk Holmstrup Portrait

Søren Kjerk Holmstrup

Søren Kjerk Holmstrup

Vurderingssagkyndig / København